سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا اعلام کرد، کره شمالی همچنان در فهرست حامیان تروریسم باقی می‌ماند.

خبرگزاری سوئیس از سیدنی گزارش داد، کریستوفر هیل، رییس مذاکره‌کنندگان هسته‌ای آمریکا اعلام کرد نام کره شمالی از این فهرست خط نخواهد خورد.

بدین ترتیب هیل مخالفت خود را با گفته دولت پیونگ‌یانگ ابراز داشت. کره شمالی اعلام کرده بود آمریکا با حذف این کشور از فهرست حامیان تروریسم موافقت کرده است. در مقابل، کره شمالی نیز در مذاکرات هسته‌ای با دولت آمریکا قول داده است که در سال جاری میلادی تاسیسات هسته‌ای‌اش را تعطیل کند.

هیل پیش از برگزاری دور اخیر مذاکرات در ژنو این احتمال را مطرح کرده بود که ممکن است نام کره شمالی از این فهرست آمریکایی خط بخورد.‍[سابقه موضوع]

دسترسی به کمک‌های مالی

بدین ترتیب این کشور فقیر می‌تواند مقادیر مشخصی از کمک‌های مالی را از آمریکا که تاکنون مجاز به دریافت آن نبود، بگیرد.

پس از این مذاکرات دو روزه، دو طرف روز یکشنبه اعلام کردند کره شمالی قصد دارد برنامه هسته‌ای‌اش را به طور کامل تعطیل کند.اما هیل به این فهرست جنجالی اشاره‌ای نکرد.

کره شمالی در سال 2006 میلادی موشکی را آزمایش کرد که کلاهک هسته‌ای بر روی آن نصب بود. پس از این جریان، سازمان ملل اقداماتی تنبیهی را علیه این کشور وضع کرد.

کره شمالی پس از مذاکرات با آمریکا و چهار کشور دیگر، در تابستان سال جاری رآکتور و یک تاسیسات هسته‌ای خود را که قابلیت تولید سلاح هسته‌ای داشتند، تعطیل کرد.[در همین ارتباط]

کد خبر 30547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز