گروه سیاسی: دومین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری عصر چهارشنبه 14 شهریور در محل سابق مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

در آغاز جلسه روز چهارشنبه حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در سخنانی با اشاره به خطاب‌های الهی در قرآن گفت: این خطاب‌ها نشان می‌دهد که احکام الهی اسلام فراتر از قومیت‌های دینی و جغرافیایی برای همه انسان‌ها در همه اعصار است.

در ادامه  جلسه غلامعلی نعیم آبادی، نماینده مردم استان هرمزگان خواهان پیگیری تذکرات نمایندگان در نطق‌های قبل از دستور شد.

سیدمحمد واعظ موسوی به عنوان سومین ناطق قبل از دستور گفت: تبلیغ یک جانبه‌گرایی افراطی و تفریطی، ترویج خرافه‌گرایی و موهومات، ایجاد اختلاف و دامن زدن به آن‌ها، تبلیغ مطالب غلوآمیز درباره ائمه(ع)، تنزل سطح علمی آثار قلمی و شفاهی آثار دینی در رسانه‌ها، به خصوص در رسانه ملی و ایجاد محدودیت در تفسیر واقعی و حاکمیت فضای ملاحظه از جمله تهدیدات داخلی است که دنیای شیعه را تهدید می‌کند.

همچنین رضا رمضانی نماینده استان گیلان با انتقاد از برخی عملکرد شورای فرهنگ‌سازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار امیدواری کرد که با مهندسی دقیق فرهنگی، جامعه به سوی سعادت سوق پیدا کند.

درادامه جلسه پس از قرائت محورهای بیانیه و رای گیری و تصویب آن آیت الله جعفر سبحانی طبق ماده 52 آیین‌نامه داخلی خبرگان به عنوان دومین شخصیت مدعو به بیان دیدگاه‌های خویش در مسایل فرهنگی پرداخت.

تصمیمات تازه

اعضای مجلس خبرگان همچنین طی جلساتی که تاکنون در اجلاس اخیر خود برگزار کرده‌اند، تصمیمات تازه‌ای را اتخاذ کردند.

سیداحمد خاتمی در گفت و گو با ایسنا در این باره گفت :طرحی به قید 2 فوریت به مجلس خبرگان داده شد تا بر اساس آن سن رای‌دهندگان در انتخابات میاندوره‌ای خبرگان همانند دیگر انتخابات که هم‌زمان با آن برگزار می‌شود، باشد. بنابراین سن رای‌دهندگان در انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری که با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، در استان‌های تهران، ایلام و قزوین و آذربایجان شرقی 18 سال خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد طرحی از کمیسیون آئین‌نامه مجلس خبرگان رهبری آمده بود که در این طرح تقلیل اعضای کمیسیون امور اداری و مالی مجلس خبرگان رهبری از 12 نفر به 5 نفر مطرح شده که اعضای مجلس خبرگان رهبری نه با 12 نفر موافقت کردند نه با 5 نفر بلکه پذیرفتند این کمیسیون دارای 9 نماینده باشد که 7 نفر آن اصلی و 2 نفر آن علی‌البدل باشند.

رای به هاشمی رای به جناح مخالف دولت نیست

عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری در مورد ارزیابی خود از انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان گفت: هرکس رئیس مجلس خبرگان رهبری شود، باز هم در جهت خط و مشی این مجلس ولایی تغییری ایجاد نخواهد شد و خبرگان همان خط و مشی همیشگی خود را در راستای ولایت ادامه خواهد داد.

سیداحمد خاتمی ادامه داد:  مجلس خبرگان رهبری مجلسی ولایی است و هرکس در ریاست مجلس خبرگان قرار گیرد باید بازتاب‌دهنده آراء و نظرات اعضای مجلس خبرگان باشد.

خاتمی  با اشاره به تحلیل‌های نادرستی که بعضا در این ارتباط ارائه می‌شود، گفت: تحلیل‌های انحرافی که بعضی‌ها در پی انتخاب آقای هاشمی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری ارائه می‌دهند تحلیل‌های جناحی، خطی و نادرست است. آن‌ها مطرح کرده‌اند که رای به آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان یعنی رای به جناح مخالف دولت، در حالی‌که این تحلیل بسیار نادرست و بی‌معناست و تنها چیزی که در خبرگان رهبری مطرح نیست، همین مسائل است. کسانی که این تحلیل‌ها را ارائه می‌دهند مجلس خبرگان و علماء را خوب نمی‌شناسند.

وی به سوابق مبارزاتی هاشمی رفسنجانی در عرصه‌ قبل ازانقلاب و فعالیت‌های ایشان بعد ازانقلاب اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی  با رهبر معظم انقلاب دوست دیرینه‌ای هستند.

بیانیه پایانی

دومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دور چهارم پس از دو روز با انتخاب رئیس جدید و صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

درمتن این بیانیه آمده است: مجلس خبرگان رهبری ضمن تجلیل از قوی سه گانه کشور که خدمت‌گزار صدیق ملت‌ هستند از تلاش‌های شبانه‌روزی دولت خدمت‌گزار و مجلس محترم و قوه قضائیه ارجمند در جهت رشد و اعتلای ایران اسلامی‌و خدمت به مردم تشکر می‌کند و از دولت‌مردان می‌خواهد به بخش فرهنگ و گسترش فرهنگ اسلامی‌عنایتی ویژه داشته باشند و تلاش بیشتری کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: انتظار داریم که انتخابات آتی، با بداخلاقی‌ها، تخریب‌ها‌ و هتک حرمت‌ها به خزان مبدل نشود و این جشن بزرگ سیاسی در فضایی اخلاقی برگزارش شود.

اعضای مجلس خبرگان رهبری صبح پنجشنبه با حضور در مرقد مطهر امام راحل با آرمانهای بنیانگذار انقلاب تجدید بیعت خواهند کرد و پس از آن در محضر رهبر معظم انقلاب حضور خواهند یافت.

همچنین اعضای مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه‌شب در ضیافت شام هاشمی رفسنجانی رئیس جدید این مجلس در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردند.

سه اثر مثبت

به گزارش فارس، احمد توکلی، انتخاب‌ ‌هاشمی‌ رفسنجانی به‌عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان را حاوی 3 اثر مثبت دانست و گفت: مروجان لیبرال دمکراسی نمی‌توانند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.

وی با اشاره به انتخاب ‌هاشمی‌رفسنجانی به سمت رئیس مجلس خبرگان رهبری، این انتخاب را ثمره فرآیندی مردم سالارانه دانست و گفت: این انتخاب علامت دیگری از حاکمیت اراده مردم در یک چارچوب دمکراتیک به شمار می‌رود و اسباب خوشحالی است که این ارکان به شکل‌ کاملا مردم سالارانه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این انتخاب 3 اثر مثبت را در پی دارد، اظهار داشت: اول آنکه حضور ‌هاشمی رفسنجانی در دفاع از ارکان نظام را قوی‌تر از گذشته می‌کند، دوم اینکه مجلس خبرگان را احتمالا فعال‌تر کرده و دستور جدیدی برای آن فراهم شود و سوم اینکه وی از اطرافیانی که مستقیم و غیرمستقیم مروج سکولاریسم هستند، بیشتر فاصله خواهد گرفت.

کد خبر 30746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز