پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در انتخابات مجلس دهم، مردم نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای را پس ‌خواهند زد. دکتر عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی عملکرد مجلس فعلی و دولت را از مهم‌ترین پارامتر‌ها در ترکیب آینده مجلس می‌داند.

اصلاح طلبان

وی در خصوص ارائه لیست‌های انتخاباتی می‌افزاید اصولگرایان شاید نتوانند لیست متفق و متحدی ارائه دهند و اصلاح‌طلبان هم یک لیست در انتخابات نخواهند داشت.

بنابراین شاهد رقابت چهار یا پنج طیف با سلیقه‌های مختلف و لیست‌های جداگانه در انتخابات خواهیم‌ بود.

وي در مورد لیست‌های ائتلافی معتقد است علاقه و اراده‌ای جهت تشکیل ائتلاف بین دو طرف اصولگرا و اصلاح‌طلب مشاهده نمی‌کنند و چنین اتفاقی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

عضو کميسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنانش به تاثیر غیرقابل‌انکار توافق هسته‌ای در انتخابات اشاره می‌کند و معتقد است که مردم مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای را پس خواهند زد، چون مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده تمجید‌کردند و مردم هم از توافق خوشحال بودند. ‌‌

  • تاثیر توافق هسته‌ای را بر انتخابات آتی مجلس چگونه می‌بینید؟

به نظر می‌آید توافق هسته‌ای از بعد سیاسی خیلی بر انتخابات آتی تاثیر ندارد اما از بعد روانی به دلیل اینکه کاری است که در سطح ملی می‌تواند منشاء اثرات و گشایش برجسته‌ای در فضای کشور بشود، می‌تواند شور و نشاط مردم را برای حضور هر چه پربار‌تر پای صندوق‌های رای افزایش بدهد و حماسه سیاسی را که ما در گذشته داشتیم مجددا رقم بزند.

  • آیا این امکان وجود دارد كه تحت تاثير توافق به‌دست آمده حمايت دولت از يك ليست انتخاباتي منجر به موفقيت آن در انتخابات شود؟

نه موافق نیستم که گرایش دولت باعث موفقیت طیف خاصی شود اما این توافق در درجه اول موفقیتی است برای دولت و در درجه دوم موفقیتی است برای کل ملت ایران. دستاورد خوبی بود و به تمام بهانه‌جویی غربی‌ها و خصوصا آمریکایی‌ها در این مقطع حساس پایان داد.

در فضای سیاسی کشور همواره با حضوری که در انتخابات دارند، کشور را به آن سمت‌و‌سویی که خودشان علاقه‌مند هستند سوق می‌دهند.

شما ببینید مردم ما براساس عملکرد‌ها در دوره‌های مختلف انتخاب‌های متفاوتی داشته‌اند.

به نظر می‌آید آن چیزی که در واقع نتایج انتخابات را رقم خواهد زد، عملکرد مجلس فعلی و عملکرد دولت فعلی است که سر کار است و نوع مطالباتی که مردم دارند و البته زمينه‌هايي که ملاحظه می‌کنند، انتخاباتشان را جهت مي‌دهد.

بنابراین دولت نمی‌تواند تاثیرگذاری در روند انتخابات داشته باشند.

  • شما در حال حاضر صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي دهم را چگونه تحليل مي‌كنيد؟

در هر حال آنچه ما در فضای عمومی کشور می‌بینیم، علیرغم تمام تلاش‌هایی که وجود دارد تا اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به صورت متفق و متحد لیست جامعی بدهند، احتمال قریب به یقین نخواهند توانست به یک ائتلاف برسند.

یک گروه دیگر هم که از جمعیت‌های اصلاح‌طلب تحت عنوان علاقه‌مندان تدبیر و امید - که شعار دولت بود- ممکن است حاضر بشوند. من به نظر می‌رسد لیست‌های متفاوتی در آینده ارائه خواهد شد.

  • آیا دولت بر اساس رویکرد سیاست اجماع خود از لیستی متشکل از هر دو جناح حمایت خواهد کرد؟

من خیلی علاقه‌مندم به اینکه دو دسته اصلاح‌طلب و اصولگرا به هم نزدیک شوند. تا الان مشاهده نکرده‌ام اما یک احتمال ضعیفی هست که اصولگرا‌ها و اصلاح‌طلبان به یک هم‌زبانی درون حزبی برسند.

  • نظر شما در مورد اینکه بعضی نمایندگان برای جلب نظر جامعه و آرای حوزه انتخابی خود به مرور به سمت حمايت از دولت سوق پيدا كرده اند، چیست؟

بعید می‌دانم در حوزه‌های انتخابی، مردم ما متوجه رفتار‌ها و عملکرد نامزدهای انتخاباتی یا نمایندگان فعلی نباشند.

آن چیزی که من برداشت می‌کنم، این است که مردم ما همیشه با آگاهی فعالیت‌های افرادی که الان در صدر کارند، چه در دستگاه دولت و چه نمایندگان مجلس را به دقت رصد می‌کنند.

تغییر مواضعی که ناشی از همرنگی و همراهی‌های مقطعی و موضعی باشد، به خوبی به چشم مردم می‌آید و مردم براساس تغییر مواضع رای نخواهند داد. بنابر‌این چنین شیوه‌ای جواب نخواهد داد.

  • نمایندگانی که با سیاست‌های دولت مخصوصا توافق هسته‌ای به شدت مخالفت می‌کنند، در انتخابات آتی چه موقعیتی خواهند داشت؟

به نظر من این دستاورد بزرگی است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری هم از تیم مذاکره‌کننده تمجید کردند و مردم هم ابراز رضایت و خوشحالی كردند، باید دوستان ما متوجه این موضوع باشند.

فکر می‌کنم چنانچه کسانی باشند که درک این موضوع را نداشته باشند و مخالفتی حالا چه از سر نخواندن متن توافق‌نامه و قطعنامه‌های قبلی داشته باشند يا فکر کنند با این مخالفت‌ها ممکن است رای‌آوری داشته باشند، مطمئنم نتیجه نخواهد داد.

در انتخابات پیش‌رو مردم افرادی را که با توافق هسته‌ای مخالفت می‌کنند پس خواهند زد. مردم رفتار آنها را بر نمی‌تابند و هیچ علاقه‌ای ندارند که امور خودشان را دست چنین افرادی بسپارند.

من آینده انتخاباتی آنها را روشن نمی‌بینم و احساس می‌کنم مردم هیچ اقبالي برای انتخاب مجدد آنها نداشته باشند.

  • از نظر شما در انتخابات اسفند ماه چند درصد مجلس تغییر خواهد کرد؟

معمولا عرف بر این است که دو سوم مجلس تغییر می‌کند و این امر به تجربه برایم ثابت شده و آن دو سومی که تغییر می‌کند، تلفیقی از نیروهای جدید و نیروهایی است که قبلا هم نماینده بودند.

  • به نظرتان تا چه اندازه‌ گفته آقای دکتر عارف مبنی بر اینکه هر 30کرسی تهران را به دست خواهیم آورد محقق خواهد شد؟

به هرحال به نظر می‌آید که فرمایش ایشان محقق نشود. چون بین اصولگرایانی که از تهران نامزد می‌شوند چهره‌های برجسته‌ای هستند که آن چهره‌ها به شدت مورد علاقه مردم‌ هستند و علی‌القاعده مردم کسانی را که مورد علاقه هستند، انتخاب خواهند کرد.

این شدنی نیست که طیفی صددرصد کرسی‌ها را به دست آورد. من برداشتم این است که در سراسر کشور اصولگرایانی که مورد نظر و مقبول مردم باشند، در حوزه‌های انتخابیه مجددا انتخاب می‌شوند.

  • آیا این گمانه‌زنی‌ها درست است که دولت در دوسال گذشته به‌خاطر مجلس، محافظه‌کار بوده و اگر ترکیب مجلس به نفع اصلاح‌طلبان تغییر کند، دولت به دولتی صريح تر تبدیل خواهد شد؟

من برداشتم این نیست و این برداشت را صحیح نمی‌دانم. دلیلش هم این است که ما شخصیتی که از آقای روحانی می‌شناسیم، شخصیتی متین و عاقل است.

دولت همیشه با منش معقولانه ایشان انجام وظیفه کرده و مجموعه‌ای که در دولت کار می‌کنند، عمری در خدمت انقلاب بوده‌اند و مشی تدبیروامید و مشی معتدلی که اتخاذ کرده بودند، مشی‌ای بود که عقلشان بهشان دستور داده بود و فکر می‌کنم بر همین منوال در طول دو سال آینده هم انجام وظیفه خواهند کرد و شاهد تغییر تندوتیزی از طرف دولت نخواهیم بود.

  • به وجود آمدن مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلبان چه بازتابی در رفتار و سیاست‌های دولت خواهد داشت؟

همان‌گونه که در خلال گفت‌وگو اشاره شد، با فرض اینکه اگر فضای غالب به سمت اصلاح‌طلبی باشد دولت تدبیروامید نشان داده تسلیم فشار‌ها نمی‌شود و سیاستی معتدل و میانه‌رو و عقلانی اتخاذ می‌کند.

ناگفته نماند مجموعه دوستانی که در دولت داریم دوستانی هستند که در دهه‌های گذشته بعضا خیلی تندوتیز‌تر از الان عمل می‌کردند، منتها الان به یک پختگی و کمال از عقل و رفتار سیاسی- اجتماعی رسیده‌اند که کشور را باید با تدبیر و عقل و متانت و با آرامش اداره کرد.

فکر می‌کنم دوستان اصلاح‌طلب هم که برنامه‌ریزی برای ورود به مجلس دارند و می‌خواهند در فضای انتخاباتی فعالیت کنند، باید راهی را ادامه بدهند که شیوه اعتدالی باشد.

برداشتم این است که همین منش میانه‌روی و اعتدال و تدبیر جواب داده و در آینده هم جواب خواهد داد و کسانی که از اصلاح‌طلبان نامزد شوند به احتمال زیاد همین شیوه را ادامه خواهند داد.

  • آیا ممکن است که دولت آقای روحانی به خاطر تقویت شدن جایگاهش بعد از توافق هسته‌ای كاملا به اصلاح طلبان نزديك شود؟

بعید می‌دانم. تقریبا نزدیک به 40سال است که آقای دکتر روحانی را می‌شناسم و با بعضی دوستان کابینه حتی قبل از انقلاب هم حشرونشر داشتیم. پختگی و منشی که از آنها سراغ دارم، اين را به ما دیکته می‌کند که این مشی دولت در دوسال آینده هم ادامه خواهد داشت.

  • به عنوان آخرین سوال، در انتخابات آینده چند طیف با هم رقابت خواهند کرد؟

فکر می‌کنم در واقع دو دسته اصلی داریم که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند و در داخل این دو جناح، ما شاهد دو دسته خواهیم بود. فکر می‌کنم انتخابات حداقل چهار وجهی و شاید هم شاهد رقابت پنج طیف باشد.

امیدوار هستم با مجموعه اقدامات و فعالیت‌های اجرایی بسیار خوبی که در خلال این چند ماه انجام گرفته، ملت با آن رفتار همیشگی پرشور و نشاط حماسه سیاسی بزرگتری را رقم بزنند و مجلس دهم را قوی‌تر و غنی‌تر از مجلس فعلی برای کشور به ارمغان بیاورند

منبع:همشهري ماه

کد خبر 305149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha