دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

سید محمد فخار: سن فرسودگی وسایل نقلیه برای اعمال در طرح کاهش اعلام شد.

آلودگی هوا

طرح كاهش قرار است تا ابتداي زمستان سال‌جاري در پايتخت به اجرا درآيد و به‌منظور كاهش آلودگي هوا از تردد خودروهاي فرسوده و آلاينده ممانعت به‌عمل بياورد.

بر اين مبنا كاميون‌هاي20ساله، اتوبوس‌هاي 8ساله و ميني‌بوس‌هاي 12ساله به بالا ازتردد در شهر منع مي‌شوند. در فاز ديگر از اين طرح تردد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري به مرور حذف و موتورسيكلت‌هاي برقي جايگزين آنها مي‌شوند. از ابتداي اجراي طرح كاهش؛ خودروهاي فرسوده مانند خودروهاي سواري بالاي 20سال به‌عنوان كلاس آلايندگي قرمز حق تردد در محدوده كاهش را ندارند.

اين خودروها از زمان تصويب آيين‌نامه فرسودگي خودروها در سال 1387، 7سال فرصت داشتند از چرخه حمل‌ونقل شهري خارج شوند، اما ميزان آلايندگي آنها در تهران بسيار بالاست و سلامت مردم را در خطر قرار داده است. با اجراي طرح كاهش طي ماه‌هاي پيش رو، از تردد خودروهاي فرسوده جلوگيري مي‌شود. اما اين تصميم چه اندازه بر كاهش آلودگي هواي تهران اثر خواهد داشت؟

ميني‌بوس‌ها و كاميون‌هاي فرسوده تهران سالانه 7190تن مونواكسيد كربن، 15092تن اكسيدهاي ازت، 3831تن هيدروكربن‌هاي نسوخته و 3236تن ذرات معلق توليد مي‌كنند كه در طرح كاهش اين آلودگي حذف مي‌شود. با از رده خارج شدن اتوبوس‌هاي فرسوده نيز سالانه 5930تن مونواكسيد كربن، 12884تن اكسيدهاي ازت، 5017تن هيدروكربن‌هاي نسوخته و 1598تن ذرات معلق از شهر حذف مي‌شود.

با حذف تدريجي موتورسيكلت‌ها از تردد در شهر نيز از پراكندگي سالانه 285560تن مونواكسيد كربن، 811تن اكسيدهاي ازت، 62120تن هيدروكربن‌هاي نسوخته و 1789تن ذرات معلق جلوگيري مي‌شود. بدين‌ترتيب با اجراي طرح كاهش و حذف كاميون‌ها، ميني‌بوس‌ها، اتوبوس‌هاي فرسوده و موتورسيكلت‌هاي بنزين سوز، سالانه از انتشار 405058تن گازهاي آلاينده خطرناك در آسمان تهران جلوگيري مي‌شود.

اين عدد فارغ از 17هزار تاكسي فرسوده و هزاران خودروي پيكان سواري است كه آنها نيز طبق طرح كاهش بايد از شهر خارج و اسقاط شوند. طرح جايگزيني موتورهاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني نيز به‌عنوان مكمل طرح كاهش، از سال گذشته در دستور كار مديريت شهري قرار دارد. محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران در اين‌باره مي‌گويد: اجراي برنامه‌هايي كه به كاهش آلودگي هواي تهران منجر مي‌شود، امروز يك ضرورت است. يكي از اين برنامه‌ها طرح محدوده كاهش است كه براي تردد خودروهاي كاربراتوري و آلاينده محدوديت پيش‌بيني كرده و با توجه به تأثيري كه اجراي اين طرح در كاهش آلاينده‌ها دارد به‌عنوان جايگزيني براي طرح زوج و فرد پيشنهاد شده است.

  • منع توليد و واردات موتور‌هاي بنزيني

چندي پيش شوراي ترافيك تهران مصوبه‌اي به وزارت تجارت و معدن ارائه كرد كه طبق بند اول بايد تمهيدات لازم و قانوني براي منع توليد، واردات و پلاك‌گذاري موتورسيكلت‌هاي بنزيني صورت گيرد. اين وسايل نقليه خطرناك هر ساله عامل نيمي از كشته‌هاي تصادفات پايتخت را تشكيل مي‌دهند.

  • دولت سهم خود را ادا كند

«دولت بايد به‌عنوان حامي طرح موتورهاي برقي وارد شود و امكان خريد آنها براي مردم به‌ويژه گروه‌هاي كم‌درآمد كه توان مالي لازم براي جايگزيني موتورهاي‌شان با موتورهاي برقي ندارند، را فراهم كند.» حقاني با اعلام اين نظر مي‌افزايد: همكاري مشتركي بين شهرداري و دولت براي اجراي طرح‌هاي زيست‌محيطي ضروري به‌نظر مي‌رسد. حقاني خاطرنشان كرد: بايد همكاري مشتركي از سوي شهرداري و دولت صورت بگيرد و با ارائه راهكار، قيمت موتورسيكلت‌هاي برقي كاهش پيدا كند و دولت هم به كمك بيايد و براي موتورسيكلت‌هاي برقي سرمايه‌گذاري كند كه امكان خريد آن براي مردم به‌ويژه راكبان موتورسيكلت فراهم شود.

جدول

کد خبر 306464

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha