جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

«بیشترین اهتمام استادان و دانشجویان هنرهای نمایشی به صحنه بردن تئاتر غرب است؛ درحالی‌که خود غربی‌ها روی نمایش شرقی مطالعه می‌کنند و ما در ایران آن را نادیده می‌گیریم.» این مطلع سخنان داوود فتحعلی‌بیگی چهره پیشکسوت نمایش‌های سنتی ایران است که تا چند روز دیگر هفدهمین دوسالانه نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری او در تهران آغاز می‌شود.

هنر

فتحعلي‌بيگي درباره جايگاه و وضعيت نمايش‌هاي آييني به همشهري مي‌گويد: يكي از مهم‌ترين مشكلات موجود در حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي كمبود سالن براي اجراي دائمي گروه‌هاي فعال است. بسياري از نمايش‌هاي آييني ما كه در حال فراموش شدن هستند، صرفا در مناسبت‌هاي خاص روي صحنه مي‌روند. درحالي‌كه هنوز هم مي‌توانند اجرا شوند و تأثيرگذار باشند. برخي نمايش‌هاي سنتي با گذشت سال‌ها طرفداران خود را دارند و بايد براي احياي اين گونه تلاش كرد.

وي با اشاره به لزوم تماشاي نمايش‌هاي سنتي پس از شناختن آن مي‌افزايد: دانشجويان زيادي هستند كه در عمر خود يك نمايش سنتي و آييني ايراني نديده‌اند. مگر مي‌توان تنها با تدريس 2واحد نمايش سنتي و تماشاي فيلم تئاتر‌ها، اين گونه‌ نمايشي را به دانشجوي تئاتر آموخت يا يك كارگردان حرفه‌اي نمايش‌هاي آييني شد؟ در اين عرصه كمبود بازيگر هم وجود دارد. متأسفانه بسياري از بازيگران نمايش‌هاي سنتي از دنيا رفته و بسياري هم به‌دليل نداشتن كار خانه‌نشين شده‌اند.

اين نمايشنامه‌نويس يكي از عوامل كمرنگ شدن نمايش‌هاي آييني را كمبود نمايشنامه مي‌خواند و يادآور مي‌شود: علاوه بر بحث آموزش و نبود سالن‌هاي دائمي، مشكل نمايشنامه هم وجود دارد. ما متون ارزشمند زياد داريم اما هرگز نتوانستيم نمايشنامه‌نويس حرفه‌اي در حوزه آييني و سنتي پرورش دهيم. نوشتن نمايشنامه تخت حوضي يا شبيه‌نامه نياز به آشنايي با تكنيك دارد كه متأسفانه از عهده بسياري از نمايشنامه‌نويسان و استادان دانشگاه برنمي‌آيد.

فتحعلي‌بيگي در ادامه با اشاره به حضور نقالان جوان در جشنواره هفدهم آييني و سنتي مي‌گويد: تلاش كرديم امسال جوانان فعال در حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي را معرفي كنيم. در اين دوره از جشنواره در بخش نقالي هنرمندان جوان نقال زن و مرد از شهرهاي مختلف حضور دارند و در بخش آيين‌ها و بازي‌هاي نمايشي 14 اثر از شهرها و استان‌هاي مختلف ازجمله گيلان، آذربايجان و كرمانشاه براي اجراي برنامه به تهران مي‌آيند.

به گفته دبير هفدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي، اجراي شبيه‌خواني و تعزيه دانشجويي از ديگر بخش‌هاي جشنواره امسال كه رويدادي ملي به شمار مي‌آيد و حضور آثار ايراني در آن پررنگ‌تر از هميشه است. علاوه بر برگزاري 3كارگاه آموزشي، تنها بخش بين‌الملل جشنواره هفدهم برگزاري سمينار بين‌المللي با حضور چهره‌هاي سرشناس است.

کد خبر 304563

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha