طوفان گردوغباری که از دوشنبه‌شب گذشته آسمان تهران را فراگرفته بود، روز گذشته اعضای کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران را در استانداری پایتخت گردهم آورد تا برای مقابله با آلودگی ناشی از گردوغبار تصمیم‌گیری کنند.

تعطیلی ۲روزه معادن شن و ماسه برای مقابله با گردوغبار

اعضاي اين كميته دستورالعمل‌هايي را براي مقابله با آلودگي هوا تصويب كردند كه مهم‌ترين آنها تعطيلي 2روزه معادن شن وماسه تهران بود. بدين‌ترتيب فعاليت اين معادن طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه متوقف شد. علاوه بر اين طي ديروز و امروز دستگاه‌هاي امدادي و خدماتي به حالت آماده‌باش درآمدند.

همزمان با نشست كميته هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران، سازمان هواشناسي اعلام كرد كه طوفان گردوغباري كه از دوشنبه‌شب گذشته با سرعت بيش از 70كيلومتر بر ساعت از غرب تهران آغاز شد و در كمتر از يك ساعت آسمان تهران را در برگرفت حداقل 2روز تداوم دارد. حتي باران صبحگاهي ديروز هم نتوانست آسمان پايتخت را از گردوغبار پاك كند و بر اين اساس امروز هم آسمان تهران پر از گردوغبار است.

درحالي‌كه كميته هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران فعاليت معادن شن و ماسه تهران را با هدف كاهش گردوغبار متوقف كرده است، معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران، مي‌گويد كه گردوغبار تهران بيشتر از سمت كانون‌هاي موجود در غرب پايتخت بوده و منطقه ملارد را منشأ گردوغباري معرفي مي‌كند كه آسمان تهران را فراگرفته است.

آنطور كه قاسم حقاني به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفته است، شهرستان ملارد حدود 70هزار هكتار مساحت دارد كه هزار هكتار از اين عرصه‌ها كانون بحران بيابانزايي و فرسايش خاك است.

او البته تصريح مي‌كند كه اداره كل منابع طبيعي استان تهران براي مقابله با پديده بيابانزايي و مهار كانون‌هاي گردوغبار در منطقه ملارد با همكاري ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) امسال برنامه نهالكاري در سطح 500هكتار را در دست اجرا دارد كه با اعتباري معادل 3ميليارد تومان مقدمات انجام كار آن فراهم شده است.

معاون فني منابع طبيعي استان تهران اما اين ميزان اعتبارات براي مقابله با پديده بيابانزايي اطراف تهران را ناكافي دانسته و مي‌گويد: سال گذشته مقرر شد 15ميليارد تومان در اختيار منابع طبيعي استان تهران قرار گيرد تا اقدامات پيشگيرانه در منطقه جنوب غرب تهران انجام شود اما متأسفانه اين امر به‌دليل محدوديت اعتبارات ملي تحقق پيدا نكرده است. حقاني تأكيد كرد: اگر با اقدامات بيولوژيكي و نهالكاري مناطق بحراني اطراف پايتخت كنترل نشود كماكان شاهد وجود گردوخاك با شدت بالاتر در تهران خواهيم بود.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران هم با اشاره به اينكه مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه منشأ بخشي از گردوغبار استان تهران از جنوب غربي استان و منطقه ملارد است، خاطرنشان كرد: با هدف احياي اراضي مرتعي تخريب شده و مهار كانون‌هاي گردوغبار، طرح ترسيب كربن (ايجاد پوشش گياهي) از سال91 در سطحي معادل 70هزار هكتار در اين عرصه‌ها در حال اجراست.

علي كيان مقابله جدي با پديده بيابانزايي و مهار گردوغبار را در گرو اجراي طرح‌هاي بيابان‌زدايي دانست و افزود: براي اجراي دقيق طرح‌هاي بيابانزدايي علاوه بر تأمين اعتبارات كافي، نيازمند همكاري و مشاركت دستگاه‌هاي ذيربط به‌ويژه سازمان حفاظت محيط‌زيست هستيم تا در آينده‌اي نزديك شاهد سرعت بخشيدن به اجراي اين طرح‌ها در استان تهران باشيم.

  • طرح‌هاي ترسيب كربن راهكاري براي مقابله با گردوغبار تهران

كانون‌هاي بحران گردوغبار ملارد سبب شد تا رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم سري به اين منطقه بزند و از طرح‌هاي مقابله با گردوغبار به‌ويژه طرح بين‌المللي ترسيب كربن (ايجاد پوشش گياهي با هدف تثبيت خاك و جلوگيري از فرسايش خاك) در منطقه اخترآباد شهرستان ملارد بازديد كند.

معصومه ابتكار در اين بازديد ضمن تأكيد بر اهميت اجراي طرح‌هاي بيابانزدايي در كشور گفت: اجراي دقيق چنين پروژه‌هايي نقش مهمي در مقابله با پديده گردوغبار در كشور دارد.

وي افزود: در كنار اجراي اين پروژه‌ها، توجه به مديريت صحيح مراتع و دام‌ها با توجه به وضعيت خشكسالي كشور از اهميت بالايي برخوردار است.

کد خبر 305848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha