سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

عیسی محمدی: این یک تجربه عمومی و همگانی است: همه ماهایی که ازدواج کرده‌ایم می‌دانیم که برای برگزاری یک مراسم عروسی خوب، چه کارهایی باید انجام بشود، اما اکثریت همین «ما‌ها»، در روز عروسی معمولا گیج شده و نمی‌دانیم که باید چکار کنیم.

ماشین عروس

شگفتي اينجاست كه نزديكانمان نيز آنقدر درگير مديريت كارهاي خودشان هستند كه فراموش مي‌كنند به ما بگويند بايد دنبال چه كارهايي برويم، چه برنامه‌هايي را هماهنگ كنيم و زمان‌بندي‌مان چطور باشد، تا هم در چند ساعت مراسم عروسي و هم بازخواني خاطرات آن در سال‌هاي بعد دچار تأسف و پشيماني نشويم. در حال نزديك شدن به عيدهاي غدير و قربان هستيم. خيلي‌ها دوست دارند كه عروسي‌هاي خود را در همين روز‌ها بگيرند و در نتيجه، شاهد ترافيك سنگين مراسم‌هاي اينچنيني هستيم. اين مطلب، يادآوري نكاتي است كه معمولا فراموشي آنها در روز عروسي، عواقب بدي به همراه داشته و دارد.

  • آرام باشيد و زيرك

روز عروسي بيشتر مردم همراه با استرس طي مي‌شود؛ استرس سنگين اينكه آيا همه كار‌ها به نوبت و طبق برنامه انجام مي‌شود يا خير؟ نخستين و مهم‌ترين سفارش اين است كه آرام باشيد. امروز با خودتان تصميم بگيريد هر اتفاقي كه افتاد آرام باشيد و سريع دنبال يك راه‌حل بگرديد. در تعريف زيركي گفته‌اند كه «استعداد كشف آلترناتيو‌ها». آلترناتيو‌‌ همان راه‌حل جايگزين خودمان مي‌شود. امروز تصميم بگيريد كه زيرك باشيد. هر اتفاقي كه افتاد، اعم از خرابي وسايل، دير رسيدن ماشين و ترافيك سنگين، تصادف ناگهاني و... تصميم بگيريد كه به جاي گرفتن سرتان و فكر كردن به اينكه چقدر بدشانس هستيد، سريع يك جايگزين پيدا كنيد. گاهي اين جايگزين‌ها، جالب‌تر از خود برنامه اصلي مي‌شوند.

  • تيم تشريفات داشته باشيد

متوليان عروسي‌هاي شيك‌تر معمولا سعي مي‌كنند تيم تشريفات بگيرند تا بار سنگيني را از دوش خود بردارند و همه كار‌ها را به آنها بسپارند. تيم تشريفات، يك جورهايي‌‌ همان مديريت اجرايي خودمان است و همه كارهاي‌اجرايي، هماهنگي و... را انجام مي‌دهد. شما نيازي نيست آنقدر خرج كنيد. فقط يك تيم تشريفات از نزديكان يا دوستان خود تدارك ببينيد. معمولا در بيشتر عروسي‌ها، اين مسئوليت به نفر باسابقه‌تر در مديريت اينجور مراسم سپرده مي‌شود. اما يك نفر به هيچ عنوان كفايت نمي‌كند، بايد يك تيم 3تا 5نفره خانم و آقا داشته باشيد. نگران نباشيد. اين كار براي خود آنها هم جذاب است.

  • مسافت‌ها را حتما دريابيد

يكي از بزرگ‌ترين و هميشگي‌ترين مشكلات روزهاي عروسي، دوري آرايشگاه عروس به آتليه و نيز دوري اين دو به تالار يا مكان اصلي برگزاري عروسي است. اين مشكل با يك پيش‌بيني ساده، قابل‌حل است. سعي كنيد اين 3تا را نزديك به هم بگيريد؛ به همين راحتي. در ضمن مي‌توانيد كارهاي آتليه را هم خودتان انجام بدهيد. معمولا در هر فاميلي، يك يا 2 نفري محرم هستند كه عكاسي هنري هم بلدند. اگر هم كسي را پيدا نكرديد مي‌توانيد خودتان ژست‌هايي را در‌‌ همان روز از اينترنت استخراج كنيد و تحويل عكاس فاميلتان بدهيد. اينجوري مجبور نيستيد كه مدام به دستورهاي ريز و درشت آتليه‌ها تن بدهيد و هر جور دلتان بخواهد عكس مي‌گيريد و درنهايت هم نگران نيستيد كه مبادا نامحرمي عكس‌هايتان را ببيند.

  • اين روز را طبيعي باشيد

در بيشتر عروسي‌ها، مديريت عروس و داماد از صبح عروسي تا آخر مراسم با فيلمبردار است. اين اتفاق جالبي نيست؛ چون نمي‌گذارد كه طبيعي رفتار كنيد و به‌كار و بار خودتان برسيد. در روز عروسي بايد كاملا راحت و ريلكس باشيد تا بتوانيد طبيعي‌ترين رفتار را داشته باشيد. البته براي اينكه عكس و فيلمتان خوب در بيايد سعي كنيد درصدي از همكاري را با عكاس و فيلمبردار داشته باشيد اما اجازه ندهيد كه كل مراسم و روز عروسي تحت الشعاع دستورهاي آنها قرار بگيرد.

  • ماشين دوم و سوم داشته باشيد

همان اول صبح كه بيدار شديد به فكر ماشين دوم و سومي هم براي عكاس و فيلمبردار و نيز همراهان عروس باشيد. اگر فك و فاميل ماشين داشتند كه چه بهتر، فقط بايد مديريت زمان بسيار خوبي داشته باشيد. اين كار را به تيم تشريفات‌تان بسپاريد يا اينكه توي فهرست كارهاي مهم بنويسيد.

  • عكس با نزديكان فراموش نشود

ممكن است به واسطه استرس موجود و جو مراسم عروسي، فراموش كنيد كه با نزديك‌ترين فاميل‌هاي خودتان عكس‌هاي اختصاصي بگيريد. به تيم تشريفات بسپاريد كه حتما اين مورد را در فهرست برنامه‌ها بگنجانند و خودتان هم در ليست كوچك و مهمي كه همراه‌تان بگنجانيد كه بايد اين عكس‌ها گرفته شوند.

  • سعي كنيد زود‌تر برسيد

اگر تأكيد زيادي بر استفاده از آرايشگاه يا آتليه‌اي خاص وجود دارد چاره‌اي نيست جز اينكه زود‌تر به آرايشگاه برويد و منتظر عروس خانم بمانيد. باورتان نمي‌شود اگر بگوييم كه درصد بالايي از عروس‌هايي كه در آرايشگاه عروس كارشان تمام شده، بين 10دقيقه تا يك ساعت و نيم منتظر مي‌مانند تا آقا داماد با ماشين عروس از راه برسد! اگر آقا داماد زود‌تر در آرايشگاه حاضر بشود، اين زمان صرفه‌جويي شده و حتي درصورت وجود ترافيك سنگين مي‌توانيد با كمترين استرس، خودتان را به آتليه و تالار برسانيد.

  • يك دقيقه را هم هدر ندهيد

وقتي كه اول صبح و رأس ساعت مشخص شده عروس خانم را به آرايشگاه برديد، حالا بايد سريع برگرديد و به گلفروشي برويد. گلفروشي را از قبل هماهنگ كنيد. سر ساعت برويد و ماشين را در اختيار گلفروشي قرار دهيد. اين كار بين يك تا چند ساعتي زمان مي‌برد؛ بسته به نوع سفارش شما. از اين زمان، ‌‌نهايت استفاده را ببريد و هماهنگي بعدي را انجام دهيد. يادتان باشد كه حتي يك دقيقه از زمان‌هاي روز عروسي هم نبايد به انتظار بگذرد. يا بايد از انجام شدن كارهاي ديگر مطمئن شويد يا كارهاي بعدي‌تان را توي فهرست بياوريد و يا اينكه در حال هماهنگي كامل با تيم تشريفات يا كساني باشيد كه كمك دست شما در اين روز مهم هستند.

  • مراسم پذيرايي فراموش نشود

مديريت شيريني و ميوه و آب خنك آشاميدني و شربت و سرانجام شام را حتما به نزديكان خود بسپاريد تا هم از حيف و ميل شدن آنها جلوگيري شود و هم مطمئن شويد كه از همه به خوبي پذيرايي شده است. درصورت نياز ميزهاي خالي شده را هم دوباره پر كنيد. ميوه و شيريني و شربت و شام، هزينه‌اش با شماست، نه متوليان تالار، پس شما هم مي‌توانيد مديريت و نوع پذيرايي را مشخص كنيد.

  • جي پي اس زنده داشته باشيد

سعي كنيد كه راننده ماشين عروس، به غير از محرم بودن، يك راننده ماهر و آشنا به زير و بم شهر باشد چون مي‌تواند در يك ترافيك سنگين، شما را از ميانبرها سروقت به آتليه و آرايشگاه و تالار يا مكان عروسي برساند. اگر راننده ناشي باشد معمولا مستقيم‌ترين مسير‌ها را انتخاب مي‌كند و احتمال دير رسيدن به‌شدت بالا مي‌رود.

  • بازمانده‌ها را دريابيد

يكي از رايج‌ترين مشكلات عروسي‌ها اين است كه آخر شب معمولا كمتر كسي به فكر مديريت بازمانده‌هاي عروسي است كه شامل ميوه، شيريني، شام و... مي‌شود. اين بازمانده‌ها براي بعضي از مراسم‌هاي بعدي، به‌كار مي‌آيند. در اين مواقع، معمولا كدورت‌هايي بين تالارچي‌ها و كارگران تالار با صاحبان مجلس عروسي پيش مي‌آيد. حتما انجام اين كار را هم به تيم تشريفات‌تان بسپاريد.

  • خريد ميوه و شيريني را مديريت كنيد

خريد ميوه‌هاي تازه و نيز شربت و شيريني و كيك عروسي را از‌‌ همان ابتداي روز عروسي در فهرست برنامه‌هاي خود بگذاريد. بهترين بار‌ها اول صبح به ميدان تره بار مي‌رسد. چون خودتان نمي‌توانيد برويد به يكي از فك و فاميل بسپاريد كه اين كار را انجام بدهد يا اينكه به يكي از ميوه فروش‌هاي معتمد محله بسپاريد كه اين كار را انجام بدهد. خودتان هم به شيريني‌فروشي برويد و تأكيد كنيد كه بچه‌ها چه ساعتي براي بردن شيريني و كيك عروسي خواهند آمد. به تيم تشريفات يا نزديكانتان هم بسپاريد كه اين كار را در فهرست‌شان قرار دهند.

  • تشكر فراموش نشود

مراسم كه تمام مي‌شود، مهمان‌ها مي‌روند و ميزبان‌ها و تيم تشريفات خسته و كوفته هستند. تشكر كردن را فراموش نكنيد، بالاخص از اعضاي خانواده‌تان كه احتمالا به اندازه شما و يا حتي بيشتر از شما استرس داشته‌اند. در مراسم‌هاي بزرگ گاهي دلخوري‌هايي هم پيش مي‌آيد. يادتان نرود كه يك عذر‌خواهي ساده مي‌تواند جلوي يك كينه طولاني مدت را بگيرد.

  • از همراهان باتجربه سود ببريد

در مراسم عروسي بيشتر اقوام ايراني، معمولا ساقدوش و سولدوش دارند؛ كساني كه از ابتداي مراسم عروسي در كنار داماد هستند تا هماهنگ‌كننده كار‌ها و راهنما و همراه او باشند. يكي از اين دو بايد باسابقه‌تر باشد تا به داماد تذكر بدهد كه چه كارهايي بكند. برخي از اقوام يكي از اين دو را مجرد و ديگري را متاهل تعيين مي‌كنند. حضور يك فرد باتجربه در كنار شما، هم قوت قلبي برايتان است و هم باعث مي‌شود درصد اشتباهات شما به حداقل برسد.

  • مديريت روز طلايي

فهرست پيشنهادي براي برنامه‌هاي روز عروسي
كارهاي روز عروسي نام/ شماره تماس ها توضيحات آقاي داماد تيك انجام شدن كار
عكاس كيست؟
فيلمبردار كيست؟
هماهنگي تالار ؟
عاقد نياز هست؟
....
اين كارها را هم به جدول اضافه كنيد.

تزئينات مراسم؟ گل آرايي و دسته گل عروس؟
شيريني پذيرايي؟ كيك مخصوص عروس و داماد؟
ساعت حضور عروس در آرايشگاه؟ ساعت حضور داماد در آرايشگاه؟ مجري يا مجريان مراسم عروسي؟ نياز به اجاره وسايل هست؟ چه وسايلي؟ گروه اجرايي عروسي يا گروه تشريفات هماهنگ شده؟ چه كساني هستند؟
راننده ماشين عروس؟ به شهر آشناست؟ تند كه نمي‌راند؟ تحويل ليست برنامه‌هايي كه بايد گروه اجرايي هماهنگ و اجرا كند همراه يا همراهان عروس؟ نياز هست وسايلي را ببرند، مثل وسايل عروس و داماد را؟ ليست مهماناني كه بايد با آنها عكس گرفته شود مجلس، نياز به مادرخرج دارد كه بعدا همه حساب‌كتاب‌ها با او انجام شود؟

کد خبر 307331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha