جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرویز پورحسینی گفت: سینمای نوین ما مدیون تئاتر است و نباید فراموش کرد که پیشرفت تئاتر باعث پیشرفت عرصه‌های دیگر نمایشی خواهد شد. این در شرایطی است که رضا بابک انتقاد های را نسبت به جامعه بازیگری انجام داد و گفت: در آشفته بازار بازیگری، پورحسینی آبروی جامعه تئاتر است.

تئاتر

به گزارش فارس، ویژه برنامه «تولد ماه» که به منظور بزرگداشت استادان و هنرمندان پیشکسوت کشورمان در سالروز تولدشان برگزار می‌شود، این ماه با حضور مسئولین فرهنگی و هنرمندان به مناسبت بزرگداشت «پرویز پورحسینی» بازیگر پیشکسوت تئا‌تر، سینما و تلویزیون برگزار شد.

این مراسم که در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد پذیرای چهره‌هایی چون محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا بابک، شهرام کرمی، کاظم هژیرآزاد، قباد شیوا و حسین محجوبی نقاش صاحب نام معاصر کشورمان بود.

جامعه تئاتر در حسرت بازگشت بزرگانی چون پورحسینی است

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر اولین سخنران این مراسم بود که با اشاره به اینکه این محفل یک جمع دوستانه است که می‌تواند محلی برای تقدیر از اساتید و چهره‌های هنری باشد، اظهار کرد: پرویز پورحسینی از چهره‌های با سابقه‌ای است که نسل‌های متفاوتی از مردم با او خاطره دارند و درواقع باید او را یک هنرمند هزارساله نامید.

وی افزود: این فرصتی است برای ما تا بتوانیم با تقدیر از این چهره‌ها اندکی از زحماتی که آن‌ها برای اعتلای هنر این کشور کشیده‌اند، جبران کنیم.

کارگردان نمایش «شکاربزرگ شنبه» در ادامه با اشاره به سابقه درخشان پورحسینی در عرصه تئاتر گفت: پرویز پورحسینی با چهره‌هایی چون حمید سمندریان، علی رفیعی و بهرام بیضایی و چهره‌های بین المللی چون پیتر بورک همکاری کرده است.

کرمی اضافه کرد: جامعه تئاتر این روزها در حسرت آن است که اساتیدی همچون پرویز پورحسینی دوباره به این عرصه بازگردند و این حسرت برای خانواده تئاتر همواره وجود داشته که اساتید تئاتر بعد از آن که درگیر کارهای تصویری می‌شوند، کمتر می‌توانند در عرصه تئاتر حضور پیدا کنند.

در آشفته بازار بازیگری، پورحسینی آبروی جامعه تئاتر است

رضا بابک بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر که از دوستان نزدیک و قدیمی پورحسینی است، در ادامه مراسم طی سخنانی بیان کرد: من از دوران دانشجویی با پرویز پورحسینی همکلاس بودم و این افتخار بزرگی برای من است که از همان دوران او را به عنوان یک استاد در کنار خودم می‌دیدم.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون اضافه کرد: در این آشفته بازاری که رفتارهای بازیگری آبروی خود را از دست داده است، پرویز پورحسینی با رفتار حرفه‌ای خود، تبدیل به آبروی جامعه تئاتر کشور شده است.

کارهای تصویری دست و پای هنرمندان تئاتر را می‌بندد

رضا بابک با ابراز امیدواری از بازگشت پورحسینی به صحنه تئاتر اظهار کرد: امیدوارم پرویز پورحسینی بازهم به عرصه تئاتر برگردد و همچون بسیاری دیگر از اهالی تئاتر که با حضور در کارهای تصویری دست و پایشان بسته می‌شود، اسیر این بخش نشود و بتواند دوباره به این عرصه برگردد.

وی افزود: البته انسان گاهی مجبور می‌شود کارهای متوسط را قبول کند تا چرخ زندگی‌اش بچرخد؛ هرچند که شاید از نظر مخاطبان این نقش‌ها مورد قبول باشد ولی استعداد امثال من و پرویز پورحسینی بسیار فراتر از این نقش‌ها است.

بازی پورحسینی برای علاقمندان به بازیگری کلاس درس است

اسماعیل خلج بازیگر و نمایشنامه‌نویس کشورمان نیز گفت: از سال 47 با آقای پورحسینی دوست هستم و اولین همکاری مشترک ما در نمایش «پژوهشی ژرف و ستروگ و نو...» بود. البته بعد از آن نیز همواره کارهای او را در عرصه تئاتر دنبال کردم.

خلج اضافه کرد: به نظرم بازی پورحسینی برای علاقمندان به بازیگری می‌تواند کلاس درسی آموزنده باشد چرا که او در هرنقشی که بازی می‌کند، هربار بهتر از دفعه قبل ظاهر می‌شود.

پورحسینی برای ایفای نقش‌های کوتاه نیز با تمام توان حاضر می‌شد

داریوش مودبیان بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه این مراسم با تبریک زادروز پرویز پورحسینی به او بیان کرد: سرآغاز آشنایی من با پورحسینی کلاس‌های مرحوم حمید سمندریان بود که در آن روزها کارهای بسیاری را از او دیدم و نکات مهمی را از او یاد گرفتم.

مودبیان افزود: مرحوم سمندریان همواره در ارتباط با پورحسینی می‌گفت که او یکی از آیندگان تئاتر ایران است چرا که حتی در ایفا نقش‌های کوتاه نیز با تمام توان حاضر می‌شد به شکلی که سمندریان همواره پشتکار او را برای دانشجویانش مثال می‌زد.

*امیدواری پیشکسوت تئاتر از حمایت پورحسینی از فعالیت‌های صنفی تئاتر

کاظم هژیرآزاد پیشکسوت عرصه نمایش نیز با حضور بر روی صحنه طی سخنانی گفت: برای من در کنار تمامی درس‌هایی که در عرصه نمایش از پرویز پورحسینی فراگرفتم، فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر او در عرصه صنفی سینما و تئاتر الگو بوده است.

وی ادامه داد: پورحسینی یکی از بنیان‌گذاران خانه سینما بود که برای راه اندازی این نهاد تلاش فراوانی کرد و در همه دوره‌های پرفراز و نشیب آن در کنار این نهاد ماند. البته او در کنار این فعالیت‌ها، در تاسیس خانه تئاتر نیز نقش مهمی داشت.

هژیرآزاد در پایان اظهار کرد: من در همین محفل از ایشان خواهش می‌کنم که یک بار دیگر به عرصه تئاتر باز گردند و بازهم از فعالیت‌های صنفی تئاتر حمایت کنند.

نمره بازیگری پورحسینی 20 است!

سهیلا نجم از استاد هنرهای نمایشی در ادامه این مراسم گفت: من هم همانند آقای رضا بابک معتقدم پرویز پورحسینی آبروی جامعه تئاتر است که اگر او نبود، به یقین تئاتر کشور ما کامل نبود و من اگر می‌خواستم به فعالیت او در عرصه بازیگری نمره بدهم، بدون شک نمره 20 را برای او مناسب می‌دانستم.

وی افزود: در تمامی این سال‌ها پورحسینی را یک چهره حرفه‌ای دیدم که همواره از اخلاق حرفه‌ای برخوردار بوده است و برخلاف بسیاری از بازیگران که فکر می‌کنند اقتضای آرتیست بودن انجام کارهای غیراخلاقی است، سعی کرده تا از حواشی دور کند.

کثرت هنرمندان نباید مانع تقدیر از آن‌ها شود

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که میزبان اصلی این برنامه بود، با خیرمقدم به همه مهمانان بیان کرد: در کشور ما هنرمندان بسیاری حضور دارند که متاسفانه نتوانستیم آن‌ها را به مخاطبان معرفی کنیم. هرچند که آن‌ها با آثار خود، می‌توانند به مخاطبان معرفی شوند ولی این نباید مانع انجام وظیفه ما در معرفی آن‌ها شود.

وی اضافه کرد: وقتی کسی 60 سال به روی صحنه می‌رود و هربار باید در اجراهایی طولانی یک نقش را تکرار کند، نمی‌توان با یک مراسم تقدیر، از زحمات او تشکر کرد ولی این وظیفه همچنان برعهده ما است که با برگزاری این مراسمات از آن‌ها تقدیر و حمایت کنیم و کثرت هنرمندان نباید مانع تقدیر از آن‌ها شود.

پرویز پورحسینی آخرین سخنران این مراسم بود که با تقدیر از برگزارکنندگان آن گفت: برگزاری چنین مراسماتی در واقع احترام به هنرمند و حرفه اوست البته اگر بتوان بازیگری را یک هنر دانست.

وی افزود: ولی جای خالی استادم حمید سمندریان در این مراسم احساس می‌شود، کسی که باعث شد تا من در این عرصه بمانم و با حمایت و انرژی مثبت خود همواره از من پشتیبانی کرد.

بازیگر نمایش «کارنامه بندار بیدخش» با اشاره به انتظارات شخصی‌اش از حضور در عرصه تئاتر گفت: هرچند بسیاری از دوستان از من انتظار دارند که دوباره به عرصه تئاتر برگردم ولی من تمایل دارم که حضور در یک نقش برای من یک نوع آموزش نیز باشد.

پورحسینی اضافه کرد: مدتی پیش یکی از کارگردانان جوان تئاتر به سراغ من آمد و گفت که در نمایش من بازی کنید ولی من در پاسخ به درخواست او گفتم که برای حضور در این نمایش باید احساس کنم نقشم در نمایش چیزی را به من اضافه می‌کند؛ پس هر نقشی را بازی نخواهم کرد.

سینمای نوین ما مدیون تئاتر است

بازیگر با سابقه سینما و تئاتر با اشاره به اوضاع نابه سامان این روزهای تئاتر کشور بیان کرد: در این دوره به هیچ‌وجه از تئاتر حمایت نمی‌شود و فعالان تئاتر باید از جیب خود برای ادامه حیات این هنر خرج کنند درحالی که مسئولین پُز می‌دهند که ما تئاتر داریم!

وی در پایان خاطرنشان کرد: سینمای نوین ما مدیون تئاتر است و نباید فراموش کرد که پیشرفت تئاتر باعث پیشرفت عرصه‌های دیگر نمایشی خواهد شد.

در انتهای این مراسم پیام تبریک آتیلا پسیانی، رضا کیانیان و مرضیه برومند که نتوانسته بودند در این مراسم حاضر شوند، به پرویز پورحسینی اعلام شد و کیک تولد او با حضور اعضای خانواده‌اش بریده شد.

کد خبر 306802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha