سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

محمد عدلی: کمی پایین‌تر از میدان فردوسی در نزدیکی چهارراه کوشک مابین صرافی‌های کوچک و بزرگ که تابلوهایشان نمای اصلی خیابان را شکل داده است، یک صرافی بدون آنکه تابلویی برای ثبت قیمت داشته باشد، نبض بازار ارز را به‌دست گرفته است.

نبش يك كوچه باريك، مغازه‌اي كه به مانند شعبه بانك چيدمان و باجه‌بندي شده، با شيوه‌اي خاص، فروش ارز به صرافان را انجام مي‌دهد تا كنترل اوضاع را در دست داشته باشد. روي تابلوي سردر اين شعبه نام شركت صرافي پارسيان نوشته شده كه آن را به صرافي بانك پارسيان مي‌شناسند. ميز رئيس اين صرافي را همان ابتدا، مقابل در ورودي قرار داده‌اند و در كنار آن چند باجه براي خدمات ارزي به‌صورت نقدي و حواله طراحي شده است.

فروش ارز به صرافان با نرخي كمتر از قيمت بازار آزادكه فعالان بازار به آن نرخ سوم مي‌گويند، اصلي‌ترين ماموريت اين صرافي در روزهاي اخير است. مديرعامل بانك پارسيان رسما اعلام كرده كه اين صرافي اهرم بانك مركزي براي تنظيم بازار ارز است. شايد به همين دليل باشد كه رئيس اين شعبه، 2 تلفن بي‌سيم به‌دست دارد و دائم وضعيت بازار را به آن‌طرف خط گزارش مي‌كند. مردي كه موهاي جوگندمي دارد و كت و شلوار طوسي‌رنگ به تن كرده، كمتر پشت ميز خود بند مي‌شود. عينك آفتابي به چشم دارد و دائم به بيرون از شعبه سركشي مي‌كند تا از شرايط بازار و قيمت معاملاتي ارز مطلع شود. واحدي چندان تمايلي براي سخن گفتن در مورد شيوه فعاليتش در بازار ارز ندارد. مي‌گويد كه او يك مجري است و تصميم‌گيران و سياستگذاران در بانك مركزي بايد در اين خصوص صحبت كنند.

با وجود اين، وي در مورد نوع كار خود به همشهري مي‌گويد: در بسته‌هاي 100هزار دلاري يا 50هزار دلاري به صرافان مجازي كه در ليست بانك مركزي قرار دارند، ارز مي‌فروشيم كه قيمت آن از نرخ بازار كمتر است. البته حاضر نشد حجم عرضه ارز طي روزهاي اخير را اعلام كند اما از آرام شدن اوضاع بازار طي روزهاي اخير سخن گفت؛ «در حال حاضر قيمت دلار در ساير صرافي‌ها 3هزار و 386تومان است اما ما با نرخ 3هزار و 375تومان آن را عرضه مي‌كنيم كه البته با توجه به تثبيت شرايط بازار، تقاضاي زيادي از سوي صرافي‌ها نداريم.» در همين زمان يكي از تلفن‌هاي او زنگ مي‌خورد. همين گزارش را از قيمت‌ها به فردي كه او را «حاج‌آقا» خطاب مي‌كند، مي‌دهد و به او مي‌گويد كه «مشتري براي ارز نيست. در ساعات اوليه صبح حتي قيمت ما با نرخ بازار به نقطه سر به سر رسيد چراكه از روز گذشته سفارش فروش ارز به قيمت 3هزار و 379را گرفته بوديم و با همين قيمت فروختيم درحالي‌كه همين نرخ در بازار هم وجود داشت.» واحدي تأكيد مي‌كند: «وقتي آرامش در عرضه و تقاضا وجود دارد و قيمت‌ها به ثبات مي‌رسد ديگر نرخ را چنان پايين نمي‌آوريم و مي‌گذاريم بازار در ثبات بماند كه اين موضوع بسته به سياست‌هاي بانك مركزي تعيين مي‌شود.» او در مورد نوع تزريق ارز در روزهايي كه بازار ناآرام شده بود، مي‌گويد: «در روزهايي كه قيمت به 3هزار و 480تومان رسيده بود، طبق سياستي كه براي ما تعريف كرده بودند دلار را با حدود 30تا 40تومان پايين‌تر از اين نرخ عرضه كرديم و مشتريان زيادي هم داشتيم.»

  • در بازار چه خبر؟

آنطور كه شرايط بازار ارز نشان مي‌دهد، بانك مركزي طي روزهاي اخير حضور پررنگي را از طريق صرافي پارسيان در بازار داشته و ايجاد نرخ سوم در بازار، شرايط را براي كنترل نرخ بازار آزاد فراهم كرده است. طي 3هفته گذشته بازار ارز با افزايش تقاضا و رشد قيمت مواجه شد. طي اين مدت كوتاه بهاي دلار در محدوده 3هزار و 300تومان رشد كرد، سپس وارد كانال 3هزار و 400تومان شد و حتي در هفته گذشته به 3هزار و 500تومان نيز تنه زد اما در هفته جاري آرامش به بازار بازگشته است تا قيمت دلار به زير 3هزار و 400تومان بازگردد. شايد نقطه تعادلي نرخ ارز در بازار آزاد، از ديدگاه بانك مركزي محدوده 3هزار و 370تا 3هزار و 390تومان است كه فاصله نرخ ارز پارسياني را در فاصله‌اي اندك از نرخ بازار نگه داشته است.

کد خبر 308078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha