الهام مصدقی راد: دومین نمایشگاه «باز باران» ویژه فروش نوشت افزار و پوشاک دانش‌آموزان پنجشنبه گذشته کار خود را آغاز کرد.

نمایشگاه باز باران

برج ميلاد، بوستان ولايت و ميدان امام حسين(ع) مكان‌هاي برگزاري اين نمايشگاه هستند كه اگرچه تعدادشان درمقايسه با سال قبل كمتراست، اما هركدام وسعت بيشتري را به‌خود اختصاص داده‌اند.

«بازباران» تا 15شهريور از ساعت 10صبح تا 10شب برپاست و محصولات خود را با تخفيف عرضه مي‌كند. البته درهاي ورودي نمايشگاه هم ساعت 9شب بسته مي‌شود.

نمايشگاه مستقر در ميدان امام حسين(ع) در دومين روز برگزاري، شاهد حضور مشتريان بسياري بود. بيش از 60غرفه دراين مكان برپا شده كه بخش اعظم آنها نوشت افزار و كيف مدرسه عرضه مي‌كنند و تعدادي ديگر پوشاك مورد نياز دانش‌آموزان و محصولات عفاف و حجاب. محصولات بعضي از توليدكنندگان 3-2سالي است كه جايشان را خوب در دل بچه‌ها باز كرده، غرفه‌هاي‌شان شلوغ است و مشتري‌ها به صف ايستاده‌اند تا نوبتشان شود.

طرح‌هاي متنوع و جديدي روي جلد دفترچه‌ها كار شده، طرح‌هايي برگرفته از نقوش رنگارنگ اسليمي، چهره شهدا ومشاهيرعلمي و ادبي و هنري، تصاويري از فناوري‌هاي نظامي و طرح‌هايي كه بيشتر به تابلوهاي نقاشي‌هاي واقع‌گرا شبيه است البته با فضايي كودكانه و جذاب. شخصيت‌هاي مجموعه شكرستان، شهر موش‌ها، كلاه قرمزي و دوستانش ازجمله محصولاتي هستند كه بچه‌هاي كم سن‌و‌سال‌تر با اشتياق بيشتري آنها را انتخاب مي‌كنند.در هيچ كدام از غرفه‌ها، محصولاتي ناهماهنگ با فرهنگ ايراني و ارزش‌هاي اسلامي به فروش نمي‌رسد، معاونت اجتماعي شهرداري و مؤسسه نشر شهر تصوير تمامي محصولات را قبل از توليد، بررسي و تأييد كرده‌اند.

مسئول غرفه‌اي كه طرح‌هاي روي جلد دفترچه‌هايش برگرفته از تصاوير مجموعه انيميشني «تاريخ از اين ور» است، مي‌گويد: بيشتر بچه‌هاي كم سن و سال به‌دنبال دفترهايي با تصوير باربي و باب اسفنجي هستند اما بزرگ‌ترها از تصاوير ايراني استقبال بيشتري مي‌كنند. شكرستان نيز با گذشت 3-2 سال اكنون به اين استقبال رسيده و بايد به ديگر تصاوير ايراني و بچه‌ها فرصت داد. غرفه‌اي هم كه دفترهاي مشق را با قيمت كمتري عرضه مي‌كند، شلوغ است و مشتريان در مقابلش به صف ايستاده‌اند. خانم جواني كه از اين غرفه بيرون آمده مي‌گويد كه اصطلاحا به اينها مي‌گويند دفترهاي دولتي، قيمت مناسب‌تري دارند و طرح‌هاي روي جلدشان هم شاد است. دفتر مشقي كه قرار است كنار گذاشته شود نبايد هزينه زيادي برايش پرداخت. البته او به دخترش قول داده كه دفتر رياضي را از طرح‌هاي شكرستان مي‌خرد.

  • غرفه‌هاي نسبتا آرام كيف

كيف و كوله مدرسه نيز با تخفيف درنمايشگاه فروخته مي‌شود اما با اين حال بعضي مشتريان از قيمت آنها گلايه دارند كه نتيجه‌اش يا خريد بدون رضايت است يا خداحافظي از فروشنده، با دست خالي. قيمت كيف‌ها از حدود 30تا 150هزارتومان است. غرفه‌هاي كيف‌فروشان بسيار خلوت‌تر و آرام‌تر از بخش نوشت افزار است. خانمي كه ترجيح داده بدون خريد كيف ازغرفه بيرون بيايد مي‌گويد: قيمت كيف‌ها شايد فقط 2تا 3هزار تومان ارزان‌تر باشد. بعضي كيف‌ها هم مرجوعي است. مثلا زيپش خراب شده به همين دليل به جاي 58 هزار تومان مي‌فروشند 48‌هزار تومان كه بازهم نمي‌ارزد و گران است. يكي ديگر از مشتري‌ها از قيمت 35هزارتوماني كيف گله‌مند است.

ريحانه و خواهر كوچكش هم كوله‌پشتي نو براي سال تحصيلي خريده و روي دوششان انداخته‌اند. پدرشان هم از خريد راضي است و سالم ماندن كيف سال گذشته را تأييدي براي كيفيت مناسب محصولات نمايشگاه مي‌داند اما نمي‌تواند مقايسه‌اي بين قيمت‌هاي نوشت‌افزار بازباران با سطح شهر انجام دهد چون سال گذشته هم فقط ازهمين نمايشگاه خريد كرده و راضي بوده است.

  • استقبال خوب از پوشاك

يكي از غرفه‌هاي پرمشتري مربوط به عرضه لباس ورزشي مدرسه است. كاپشن و شلوارهاي دخترانه و پسرانه با تنوع رنگي. بسياري از مشتري‌ها با كيسه‌هاي خريد نوشت افزار، در اين غرفه مشغول انتخاب لباس ورزشي براي فرزندشان هستند. يكي از مشتري‌ها مي‌گويد تمام وسايلي كه پسرم براي مدرسه لازم داشت در نمايشگاه بود، الان هم مشغول انتخاب لباس ورزشي است كه قراردادنش دراين نمايشگاه كار ما را راحت كرده است. غرفه‌هاي فروش لباس پسرانه، مانتو، پارچه چادري و دوخت رايگان چادر و روسري و ملحقاتش هم مشتري خودشان را دارند البته اين سوي نمايشگاه بسيار آرام‌تر از بخش نوشت افزاراست. دختران دانشجو هم شايد بتوانند بعضي اقلام مورد نيازشان را از اينجا تهيه كنند. ريحانه را دوباره همراه خانواده‌اش درغرفه فروش چادر مي‌بينم، امسال جشن تكليف در مدرسه دارد و مادر مشغول انتخاب چادرنماز جشن است. كوله پشتي ريحانه هنوز روي دوش‌اش است كه مادر چادر گل گلي را روي سرش امتحان مي‌كند.

کد خبر 305580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha