همشهری آنلاین: بنابر اظهارات معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۱۸.۳۳ درصد جمعیت تحت پوشش این نهاد را افراد زیر۱۸ سال تشکیل می‌دهند که بنابر دلایلی همچون داشتن سرپرست سالمند و یا زن‌ نیازمند حمایت هستند.

کمیته امداد

محمدعلی ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تعداد خانوارهای بهره‌مند از خدمات کمیته امداد یک میلیون و 930هزار خانوار (سه میلیون و 900هزار نفر) است؛ از این تعداد بیش از 730هزار نفر زیر18 سال هستند (حدود 18.33 درصد) که 3.21 درصد جمعیت کودکان و نوجوانان کل کشور را تشکیل می‌دهند.

وی، اطفال زیر یک سال را 3200، نوباوگان از یک تا 5 سال را حدود 6400، کودکان 6 سال 32 هزار، 7 تا 10سال بیش از 135 هزارنفر، نوجوانان 11سال حدود 55 هزار نفر، نوجوانان 12 تا 14 سال حدود 165 هزار نفر و جوانان 15 تا 18 سال حدود 280 هزار نفر خواند که بیشترین جمعیت تحت پوشش در رده سنی 15 تا 18 سال و کمترین جمعیت را اطفال زیر یک سال به خود اختصاص داده‌اند.

  • علت حمایت جمعیت کودکان زیر 18سال

به گزارش ایسنا، در مجموع حدود 154 هزار کودک و نوجوان تحت پوشش کمیته امداد دارای سرپرست سالمند 60 سال و بالاتر و بیش از 45 هزار نفر نیز دارای سرپرست زن هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) دراین خصوص عنوان کرد: این کودکان زیر 18سال بیشتر به دلایلی چون داشتن سرپرست سالمند نیازمند و یا سرپرست زن که سرپرست مرد خود را به طور دائم و یا موقت ازدست داده و قادر به تامین هزینه‌های اولیه زندگی نیست، سرپرستی خانواده را عهده دار است؛ همچنین سایر افراد بنابر دلایلی همچون فوت سرپرست، طلاق، متارکه یا مفقودی همسر، بد سرپرستی و زندانی بودن همسر تحت حمایت امداد قرار می گیرند.

  • تعداد ایتام مورد حمایت بر حسب سن و جنسیت

حدود 275 هزار کودک یتیم دختر و پسر، در رده سنی زیر 10 سال و بالای 10 سال تحت پوشش امداد قرار دارند که از این تعداد بیش از 223هزار نفر بالای 10سال و حدود 54 هزار نفر زیر 10سال سن دارند. همچنین از این تعداد 166هزار نفر دختر و مابقی پسر هستند. بیش از 185هزار نفر از ایتام تحت پوشش امداد، در حال تحصیل و بیش از 12هزار نفر از آنها فاقد پدر و مادر هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره)در این خصوص نیز تصریح کرد: بیشترین تعداد خانوارهای دارای یتیم از طریق "طرح مددجویی" با بیش از 150هزار خانوار، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و از خدمات حمایتی استفاده می‌کنند که بیش از 170هزار خانوار دارای یتیم و حدود 60 درصد آنها دارای یک کودک یتیم و کمتر از دو درصد آنها نیز دارای پنج کودک یتیم و یا بیشتر هستند.

ذوالفقاری در ادامه ضمن اشاره به طرح "اکرام ایتام" کمیته امداد امام خمینی(ره) که از نیمه دوم سال 1378 به اجرا درآمده و به موجب آن حمایت ایتام به حامیان خیر واگذار شده، در اجرای این طرح هر حامی با پذیرفتن امر حمایت یک یا چند یتیم، ماهیانه حداقل 300هزار ریال به حساب بانکی هرکدام از آنان واریز می‌کند اظهار کرد: طرح اکرام ایتام طرحی است که به موجب آن فرزندان یتیم و بی سرپرست دختر (تا زمان ازدواج ) و پسر (زیر 18 سال) مورد حمایت مادی و معنوی حامیان خیر که آمادگی خود را جهت رسیدگی به ایتام اعلام کرده‌اند، قرار می‌گیرند.

به گفته وی، بر اساس "طرح مددجویی" کمیته امداد نیز افراد بنا بر عللی از قبیل فقدان سرپرست، از کارافتادگی، بیماری یا استیصال ودرماندگی برحسب نوع نیازمندی سرپرست، مورد حمایت مستمر کمیته امداد قرار می گیرد. "طرح شهیدرجایی" نیز طرحی است که به موجب آن سالمندان روستایی وعشایری نیازمند و عائله تحت تکفل آنها زیر پوشش خدمات حمایتی قرار می گیرند.

کد خبر 306405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha