همشهری آنلاین: مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: اکنون بیشتر تالاب‌های واقع در فلات مرکزی کشور به دلیل شرایط آب و هوایی آن مناطق در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.

بیشتر تالاب‌های فلات مرکزی در شرایط مناسبی قرار ندارند

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی روز سه‌شنبه گفت: تابستان فصل کاهش بارندگی در کشور است و این روند تا مهر که زمان آغاز بارندگی است ادامه دارد؛ بنابر این در فاصله زمانی تابستان تا مهر همواره شاهد بیشترین کاهش میزان آب در تالاب‌های کشور هستیم.

وی ادامه داد: با این شرایط اکنون تالاب‌های زیادی در کشور به ویژه در بخش فلات مرکزی از جمله تالاب‌های بختگان، پریشان، ارژن و مهارلو در استان فارس، گاوخونی در استان اصفهان و میقان در استان مرکزی از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

وی افزود: همچنین تالاب‌های هامون در خوزستان، ارومیه در آذربایجان غربی و مجموعه تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی‌گل در استان گلستان نیز وضعیت خوبی ندارند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور تاکید کرد: این تالاب‌ها جزو حوضه‌های آبی با اهمیت و کلیدی کشور از لحاظ پناه‌گیری، لانه‌گزینی و تخم‌‌گذاری پرندگان به شمار می‌روند، همچنین جزو تالاب‌های پرنده پذیر به ویژه پرندگان مهاجر هستند از این رو حفاظت و احیای آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سلیمانی گفت: قطعا یکی از دلایل مناسب نبودن وضعیت تالاب‌های کشور تغییر اقلیم و کاهش بارندگی است اما تجربه نشان داده است که نقش اهالی بومی اطراف تالاب‌ها در حفاظت از این حوضه‌های آبی در راستای نحوه مصرف منابع آبی اطراف آن‌ها بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: از این رو طرح ملی حفاظت از تالاب‌های کشور بنای حفاظت را بر مشارکت جوامع محلی گذاشته و تاکنون نیز موفق بوده است زیرا اهالی بومی بعد از این که به اهمیت حفاظت تالاب‌ها در راستای بهبود زندگی خود پی می‌برند، در حفاظت پیش قدم می‌شوند.

حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۴ تالاب دارای اهمیت است و از این بین ۲۴ تالاب بین‌المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد.

ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی‌رویه از منابع بالادستی تالاب‌ها تهدیداتی است که این حوضه‌های آبی را تهدید می‌کند.

اکنون تالاب‌های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب‌هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته‌اند.

تالاب‌هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب‌ها است، قرار می‌گیرند. 

کد خبر 304425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha