همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس توافق هسته‌ای را اولین گام در مسیر رفع مخاصمه توصیف کرد، اما تأکید کرد که بی‌اعتمادی به آمریکا به این زودی مرتفع نمی‌شود.

روحانی

فارس نوشت: حسن روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در برنامه 60 دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا پخش شد، توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را اولین گام برای رفع خصومت دانسته است.

بر اساس ترجمه انگلیسی که شبکه سی‌بی‌اس از اظهارات حجت الاسلام روحانی منتشر کرده، وی گفته است: «مهم این است که ما به کدام سو در حرکت هستیم؟ آیا داریم به سمت افزایش دشمنی می‌رویم یا کاهش دشمنی؟ من تصور می‌کنم که ما اولین گام‌ها در جهت کاهش این خصومت را برداشته‌ایم.»

او با این حال، گفته است که با وجود توافق هسته‌ای، «فاصله، اختلاف نظرها و بی‌اعتمادی، به این زودی از بین نمی‌رود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، گفته است: «طبق نظرسنجی‌ها، اکثر ملت ما، دید مثبتی به این توافق دارند. نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی، معمولا جدای از افکار عمومی نیستند و در آن راستا حرکت می‌کنند.»

آقای روحانی همچنین تأکید کرده است که پس از آنکه توافق هسته‌ای در ایران تائید شد، همه در ایران از آن تبعیت خواهند کرد.

او در رابطه با سوالی در مورد تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا هم گفته است: «من عبارت مبادله را نمی‌پسندم، اما از دید انسانی، اگر ما بتوانیم گامی برداریم، باید این کار را انجام دهیم. طرف آمریکایی هم باید گام‌های خودش را بردارد.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد وضعیت سوریه و اصرار کشورهای غربی برای کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور، گفت: «وقتی دولتی نباشد، چطور می‌شود با تروریست‌ها مبارزه کرد؟»

آقای روحانی در بخش دیگری از این مصاحبه که پیش از این هم پخش شده بود، گفته است که شعار مرگ بر آمریکا، «شعاری علیه مردم آمریکا نیست... سیاست‌های آمریکا علیه منافع ملی ملت ایران بوده است. ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم، اما در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد.»

* ترجمه فوق بر اساس ترجمه انگلیسی شبکه سی‌بی‌اس از اظهارات فارسی آقای روحانی صورت گرفته و ممکن است کلمات و عبارات عینا با گفته‌های رئیس‌جمهوری یکی نباشد.

کد خبر 307937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha