همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت از توقیف خودروی رانندگان بدحجاب و کشف حجاب کرده در سطح معابر پایتخت خبر داد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت

به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی در حاشیه نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات و تمهیدات پلیس برای سال تحصیلی جدید برگزار شده بود، در خصوص برخورد پلیس با بدحجابی یا کشف حجاب سرنشینان یا رانندگان خودروها اظهار کرد: اگر فردی داخل ماشین حجاب بد و زننده‌ای داشته باشد یا کشف حجاب کند طبق قانون وسیله نقلیه‌اش توقیف خواهد شد اما در حال حاضر جریمه نقدی برای آن وجود ندارد.

وی درباره اینکه خودروی این افراد چه مدت توقیف خواهد شد؟ نیز گفت: ما پرونده این افراد را به پلیس امنیت و مقام قضایی خواهیم داد و در این شرایط است که باید دید چقدر موضوع زمان بر خواهد بود و پس از آن با دستور مقام قضایی خودرو ترخیص خواهد شد.

حسینی درباره طرح اخیر مجلس در حوزه حجاب و عفاف نیز گفت: درباره این طرح اظهار نظری نمی‌کنیم چرا که در حوزه اختیارات و وظایف ما نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه به بیان آمارهایی از تلفات رانندگی در پایتخت خبر داد و گفت: امسال پنجمین سال است که موفق به حفظ روند رو به کاهش تلفات و حوادث رانندگی شدیم به طوری که بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهارماهه امسال 192 نفر در حوادث رانندگی پایتخت جان خود را از دست داده و این یعنی نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشته شدگان 13 نفر یا معادل 6 درصد کاهش داشته است.

حسینی ادامه داد: 56 نفر ( 29 درصد) از کل کشته شدگان چهار ماهه امسال را موتورسواران، 21 درصد را سرنشینان وسایل نقلیه و 47 درصد (91 نفر) را عابران پیاد ه تشکیل‌داده‌اند و سه درصد نیز برابر گزارش پزشکی قانونی وضعیتی نامعلوم داشتند.

وی ادامه داد: از این تعداد 167 نفر ( 87 درصد) را مردان و 25 نفر ( 13 درصد )را نیز زنان شامل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرا و تشدید اجرای چهار طرح در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: بر این اساس کنترل تخلفات سرویس‌های مدارس،‌ برخورد با تخلفات ساکن ، برخورد با وسایل نقلیه دودزا و کنترل معاینه فنی خودروها چهار طرحی است که در نیمه دوم امسال با جدیت اجرا خواهد شد البته در حال حاضر نیز با این موارد برخورد می‌شود ضمن اینکه طرح‌های فعلی نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برخورد با تخلفات موتورسواران را نیز از دیگر طرح‌هایی دانست که در نیمه دوم امسال ادامه خواهد داشت و گفت: چهار تخلف عمده که نباید موتورسواران مرتکب آن شوند عبارتند از عدم رعایت قوانین مربوط به ممنوعیت تردد در گذرگاه‌های عابر پیاده و خطوط ویژه و معابر ممنوعه، عدم توقف پشت خط ایست، عدم استفاده از کلاه ایمنی و سرعت غیرمجاز.

حسینی از ادامه اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه تا پایان شهریور ماه و نیمه دوم امسال نیز خبر داد و گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که در کدام نقطه از پایتخت این تخلفات انجام شده و یا دور دور کردن به کدام خیابان‌ها منتقل شده است. ما با این تخلفات در هر جای پایتخت که باشد برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین از همراهی یگان امداد با پلیس راهور برای اجرای طرح‌ها به ویژه طرح‌های تخلفات حادثه ساز شبانه خبر داد و افزود: پلیس با تمامی تخلفات رانندگی نیز برخورد خواهد کرد البته این بدان معنا نیست که چون پلیس با یک تخلفی برخورد می‌کند دیگر آن تخلف انجام نمی‌شود.

  • توقیف 30 هزار خودرو در چهار ماهه امسال

حسینی در بخش دیگری از سخنانش از توقیف و انتقال 30 هزار خودروی متخلف به پارکینگ خبر داد و گفت:‌ این خودروها به دلیل ارتکاب تخلفات حادثه ساز توقیف شده‌اند.

وی در خصوص اجرای طرح LEZ‌ نیز گفت: این طرح مصوبات خود را در جلسات و کمیسیون‌های مختلف اخذ کرده و ما موظف به اجرای قانون و مصوبات قانونی هستیم؛ ضمن اینکه هر طرحی ممکن است یک سری مسائل و مشکلات را به همراه داشته باشد اما ما نمی‌توانیم بگوییم که قانون را اجرا نمی‌کنیم.

وی افزود: ‌LEZ به عنوان یک طرح زیست محیطی می‌تواند برای برون رفت تهران از مسائل زیست محیطی کمک کند و انشاالله قابلیت اجرا را نیزخواهد یافت.

  • هیچ سازمانی حق تصرف معابر عمومی را ندارد

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام برخی سازمان‌ها و نهادها برای اختصاصی کردن معابر یا تبدیل حاشیه خیابان به پارکینگ‌های خود اظهار کرد: هیچ فرد، صنف، سازمان و نهادی حق تصرف معابر عمومی به عنوان جای پارک یا پارکینگ خصوصی خود را ندارد و از آنجایی که معابر به عنوان حریم عمومی محسوب می‌شوند این کار تخلف است و حتی جنبه جرم نیز پیدا می‌کند. پلیس نیز با این موارد برخورد کرد ه و به افرادی که دست به چنین کاری زده‌اند تذکر می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اینکه چرا پلیس برای برخی از سازمان‌ها تابلویی نصب کرده و اعلام کرده که تنها خودروهای مربوط به این سازمان مجاز به توقف در این محدوده هستند؟ تصریح کرد: البته ما این موضوع را نیز نمی‌پسندیم اما در برخی از موارد سلسله مراتب و روندی وجود دارد و با توجه به شرایط ناگزیر از انجام این کار هستیم که در این محلها نیز باید تابلوی پارکینگ گذاشته شده و در زیر آن توضیح داده شود که تنها چه خودروهایی مجاز به پارک هستند.

وی درباره اینکه برخی از خودروها مقابل در پارکینگ‌ها توقف کرده و مزاحمتی را نیز برای شهروندان فراهم می‌آورند گفت: برابر قانون توقف منجر به سد معبر حتی اگر در آن محل تابلویی نیز وجود نداشته باشد جریمه 30 هزار تومانی در پی خواهد داشت و این مورد نیز مستثنی نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت درباره افزایش رانندگی با پلاک معلولان در محدوده طرح زوج و فرد نیز گفت: درباره اخذ پلاک و شماره گذاری، پلیس راهور تهران مسئولیتی ندارد اما متاسفانه ما هم دیده‌ایم که از خودروهای دارای پلاک معلولان در سطح معابر استفاده‌های بعضا نادرستی نیز می‌شود که در این خصوص باید بگویم که خودروی دارای پلاک معلولان برای افرادی است که دارای معلولیت حرکتی جسمی بوده و این افراد حق ندارند که از خودرویشان برای آژانس، تاکسی، سرویس مدرسه و ... استفاده کنند و در صورت رویت حتما با متخلفان برخورد خواهد شد.

حسینی از سازمان‌های مربوطه در این حوزه نظیر بهزیستی نیز درخواست که اقدامات و نظارت بیشتری بر روی این روند داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به فرا رسیدن روزهای پایانی تعطیلات از شهروندان خواست که برای رفتن به سفر با وسیله نقلیه شخصی موارد قانونی را رعایت کرده و تا حد امکان برای جابجایی و تردد در سطح معابر نیز از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس استفاده کنند.

کد خبر 305907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha