همشهری آنلاین: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: به نظر می‌رسد کره شمالی در صدد بازسازی و راه اندازی تجهیزات در نیروگاه هسته ای یانگ بیون است.

 آمانو: کره شمالی در صدد راه اندازی مجدد نیروگاه اتمی یانگ بیون است

به گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از تارنمای روزنامه «ژاپن تایمز»، موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن در گزارش ماه آوریل (فروردین ماه) با استناد به تصاویر ماهواره ای نشان داد که فعالیت در نیروگاه هسته ای یانگ بیون پس از تعطیلی در سال 2007 در حال از سرگیری است.

کره شمالی در سال 2007 میلادی راکتور اصلی تولید کننده پلوتونیوم در یانگ بیون و دو تاسیسات هسته ای مهم دیگر این کشور را تعطیل کرد.

گفته می شود کره شمالی پس از آزمایش های هسته ای در سال های 2006، 2009 و 2013 دسترسی و نظارت بازرسان آژانس هسته ای به تاسیسات هسته ای اش را محدود کرده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در جلسه ای در وین گفت: عملیات ساخت و نوسازی و همچنین فعالیت های جدید در قسمت های مختلف این نیروگاه در حال مشاهده است.
یوکیا آمانو افزود: براساس اظهارات مقامات جمهوری دمکراتیک خلق کره، این کشور در حال بازسازی و توسعه توان و قابلیت هسته ای خود است.

این روزنامه نوشت: اگر چه دو کره پس از بالا رفتن تنش با مذاکره، به توافق دست یافتند اما از سرگیری فعالیت ها و برنامه هسته ای کره شمالی باز موجب بالارفتن تنش در شبه جزیره کره خواهد شد.

چین، نزدیک ترین متحد کره شمالی خواستار از سر گیری مذاکرات شش جانبه بین چین، آمریکا، ژاپن، روسیه و دو کره است که آخرین بار شش سال پیش برگزار شد.

مؤسسه علوم و امنیت بین المللی در گزارش خود آورده است که راکتور اصلی یانگ بیون از سوی کره شمالی با توان کم و به طور متناوب در حال راه اندازی است و همچنین نیروگاهی که مرکز غنی سازی اورانیوم نیز است شاید به زودی راه اندازی شود.

آمانو نیز افزود: از طریق تصاویر ماهواره ای در حال نظارت بر فعالیت های این پایگاه هستیم.

کد خبر 306561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha