یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

عباس جدیدی: بازخوانی عمیق مسائل عمومی می‌تواند منجر به تحولات گسترده فرهنگی شود؛ به شرطی که عزم جزم برای درک و بازخوانی آن مسائل به کار گرفته شود.

در فرايند برنامه‌ريزي عمومي در حوزه‌هايي چون فرهنگ و مديريت حقوقي، زماني كه يك موضوع به شكل گسترده در جامعه فراگير مي‌شود، تلاش مديريت كلان معطوف بر اين موارد است:

بالا بردن توانايي‌هاي عموم مردم در جهت «درك» عميق مسائل و واقعيت‌هاي موجود
ايجاد عزم جزم به‌منظور همراهي و همدلي گسترده به‌منظور افزايش اعتماد عمومي
بهره‌مندي از اعتماد و تبديل آن به انگيزه‌هاي عمومي
در يك نگاه كلي، فرهنگ عمومي، در هر زمينه و حوزه‌اي به خودي خود به دنبال ايجاد تعادل بين وضع موجود، درك موقعيت و شرايط و امكانات و قابليت‌هاست. فرهنگ، مقوله‌اي است كه تمام سطوح اجتماعي و طبقات فرهنگي سهمي از آن دارند. اين شاخص ازجمله شاخص‌هاي كيفي در حوزه برنامه‌ريزي فرهنگي اجتماعي است. يكي از بحث‌هاي داغ و پرحاشيه اين روزها، مسئله خريد محصولات ايراني و حمايت از توليدات داخلي است. بحث توليد، يك بحث عمومي است چراكه مجموعه عوامل توليد، بازار و مصرف‌كننده يا به عبارتي، اركان عرضه و تقاضا، به‌عنوان كفه‌هاي معيارسنجي فرهنگي، در ارتباطي تنگاتنگ با يكديگر امكان توليد را فراهم مي‌سازند. پس وجود يا امكان بروز هر ويژگي و نقص احتمالي را بايد در هر سه زاويه اين بحث جست‌وجو كرد. تبيين محورهايي چون اقتصاد مقاومتي، تعادل، همدلي، وجدان كاري و مفاهيم ارزشي ديگر از جانب مقام معظم رهبري حكايت از نقش حياتي اين محورهاي فرهنگي در مسير تجديد حيات تمدني ما در جهان معاصر دارد. اكنون تلاش مي‌كنم با تأمل بر مفهوم اقتصاد مقاومتي، بر ضرورت حمايت‌مان از توليدات داخلي نكته‌اي را تقديم هموطنان عزيزم داشته باشم. مفهوم عميق اقتصاد مقاومتي تكيه‌اش بر 3 موضوع است:
شناخت و تشخيص فشارها
كنترل و بي‌اثر ساختن آنها
تبديل تهديدها به فرصت
به هر جا نگاه مي‌كنيم گويي همه به‌دنبال اين هستند كه پل اعتماد ما ايرانيان را نسبت به خودمان بشكنند و فرو بريزند. حال آنكه اعتماد عمومي شاهرگ حيات ماست. متأسفانه در تبيين مفاهيم حياتي، آنگونه كه بايد، كار شايسته فرهنگي روي زمينه‌هاي توليد و تبليغ و مصرف و حمايت از آنها در مقابل هجوم كالاهاي بيگانه انجام نداده‌ايم. در زمينه حمايت از توليدات داخلي نيز پيش از هر چيز نيازمند ايجاد زمينه‌هاي اعتماد عمومي نسبت به توليدات داخلي هستيم. اكنون شايد بهتر باشد هركدام از ما با كمي چاشني وجدان، به اين پرسش‌ها پاسخ دهيم:
با حمايت از كالاهاي ايراني چه كساني ضرر مي‌كنند؟
چرا همه به دنبال شكستن پل اعتماد بين ايرانيان هستند؟
نفع شكوفايي صنعت ايران به چه كساني مي‌رسد؟

کد خبر 307848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha