روند رو به رشد تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا در روزهای پس از مذاکرات هسته‌ای، حساسیت رسانه‌های آمریکایی را برانگیخته و خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی به مقایسه سیاست‌های کنونی آمریکا و اروپا در قبال ایران پرداخته است؛ نوشتاری که به خوبی می‌توان رویکرد منتقدانه آن نسبت به موضع تندروهای آمریکایی در قبال برجام را احساس کرد.

سیاست خارجی

به نوشته اين خبرگزاري، شرايط در حال حاضر به‌گونه‌اي است كه شركت‌هاي تجاري اروپايي اطمينان كاملي نسبت به وضعيت ايران پس از توافق هسته‌اي ندارند، با اين حال شاهد هجوم آنها به بازار ايران هستيم. شركت‌هاي آمريكايي البته با توجه به باقي‌ماندن بسياري از تحريم‌هاي ايران به ادعاي حمايت از تروريسم و بحث حقوق بشر، عملا از معركه خارج شده‌اند و تنها در برخي بخش‌ها مانند فروش برخي تجهيزات هواپيماهاي مسافري مي‌توانند وارد عرصه تجارت با تهران شوند.

آسوشيتدپرس به نقل از يك حقوقدان كارشناس در امور تحريم‌ها تصريح كرده شركت‌هاي غيرآمريكايي به شرط اينكه ارتباطاتي به لحاظ نيروي انساني يا فعاليت‌هاي اقتصادي با آمريكا نداشته باشند، مشمول تحريم‌هاي يكجانبه آمريكا به‌واسطه تروريسم و حقوق بشر نمي‌شوند، اما با باقي‌ماندن بخشي از تحريم‌هاي ايران در آمريكا، بسياري از شركت‌هاي آمريكايي فرصت سرمايه‌گذاري در ايران را از دست خواهند داد؛

فرصت همكاري با كشوري 80ميليون نفري با اقتصادي 400ميليارد دلاري كه چهارمين صادركننده نفت در جهان است، دومين ذخاير بزرگ گاز دنيا را در اختيار دارد و توانسته شركت‌هاي كارآمدي در عرصه‌هاي صنعتي و كشاورزي ايجاد كند. با توجه به سفرهاي متعدد و رايزني‌هاي فشرده‌اي كه كشورهاي اروپايي و آمريكاي لاتين در ايران پس از جمع‌بندي مذاكرات صورت داده‌اند، به‌نظر مي‌رسد اي‌پي نسبت به جا ماندن آمريكا از عرصه رقابت با اروپا در اين شرايط چندان خرسند نيست.

اين خبرگزاري تأكيد مي‌كند در عين اينكه ايران، آمريكا را همچنان شيطان بزرگ مي‌داند و جز موضوع هسته‌اي وارد هيچ عرصه ديگر همكاري با اين كشور نشده است، اما دولت ايران فرصت را براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي با ديگر كشورهاي دنيا از دست نمي‌دهد. بر اين اساس، در نشستي اقتصادي كه يك هفته بعد از جمع‌بندي مذاكرات در وين برگزار شد، اميرحسين زمانيان، يكي از معاونين وزير نفت ايران تأكيد كرد تهران اميدوار است پس از توافق هسته‌اي مشاركت‌هاي خارجي در امور نفت و گاز خود را تا حدود 185ميليارد دلار افزايش دهد. همچنين ايران در تلاش است تا بخش معدن و همچنين خودروي خود را با مشاركت كشورهاي اروپايي مانند اتريش، آلمان، اسپانيا و ايتاليا رونق بيشتري ببخشد.

اتريش نخستين كشور اروپايي است كه رئيس‌جمهور آن پس از پايان مذاكرات هسته‌اي با يك هيأت بيش از 200نفري متشكل از رؤساي بسياري از شركت‌هاي تجاري اين كشور به تهران آمد. نگارنده نوشتار آسوشيتدپرس تصريح مي‌كند: صادرات اتريش به ايران در سال 2004 و پيش از تشديد تحريم‌ها عليه ايران حدود 440ميليون دلار بوده كه در اثر اعمال تحريم‌ها به نصف كاهش يافته است، اما اتاق بازرگاني اتريش اميدوار است در نتيجه برداشته‌‌شدن تحريم‌هاي ايران و آغاز تعاملات تجاري، اين رقم به بيش از يك ميليارد دلار افزايش يابد.

آسوشيتدپرس سپس اشاره كرده كه هنوز هيچ تحريمي از ايران لغو نشده و حتي در برجام از احتمال بازگشت تحريم‌ها سخن به ميان آمده، با اين حال، اروپا كه در روز اجراي تحريم‌ها برخلاف آمريكا، تحريم‌هاي ايران را لغو مي‌كند، در حال حاضر شروع به چينش نخستين خشت‌هاي روابط تجاري گسترده خود با ايران كرده است. سوئيس 3‌ماه پيش از جمع‌بندي مذاكرات، هيأتي تجاري را راهي ايران كرد؛ لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه به تهران رفت و با مقامات عالي‌رتبه ايران ازجمله حسن روحاني، رئيس‌جمهور ملاقات كرد. او از روحاني خواست اواسط پاييز به فرانسه برود و البته گفت كه هيأتي تجاري از فرانسه مترصد سفر به ايران براي رايزني‌هاي گسترده اقتصادي هستند.

وزراي توسعه اقتصادي و خارجه ايتاليا در جريان سفر به تهران توافقنامه تسهيل روابط تجاري امضا كردند، انگليس سفارت خود در تهران را بازگشايي كرد، وزير خارجه اسپانيا با رويكرد تقويت همكاري اقتصادي به تهران رفت و وزير خارجه آلمان به‌عنوان يكي از ابرقدرت‌هاي اقتصادي دنيا هم در روزهاي آتي در رأس يك هيأت سياسي- اقتصادي راهي تهران خواهد شد تا تفاهم‌هاي سفر چندي قبل وزير اقتصاد آلمان به ايران را پيگيري كند.

روسيه كه از قبل در پروژه‌هاي كلان هسته‌اي ايران همكاري كرده، اكنون درصدد تقويت تعاملات نظامي خود با ايران است و سورنا ستاري، معاون روحاني در سفر چند روز قبل خود به روسيه از مذاكرات جدي تهران با مسكو براي خريد حداقل 2نوع جت جنگنده سخن گفته است. اين علاوه بر توافق 2كشور براي خريد سامانه دفاع موشكي اس-300 از روسيه است. برزيل هم در جريان سفر اخير وزير خارجه‌اش به ايران، علاقه بسياري به تقويت روابط با ايران ابراز كرد.

خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس تأكيد مي‌كند همه اينها حكايت از آن دارد كه اروپا در شرايطي كه كنگره آمريكا مشغول لفاظي بر ضد‌برجام است، عزم خود را براي تقويت روابط تجاري با ايران جزم كرده است، اما شركت‌هاي آمريكايي با ايستادن در حاشيه، منتظر زماني هستند كه فرا برسد؛ زماني كه با تأكيدهاي فراوان كنگره آمريكا بر لزوم فراتر رفتن از تحريم‌هاي كنوني ايران، بعيد است به اين زودي‌ها فرا برسد.

کد خبر 307432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha