همشهری آنلاین: گروهی پنج‌نفره از علاقمندان به دوربین‌های GoPro در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتن با استفاده از این دوربین‌ها از گرند‌کنیون، یا دره بزرگ، تصویربرداری فضایی کنند، اما پس از دو سال توانستند تصاویر ضبط شده را ببینند.

کرند‌کنیون

براساس گزارش فاكس‌نيوز، اعضاي اين گروه پس از چند ماه برنامه‌ريزي دوربين GoPro خود را با كمك يك بالن هواشناسي از آريزونا به حاشيه فضا فرستاند. هدف اين پروژه ثبت تصاويري خيره‌كننده از گرند‌كنيون و محيط اطراف آن با استفاده از دوربين ويديويي، GoPro و يك گوشي گلكسي نوت 2 بود كه تمامي آنها به همراه يك بالون هواشناسي به فضا رفتند.

فیلمبرداری فضایی

پس از 90 دقيقه پرواز محموله به حداكثر ارتفاع خود از زمين يعني ارتفاع 18 كيلومتري رسيد و پس از آن در ميان بيابان سقوط كرد و براي دو سال در همان مكان باقي ماند. تيم هدايتگر اين دوربين با استفاده از GPS و اسمارت‌فون موقعيت محموله را رديابي مي‌كردند،‌اما بروز مشكلي در هنگام فرود رديابي را دچار مشكل ساخت.

فیلمبرداری فضایی

مشكل نقص در نقشه‌ شركت AT&T بود كه مكان فرود محموله را براساس آن تعيين كرده بودند، از اين رو پس از فرود آمدن،‌اسمارت‌فون امكان دريافت سيگنال را نداشت. به بياني ديگر محموله 80 كيلومتر دورتر از موقعيتي كه براي آن تعيين شده بود در ميان توده‌اي شني فرود آمد. 

فیلمبرداری فضایی

دو سال بعد يكي از كارمندان شركت AT&T درحال راهپيمايي در آن منطقه توانست گوشي و دوربين‌ها را بيابد. وي گوشي را به شركت اوپراتور تحويل داد و مالك سيم‌كارت گوشي توسط شركت شناسايي شد و اين تيم پنج نفره پس از دو سال توانستند تصاويري كه دوربين از زمين ثبت كرده بود را ببينند.

کرند‌کنیون

در ويديويي كه توسط دوربين ثبت شده،‌ مراحل صعود و فرود به خوبي ديده مي‌شوند. در مرحله صعود،‌ زاويه ديد دوربين به تدريج از زاويه ديد زميني به زاويه ديد پرندگان، ديد هواپيما، و در نهايت زاويه ديد فضانوردان تغييرمي‌كند و بخشي بزرگ از زمين را در پس‌زمينه‌اي تاريك به نمايش مي‌گذارد.

کد خبر 307201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha