یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلوتوث مفهوم همه‌جا‌حاضر بودن را عملی ساخته، فناوری که امروز بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربردی برای فعال بودن به آن اتکا دارند.

بلوتوث

براساس گزارش ساينس الرت، بلوتوث امروزه يكي از محبوب‌ترين فناوري‌هاي ارتباط بي‌سيم است، اما محققان دانشگاه كاليفرنيا سن‌ديه‌گو نمونه‌اي‌ از تكنيك ارتباطاتي جديد خود را رونمايي كرده‌اند كه به گفته آنها عملكردي بهتر از بلوتوث داشته و از بدن انسان براي ارسال اطلاعات ميان دو دستگاه استفاده مي‌كند.

محققان اين تكنيك جديد را ارتباطات ميدان مغناطيسي بدن انسان ناميده‌اند. اين سيستم جديد از بدن انسان به عنوان حامل انرژي مغناطيسي ميان گجت‌هاي پوشيدني الكترونيكي استفاده مي‌كند. براي اينكه سيستم فعال شده و بتواند ميدان‌هاي مغناطيسي را در ميان بدن انتشار دهد، ابزار پوشيدني بايد مانند سيم‌پيچ‌ها ساختاري مارپيچي داشته‌باشد و اين به آن معني است كه سيستم جديد براي بازوبند‌هاي ورزشي الكترونيكي، ساعت‌هاي هوشمند، سربند‌هاي الكترونيكي و كمربند‌ها كاربردي خواهد بود.

اين سيستم جديد كم‌مصرف‌تر از بلوتوث است. علاوه بر اين بلوتوث اطلاعات را از طريق سيگنال‌هاي راديويي ارسال مي‌كند و بدن مي‌تواند مسير تشعشعات الكترومغناطيسي سازنده اين امواج را مسدود سازد از اين رو بدن انسان در سيستم بلوتوث مانعي است كه مي‌تواند رابطه ميان دو دستگاه را مختل سازد. اما با ارسال اطلاعات به كمك عبور دادن ميدان‌هاي مغناطيسي از ميان بدن انسان امكان قطع ارتباط تا حد بسيار زيادي كاهش خواهش يافت.

همچنين گفته مي‌شود اين تكنيك جديد براي سلامت كاربران مضر نخواهد بود زيرا سيگنال‌هاي ارسال شده در سيستم‌هاي ارتباطاتي كم‌ قدرت سيگنال‌هايي بسيار ضعيف‌تر از آنچه در اسكنر‌هاي MRI استفاده مي‌شوند ارسال مي‌كنند و ميدان‌هاي مغناطيسي نيز براي نسوج طبيعي خطري به شمار نمي‌روند.

از ديگر مزاياي اين فناوري نسبت به بلوتوث امنيت آن است، برخلاف بلوتوث كه اطلاعات را در شعاع چند متري انتقال مي‌دهد، ارتباطات ميدان مغناطيسي بدن انسان مانع از هر نوع استراق‌سمع ديجيتال خواهد‌شد. به گفته محققان اطلاعات از بدن انمسان به خارج منتشر نشده و امكان انتقال آن از بدن يك فرد به بدن فرد ديگري نيز وجود ندارد. شاد برخي اين تكنيك ارسال اطلاعات را نامناسب بدانند،‌اما گروهي محدوديت‌هاي موجود در آن را به دليل افزايش حريم خصوصي كاربران،‌نكته‌اي مثبت مي‌دانند.

کد خبر 306250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha