همشهری آنلاین: صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: آنچه برای بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مهم است ثبات نرخ ارز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، صمد کریمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره علل نوسانات قیمت ارز در بازار افزود: از سال 92 تا کنون شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بوده‌ایم.

وی گقت: در سال 93 کاهش قیمت نفت و تغییر در روند مذاکرات هسته ای باعث شد نرخ ارز تغییرات اندکی داشته باشد اما در پایان سال ثبات نرخ ارز را در بازار شاهد بودیم.

کریمی با اشاره به توافق هسته‌ای در تیر ماه سال 94 تصریح کرد: از آن تاریخ به بعد عواملی مانند افزایش تقاضا، تشدید حجم معاملات، فعالیت‌های بازارسازان غیررسمی و کاهش قیمت دارایی ها و برخی از اقلام راهبردی و همچنین سرعت رشد تقاضا در مقایسه با عرضه سبب نوسانات اخیر در بازار ارز شد.

وی تأکید کرد: البته با نظارت بانک مرکزی این نوسانات به تعادل رسید و در روزهای گذشته شاهد رشد منفی قیمت ارز بودیم.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: نرخ ارز بر خلاف متغیرهای دیگر اقتصاد یک ماتریس اطلاعاتی با عوامل مختلف است که اگر برآیند این متغیرها در جهت خنثی کردن بردارهای یکدیگر باشد بانک مرکزی نیاز به ورود به این بازار ندارد.
کریمی افزود: بانک مرکزی هر روز بازار ارز را رصد می کند و در نقطه‌ای که نوسانات بیش از حد مجاز باشد به این بازار ورود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ثبات بازار را با انحراف معیار می سنجیم و در حال حاضر فاصله بازار ما تا بازار خارجی به نزدیک 10 درصد رسیده است.

کریمی گفت: به رغم محدودیت های بانک مرکزی تا به حال به خوبی توانسته ایم بازار ارز را کنترل و به ثبات برسانیم.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره تعیین نرخ ارز در بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در این زمینه مستقل عمل می کند و بر اساس قانون و نظام شناور مدیریت شده باید همه متغیرها را در تعیین نرخ ارز در نظر بگیریم.

وی با اشاره به کاهش تکیه ارز کشور به نفت افزود: حدود 65 درصد ارز کشور را صادرکنندگان غیرنفتی تأمین می کنند و این عامل نیز در تعیین نرخ ارز تأثیرگذار است.

کریمی گفت: بانک مرکزی مدیریت تقاضا و عرضه را انجام می دهد و در تعیین نرخ ارز به همه متغیرها نگاه می کند.
وی افزود: بانک مرکزی پیش بینی می کند در آینده هزینه های تبدیل و انتقال کاهش خواهد یافت و ما تا پایان سال 94 ثبات قیمت ارز را در بازار خواهیم داشت.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی تأکید کرد: ما به خوبی بازار را می شناسیم و نسبت به عوامل مختلف تأثیرگذار در تعیین نرخ ارز اشراف داریم.

ساسان شاه ویسی دیگر مهمان برنامه درباره نوسانات بازار ارز گفت: با نگاه به گذشته بازار ارز و اتفاقات آن نمی توان دلایل محکمی برای نوسانات موجود در بازار داشته باشیم.
وی اضافه کرد: سیاست های کلی و کلان کشور در تعیین نرخ ارز تأثیرگذار است.

شاه ویسی گفت: نکته مهم این است که ببینیم آیا نوسانات اخیر بر اساس برنامه ریزی دولت بوده است یا خیر.
وی تصریح کرد: تغییر و تحولات گذشته به نفع صادرکننده نبوده است و ارزان سازی ارز، رونق تولید ملی را به همراه نخواهد داشت.

شاه ویسی با اشاره به توافقات هسته ای افزود: قبل از توافق صحبت از ورود ذخایر ارزی به کشور بود اما بعد از آن بیان می شود که درآمدهای ارزی کاهش یافته و مسئله جور دیگری مطرح می شود.

عباس هُشی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب بود که از طریق ارتباط تلفنی نظر خود را درباره نوسانات بازار ارز مطرح کرد.
او گفت: ذینفع اصلی افزایش قیمت ارز دولت است که می خواهد کسری بودجه خود را از این طریق جبران کند.

وی افزود: زندگی مردم به نرخ ارز وابسته است و هر تغییر در قیمت ارز بر قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم تأثیر گذار است.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: آنچه که مردم انتظار دارند این است که نوسانات ارزی تأثیر منفی بر روی زندگی آنها نداشته باشد.

هشی افزود: وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و معیار این ارزش، کاهش قدرت خرید مردم است.

وی گفت: بانک مرکزی این وظیفه را درست انجام نداده است.
در ادامه برنامه محمد خوش چهره تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز در ارتباطی تلفنی با برنامه گفت: مطرح کردن تعبیر نوسانات برای این بحث درست نیست و باید بگوییم روند افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته چگونه بوده است.

وی افزود: زمانی که دولت به راحتی از کنار این موضوع گذر می‌کند باید نگران شد.

خوش چهره گفت: اشتباهی که دولت می کند این است که می خواهد بازار را با عرضه تنظیم کند.

وی تصریح کرد: خود عوامل روانی ایجاد شده از این طریق می تواند در بازار تشنج ایجاد کند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: ارز یک ابزار سیاستی است.

کد خبر 307581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha