همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان قاچاق کالاهای وارداتی را که عمدتا شامل پوشاک، طلا و سیگار می شود را ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج در ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره‌ موضوع قاچاق و راهکارهای آن، اظهار کرد: به دلیل این‌که بخشی از تبعات موضوع قاچاق کالا به فعالان اقتصادی برمی‌گردد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در خصوص قاچاق کالا دو بخش واردات و صادرات وجود دارد که از این دو بخش دو گزارش از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا به جمع‌بندی رسیده است.

خسروتاج افزود: در بخش صادرات بیشتر حجم قاچاق به حامل‌های انرژی مربوط می‌شود و همچنین کالاهایی که مشمول یارانه می‌شوند از جمله گندم، آرد یا کالاهایی که به شکل غیرمستقیم یارانه دریافت می‌کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به کالاهایی که بیشترین حجم را کالاهای وارداتی قاچاق دارند، اشاره کرد و ادامه داد: لوازم آرایشی و بهداشتی، البسه و کفش، دخانیات، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی از جمله کالاهایی هستند که بیشترین فراوانی قاچاق را در استان‌های مختلف دارند. براساس برآورد‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا، حجم قاچاق طلا سه میلیارد دلار، گوشی موبایل 10.8 میلیارد دلار و سیگار کمتر از یک میلیارد دلار است که در مجموع میزان قاچاق کالاهای وارداتی 16 میلیارد دلار است که البته این ارقام براساس کشفیات و برآوردهای صورت گرفته، است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مهم‌ترین دلایل بروز پدیده قاچار اشاره کرد و گفت: ممنوعیت ورود کالاهای مورد نیاز به کشور، تشریفات واردات رسمی برخی کالاها، عدم پاسخگویی تولیدات داخلی به مصرف‌کنندگان به لحاظ قیمت و کیفیت از جمله دلایل بروز قاچاق است. همچنین یکسری بستر‌های قانونی وجود دارد که به نوعی زمینه را برای قاچاق کالا فراهم می‌کند که از جمله آنها می‌توان به موضوع ارزش افزوده و طبقات تعرفه‌ای اشاره کرد که در این زمینه به نوعی از نظام تعرفه‌ای سوء‌استفاده شده است. کالاها از مجاری رسمی وارد می‌شوند اما تعرفه‌های آنها غیرواقعی اعلام می‌شوند که سود کمتری پرداخت شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کالاهای ورود موقت از جمله دیگر موضوعاتی است که در بروز قاچاق تاثیر‌گذار بوده است که از جمله این کالاها می‌توان به شکر و گندم اشاره کرد که واردات موقت آن مساله‌ساز بوده است. همچنین ترانزیت فرصتی را برای قاچاق برخی کالاها به وجود آورده است، ترانزیت که می‌تواند خدمات ارزی ایجاد کند تبدیل به فرصتی برای قاچاق کالا به ویژه قاچاق سیگار شده است.

کد خبر 307307

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha