مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ترکیب رنگی جدیدی ساخته‌اند که در صورت برخورد پرتوهای گرمابخش خورشید، جسم مورد نیز را خنک می‌سازد.

تولید رنگی که با نور خورشید خنک می‌شود

به گزارش مهر، این ابتکار جدید توسط گروهی از محققان دانشگاه جان هاپکینز ارایه شده است. آنها با آگاهی از این موضوع که بسیاری از مردم به دست زدن به وسایل گرم شده ناشی از تابش نور خورشید علاقه‌ای ندارند و همچنین گرم شدن بسیاری از وسایل از عمر مفید آنها می‌کاهد این رنگ جدید را با ویژگی منعکس کردن بخش قابل توجهی از نور خورشید تولید کرده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی این رنگ جدید، تولید آن بر مبنای مواد به کار رفته در تولید شیشه است.

دکتر جیسون بنکاسکی این رنگ جدید را از سیلیکات پتاسیم که در طبیعت به وفور یافت می‌شود، تولید کرده است. این ماده مبنای اصلی تولید شیشه بوده و به راحتی نیز در آب حل می‌شود.

این محقق با ایجاد تغییرات ساختاری در این ماده امکان استفاده از آن به صورت اسپری بر روی سطوح مختلف را فراهم آورده است. پس از خشک شدن ماده اسپری شده نسبت به اثرگذاری آب مقاوم می‌شود.

در ابتکار عمل از رنگدانه‌ها نیز برای تولید رنگ‌های جدید از این ترکیب استفاده شده است. بدین ترتیب می‌توان آن را بر روی هر سطحی اسپری کرد.

این رنگ کاملا ارگانیک بوده و با سایر رنگ‌هایی که پیش‌تر بر روی سطوح اسپری شده است به خوبی پیوند می‌خورد. این در حالی است که اگر از رنگ‌های معمولی استفاده شود، در محل پیوند لایه‌های جدید و قدیم ترک‌هایی ایجاد می‌شود.

قرار است آزمایشاتی طی دو سال بر روی این رنگ جدید انجام شود و در صورت کسب مجوزهای لازم تولید صنعتی آن آغاز شود.

کد خبر 304296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha