همشهری آنلاین: افزایش قیمت، سواستفاده از بالا بودن تقاضا و عدم نظارت کافی بر بازار لوازم‌التحریر، زخم کهنه‌ای است که بر پیکره اقتصادی وارد شده و نگرانی والدین را به همراه داشته‌ است.

فارس نوشت: با نزدیک شدن به سومین فصل سال که همزمان با بازگشایی مدارس است، بازار لوازم‌التحریر نیز داغ می‌شود.

رسیدن ماه مهر، ما را به روزهای شیرین اولین روزهای مدرسه می‌اندازد، از دفترهایی که پشت آنها شعارهایی از قبیل «تعلیم و تعلم عبادت است» و یا «به پدران و مادران خود نیکی کنید» استفاده می‌کردیم؛ اما امروز تنوع لوازم‌التحریر در بازار به قدری زیاد است که به ندرت می‌توانی در یک کلاس درس، 2 دانش‌آموز را پیدا کنی که جلد دفترهای مشقشان یک تصویر داشته‌باشد.

تنوع نقش و رنگ دفاتر سبب شده تا جذابیت و شور و نشاط بیشتری در دانش‌آموزان ایجاد شود؛ ولی با نیم نگاهی به دفاتر موجود در بازار می‌توان قیمت آنها را نیز حدس زد.

به نظر می‌رسد در جامعه‌ای که زندگیمان شده چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی، لوازم‌التحریر هم از غافله دور نمانده‌اند. در این بازار برخی کالاها که ظاهری ساده دارند با قیمتی پایین و برخی لوازم‌التحریر که دارای عکس‌های شخصیت‌های کارتونی هستند با قیمتی گران‌تر تهیه می‌شود.

از سویی دیگر در سال‌های اخیر در اقدامی شایسته تصویر باربی و بن‌تن بر روی لوازم‌التحریر، جای خود را به طرح‌های ایرانی و اسلامی می‌دهد ولی با تامل در همین موضوع که به نوبه خود اقدامی پسندیده و شایسته است، می‌بینیم قیمت لوازم‌التحریر ایرانی به موازات توجهی که به ایرانی و اسلامی بودن آن شده افزایش یافته‌است.

افزایش 15 درصدی قیمت لوازم‌التحریر ایرانی نیز مشکلی است که امسال گریبان‌گیر وضعیت اقتصادی خانواده‌هایی شده که قرار است فرزندانشان را راهی مدارس کنند.

از سویی دیگر نظارت ناکارآمد بر قیمت‌ها نیز زمینه سو‌‌استفاده برخی افراد را فراهم می‌کند، به طوری‌ که هر ساله شاهد نظارت بر قیمت لوازم‌التحریر را در استان شاهد هستیم ولی آیا به این فکر کرده‌ایم که این نظارت‌ها تا چه حد توانسته جلوی تخلف برخی اصناف را بگیرد؟

  • بالا بودن قیمت لوازم‌‌التحریر ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی

پریسا لک که به همراه فرزندش برای خرید لوازم‌التحریر در یکی از فروشگاه‌های ارومیه حضور دارد به خبرنگار فارس می‌گوید: از طرح‌های ایرانی و اسلامی استقبال می‌کنیم ولی قیمت اجناس ایرانی بالاتر از قیمت اجناس خارجی است.

وی با بیان اینکه فرزندش نیز از طرح‌های ایرانی و اسلامی بر روی لوازم‌التحریر استقبال کرده‌است، افزود: وقتی دلیل تفاوت قیمت‌ها را از فروشنده جویا شدم، فهمیدم لوازم‌التحریر چینی قیمت پایین‌تری دارد.

لک ادامه می‌دهد: برای خرید لوازم‌التحریر ایرانی باید مبلغی بیشتر پرداخت کنم و این در حالیست که با درآمدی که داریم ترجیح می‌دهم لوازم‌التحریر ارزان را بخرم.

این شهروند ارومیه‌ای تصریح کرد: بالا بودن قیمت لوازم‌التحریر ایرانی انتخاب طرح‌های ایرانی و اسلامی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و سبب می‌شود تا خانواده‌ها نسبت به طرح‌هایی که فرهنگ ایرانی و اسلامی را در بین کودکانمان ترویج می‌دهد، تمایل پیدا نکنند.

لک خاطرنشان کرد: برای رسیدن به هدفمان که ترویج زندگی ایرانی و اسلامی است باید هزینه کنیم که بخشی از این هزینه باید توسط حاکمیت و بخش دیگری توسط خانواده‌ها هزینه شود نه اینکه قیمت لوازم‌التحریر ایرانی در برخی اجناس حتی 2 برابر قیمت کالای مشابه که خارجی است باشد.

  • آغاز نظارت بر بازار لوازم‌التحریر

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در استان آغاز شده‌است.

سلیمان علیزاده با بیان اینکه این طرح از 15 شهریور ماه در استان آذربایجان غربی آغاز شده‌است، تصریح کرد: در این راستا 30 تیم بازرسی بر بازار لوازم‌التحریر و کیف و کفش ویژه مدارس نظارت خواهندداشت.

وی با بیان اینکه هر ساله نظارت‌هایی در این خصوص اعمال و اصناف متخلف مورد شناسایی قرار می‌گیرد، افزود: این افراد پس از ثبت تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و سازمان صنعت، معدن و تجارت فقط مسئولیت نظارتی دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعزیرات حکومتی در این زمینه اعمال محکومیت می‌کند که عموما اصناف به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

علیزاده عمده تخلفات اصناف را گران‌فروشی عنوان کرد و افزود: سامانه 124 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت شکایات و گزارشات مردمی است.

بدون شک اجرای نظارت‌های مسئولانه در کنار قوانین کارآمد و برخوردهای جدی شاید بتواند تا حدی جلو تخلفاتی که هر ساله شاهد وجود ‌آنها در بازار لوازم‌التحریر هستیم را بگیرد که امیدواریم سازمان‌های ذی‌ربط در راستای احقاق حقوق شهروندان نظارت کافی، دقیق و صحیح بر وضعیت بازار داشته باشد.

کد خبر 306474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha