چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

کاهش تقاضا برای خرید خودروی تولید داخل و حواشی ایجاد شده پس از واکنش وزیر صنعت به کمپین نخریدن خودرو، پای سخنگوی دولت را هم به میان کشید.

خودرو

محمدباقر نوبخت در نشست خبري هفتگي خود گفت كه خودروسازان بايد به توليد باكيفيت و قيمت مناسب مبادرت كنند و مردم حق دارند كه هر خودرويي را انتخاب كنند. همزمان با نوبخت معاون وزير صنعت نيز از پذيرش انتقادهاي مردم در زمينه كيفيت خودروهاي داخلي سخن گفت تا ادبيات تازه‌اي از سوي مسئولان دولتي به‌كار گرفته شده باشد.

اظهارات اوليه وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد كمپين نخريدن خودرو واكنش‌هاي زيادي را برانگيخته بود. نعمت‌زاده از واژه ضد‌انقلاب براي كمپين‌سازان استفاده كرده بود و همين موضوع موجب شد تا دستيار ويژه رئيس‌جمهور از تذكر روحاني به نعمت‌زاده خبر بدهد.

پس از آن نعمت‌زاده در يك برنامه تلويزيوني به عذرخواهي از مردم پرداخت و سخنانش را اينگونه اصلاح كرد كه فعاليت و تبليغ عليه توليد داخل برخلاف منافع ملي است. اين رويه دولتمردان در پذيرش انتقاد مردم نسبت به كيفيت خودرو ادامه پيدا كرد. مهدي جمالي، مديرعامل سايپا، دومين خودروساز ايران بابت كيفيت پايين محصولات سايپا از مردم عذرخواهي كرد و وعده بهبود كيفيت را داد.

روزگذشته نيز در نشست خبري سخنگوي دولت اين موضوع مطرح شد و نوبخت چنين موضعي گرفت: كيفيت خودروهاي داخلي بايد افزايش يابد و قيمت‌ها مناسب شود. ‌اگر كسي نخواهد از خودروي ايراني استفاده كند مي‌تواند در چارچوب قانون خودروهاي ديگري را انتخاب كند. نوبخت در مورد صحبت‌هاي وزير صنعت، گفت:

ما هيچگاه ادبياتي كه در‌ شأن دولت تدبير و اميد نيست در توصيف كساني كه از خودروهاي داخلي استفاده نمي‌كنند را نمي‌پذيريم و قطعا نظر وزير صنعت، معدن و تجارت كه از شخصيت‌هاي با تجربه حوزه صنعت هستند براي تقويت صنعت داخلي بوده‌ است و همه بايد تلاش كنيم متناسب باشخصيت و فرهنگ فاخر ملت ايران از ادبيات فاخر در توصيف آنها و براي بيان نظراتمان استفاده كنيم. وي ادامه داد‌: صنعت خودروي ما قطعا به‌عنوان بخشي از توليد داخلي مورد توجه ما خواهد بود و در مذاكراتي كه با هيأت‌هاي خارجي جهت سرمايه‌گذاري در ايران داريم از طريق دانش فني و سرمايه‌گذاري در عرصه صنايع داخلي و به‌ويژه صنعت خودرو استفاده خواهيم كرد.

روز گذشته همچنين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به‌وجود نواقصي در توليدات داخلي گفت: مردم حق انتقاد دارند و ما بايد انتقادها را بپذيريم. ما فرافكني نمي‌كنيم و بايد پاسخگوي نياز مملكت باشيم. رضا نوروززاده با بيان اينكه صنعت خودرو بيش از 15ميليارد دلار در اقتصاد كشور نقش دارد، اظهار داشت: حدود 22هزار ميليارد تومان قطعه براي توليد خودرو در كشور وارد شده است. رئيس هيأت عامل سازمان گسترش افزود: برخي مي‌گويند چرا خودروي وارداتي وارد كشور نمي‌شود و در اختيار مردم قرار نمي‌گيرد؛ لازم به ذكر است كه واردات 130هزار خودرو معادل توليد يك ميليون و 200هزار خودرو ارزبري داشته است.

کد خبر 306629

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha