پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین- دکتر قربانعلی تنگ‌شیر: زندگی روزمره به عنوان واسطه بالقوه میان عامل فردی به ساختار اجتماعی است.

قربانعلی تنگ شیر

امروزه زندگی همه افراد به اقتصاد آنها با شبکه‌های اجتماعی درآمیخته و تحولات عمیقی در ابعاد مختلف زندگی مانند تحول نظام ارتباطات سبک و شیوه زندگی تحول معانی زمان ومکان تحول معنا و شیوه تولید و ترویج علم، آموزش ویادگیری وبروز و ظهور اشکال نوین هویت بوجود آورده است.

نظام ارتباطی و ارتباطات انسان قرن بیست یکم دیگر تنها از طریق (نظام ارتباط گفتاری) و در بطن فرهنگ شفاهی انجام نمی‌گیرد بلکه نظام ارتباط مجازی کم کم جارا برای نظام ارتباط نوشتاری و فرهنگ مکتوب تنگ نموده است وتولید انبوه ایمیج ها وتصاویر شیوه اندیشیدن به نظام ارتباط بصری را توسعه داده است.

گسترش شبکه‌های اجتماعی ارتباطات وتوسعه مبادلات نمادین در گستره جهانی زمینه را برای تحول بسوی پیدایش فرهنگ‌های جهانی، محلی به جای فرهنگهای محلی پیشین فراهم نمود است و با رسانه‌ای شدن فرهنگ برخی نظریه پردازان از فرایند (جوانی شدن فرهنگ) به مشابه یکی از فرایندهای اصلی تحول عمومی در دنیای امروز نام می‌برند.

اما نقش ارتباطات واقتصاد نشانگر آن است که آنچه از رهگذر مطالعات و بررسی های گسترده محققان و اقتصاد دانان به دست می آید این نظریه است که زمانی می توان به توسعه دست یافت که حوزه های اقتصاد و سیاست و ارتبطات ضمن حفظ تعامل درونی خود به انجام وظایف ذاتی و طبیعی خود بپردازند ومانع غلبه یکی بردیگری شوند، در حالی که اهل سیاست به دنبال سیاست‌های زود بازده عوام پسند و رفاه سطحی اجتماعی هستند متر و معیار اصحاب اقتصاد، برای رشد جامعه بهینه کردن هزینه ها و توزیع درست منابع است و معیار ارتباطات شفاف سازی و روشن‌گری و بروز بودن دادن اطلاعات درست به مردم است و نهایتاً اقتصاد کشور میباشد که بایست رضایت شهروندان را به عنوان رای دهندگان واقعی فراهم نمود.

یکی از ماموریت‌های جدی درالگوی اقتصاد مقاومتی انفاک میان این سه حوزه است چون اقتصاد مقاومتی مردم بنیاد است سرمایه مردم و حضور مردم با ارتباطات درست و به موقع تحقق پیدا میکند . یکی از الزامات جدی دستیابی به اقتصاد پویا و سالم در ایران را آموزش مردم در استفاده درست و اساسی از شبکه های اجتماعی باید دانست تا با اطلاعات مفید و مورد نیاز خود بتوانند از بروز مفاصل اقتصادی جامعه جلوگیری نموده و به اقتصاد زندگی خود توجه ویژه نمایند. زیرا زندگی خوب در دنیای کنونی بستگی به ارتباطات و اقتصاد مفید آن دارد. باید از عرصه اقتصاد سیاست‌زدایی کرد و ارتباطات‌زایی به آن افزود.

کد خبر 307590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha