چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

ابراهیم اسماعیلی اراضی: «بیشتر آثاری که تاکنون خلق کرده‌ام، پیش زمینه‌ای از معارف اسلامی داشته است؛ با این هدف که بتوانم به جامعه خدمت کنم و گرهی از مشکلات آن باز کنم.

از ابتدا هنر اسلامی مورد نظر من بود و هنوز هم هست؛ چرا که  هنر اسلامی،‌هنرمند را به شناخت و مکاشفه وا می‌دارد. پس از کسب دانش، هنرمند وظیفه‌ای دارد به خاطر رسالتی که در قبال مردم وجامعه دارد. به اقتصاد نیز کمک کند.»

سطرهای بالا نظرات مردی است که اکنون در آستانه 85سالگی قرار دارد و حدود 70 سال تجربه هنری و فرهنگی دارد.

ژضیاء‌الدین امامی، یکی از نام‌های آشنا و قابل تاملی است که در فصل سردرگمی بسیاری از اهل هنر و فرهنگ از سال‌های آغازین دهه 40 با ورود به اولین دوره دانشکده هنرهای تزئینی تهران سعی کرد علاوه بر پاسخگویی به نیازهای نسل جدید، آثاری متفاوت را پدید آورد با این پیش فرض که از هیچ مولفه غیرایرانی متأثر نباشد؛

«در حقیقت ، آنها در پی حلقه مفقوده هنر ایرانی بودند که از زمان صفویه ناپدید شده بود».

«این گروه که به احتمال بسیار برآورنده اهداف هنرکده بود و آموزش‌های آن مرکز توانسته بود نوعی هم سویی فکری میان آنها ایجاد کند، در چهارمین دوسالانه نقاشی تهران(سال1343) با نام گروه سقاخانه خود را تثبیت کرد.این گروه نقاشان و مجسمه‌سازان، مظهر مجموعه اعتقادات و باورهایی بود که با گذشته نزدیک ایران پیوند تنگاتنگی داشت.»

سیدضیاءالدین امامی در سال 1301 شمسی در محله جلوخان شهرکرد به دنیا آمده است. او فرزند آیت‌ الله سیدمحمدباقر امامی نجفی دهکردی است و چشم باز کردن در خانواده‌ای مذهبی و روحانی پیش زمینه‌ای بوده که باعث شده همواره نمادهای دینی و اسلامی، بخش عمده آثار او را شامل شود.

آگاهی و اشراف امامی بر این مهم که علاوه بر اندیشه‌های متعالی اسلامی به آموخته‌ها و اندوخته‌های علمی و تجربی نیز نیازمند است،‌از او هنرمندی پدید آورده که توانسته طی بیش از نیم قرن تلاش، سبک و سیاقی ایرانی-اسلامی در آثارش پدید بیاورد که نهایتا منجر به ثبت سبکی شخصی و شاخص شده است؛

اگرچه طی همه این سالیان تکیه امامی بر اندیشه‌های مذهبی- مردمی تا حدودی نیز باعث شده که کار او از سوی برخی هنرمندان با دیده انصاف نگریسته نشود و آنقدرها که باید، حق این پیرنگارگر ادا نشده باشد و به همین دلیل نیز به رغم سال‌ها تلاش وی، کمتر منبع جامع و قابل اعتنایی در خصوص آثار و نظرات وی ثبت شده است تا اینکه موزه هنرهای معاصر اصفهان به مناسبت سال نکوداشت پایتخت فرهنگی جهان اسلام(اصفهان/1427ه‌.ق) دست به جمع‌آوری و تدوین آثار وی زده و مجموعه نفیس «نگاره سایه‌ها» را به همت مدرس جوان دانشگاه سید‌رسول معرک‌نژاد گردآوری کرده است.

در این کتاب که با سلیقه و دقت قابل تحسینی به دست علاقه‌مندان رسیده است، پس از مقدمه، گاه شمار زندگی سید‌ضیاء‌الدین امامی آورده شده و در بخش‌های پنج گانه بعدی به ترتیب، این سرفصل‌ها به چشم می‌خورند:«یک»- زندگی‌نامه مختصر ؛‌«دو» شرح مختصر شکل‌گیری شخصیت هنری؛«سه» بررسی میان نمادین در آثار امامی؛«چهار»- گفت‌وگو با استاد سید‌ضیاءالدین امامی؛«پنج»- بررسی و نقد نشانه شناختی آثار استاد.

در ادامه نیز تصاویر تعدادی از آثار استاد که گستره‌ای تقریبا 60ساله را در برمی‌گیرد(1381-1321) پیش روی علاقه‌مندان گذاشته شده که می‌تواند منبع بسیار ارزشمندی برای آشنایی با سبک شخصی استاد سید‌ضیاءالدین امامی و نیز برخی شاخصه‌های «گروه سقاخانه» باشد.

سیدرسول معرک‌نژاد سعی کرده توالی مطالب به گونه‌ای باشد که حتی علاقه‌مندان غیرحرفه‌ای نیز بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

«نگاره سایه‌ها/ نگاهی به گزیده آثار و احوال ضیاء الدین امامی» از سوی سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان منتشر شده و در 90صفحه رنگی با قطع خشتی به قیمت 5هزارتومان(جلد شومیز) و 6هزارتومان(جلد گالینگور) عرضه شده است.

کد خبر 30686

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز