سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

سه‌شنبه چهارم سپتامبر، کتابی در آمریکا منتشر شد که بر اساس 6 ساعت گفتگوی خصوصی با جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، نوشته شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این باره نوشت، بوش در این گفتگو برای اولین بار پرده از افکار و برنامه‌های خصوصی خود بر داشته و به رابرت دریپر، نویسنده این کتاب با عنوان « بدون شک» درباره بسیاری از موضوعات از جمله  دوره بازنشستگی، ابراز احساساتش در خفا برای تلفات در عراق و همچنین سختی‌های شغل فعلی‌اش سخن گفته‌است.

رابرت دریپر برای انجام 6 جلسه یک ساعته گفتگوی خصوصی با بوش چند سال در تلاش بوده و سرانجام با این استدلال که اولین نسخه از تاریخ ریاست جمهوری جورج بوش را خواهد نوشت، ماه دسامبر سال گذشته موفق می شود بوش را در کاخ سفید ملاقات کند.

Dead Certain: The Presidency of George W. Bush

رئیس جمهوری آمریکا درباره دوران بازنشستگی به نویسنده می‌گوید: می توانم تصور کنم که سوار اتومبیلم هستم، حوصله ام سر رفته و به طرف مزرعه ام (در تگزاس) رانندگی می کنم.

ظاهراً بوش در مورد امرار معاش خود نا امید نیست. او می گوید که قصد دارد مانند پدرش و بیل کلینتون، که هر دو  از رؤسای جمهوری سابق آمریکا بوده اند، با ایراد سخنرانی در نقاط مختلف داخل و خارج آمریکا ارقام درشت ده‌ها هزار دلاری دریافت کند.گفته می شود ثروت کنونی بوش بالغ بر 20 میلیون دلار است.

رئیس جمهوری آمریکا در یکی از جلسات گفت و گو، یا در واقع درد دل با نویسنده این کتاب، در حالی که ساندویچ رژیمی می خورده و پاهایش را روی میز گذاشته بوده، می گوید که در شغل ریاست جمهوری آمریکا احساس تنهایی می کند و در بسیاری مواقع دلش برای خودش می‌سوزد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ارتباط با جنگ عراق نکات تازه ای را برای نویسنده برملا می کند و در مورد متلاشی شدن ارتش صدام حسین، که منجر به هرج و مرج و غارت در سراسر این کشور شد، می گوید: سیاست دولت آمریکا حفظ ارتش صدام حسین بود اما این طور نشد.

رابرت دریپر در اینجا از بوش می پرسد که پل برمر، اولین مسئول آمریکایی اداره امور عراق پس از سقوط صدام که دستور انحلال ارتش عراق را داد از سوی خود شما منصوب شده بود. وقتی این خبر را شنیدید چه گفتید؟ بوش به این پرسش پاسخ مثبتی نمی‌دهد و تنها می‌‌گوید که یادش نمی‌آید.

بوش کم شدن محبوبیتش در آمریکا را نتیجه ای بدیهی از دنبال کردن تصمیم‌هایی می داند که به آنها عمل کرده است.

بوش همواره در گذشته پاسخ به این سوال را که آیا تصمیماتش درست بوده یا نه، به تاریخ نویسان ارجاع داده بود اما در جریان این گفت وگو اضافه کرده که آنها باید برای رسیدن به پاسخ واقعی اسناد دولتش را در نظر بگیرند.

به هر حال آن طور که از کتاب رابرت دریپر بر می آید رئیس جمهوری آمریکا هرچند برخی جنبه‌های دوره بازنشستگی را کسالت آور پیش بینی کرده اما خود را هنوز مردی جوان می‌بیند و بی‌صبرانه در انتظار است مؤسسه ای برای تربیت رهبران جوان دمکراتیک راه اندازی کند.

وی می‌گوید: این مؤسسه قرار است در دالاس و بر مبنای مؤسسه هوور دانشگاه استنفورد برپا شود و رهبران جوان دمکراتیک از سراسر جهان می‌توانند در آن آموزش ببینند.

کد خبر 30599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز