مدیرعامل بورس تهران شایعه دستکاری در بورس تهران توسط دست‌های پشت پرده را پس از پایان مذاکرات هسته‌ای تکذیب کرد و در عین حال از بازدید ۲۰ گروه از سرمایه‌گذاران خارجی از بورس تهران خبر داد.

بورس

به گزارش همشهري، حسن قاليباف‌اصل مديرعامل بورس تهران روز گذشته در جريان يك نشست خبري به تشريح دلايل نزول بورس پرداخت و در عين حال در مورد چگونگي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس توضيح داد. او البته حضور سرمايه‌گذاران خارجي را در بورس تهران منوط به آزاد شدن نقل و انتقال‌هاي پولي- مالي و انجام اقدامات عملي رفع تحريم‌ها پس از مذاكرات وين دانست و تأكيد كرد: 2صندوق سرمايه‌گذاري بزرگ يكي از روسيه و ديگري از آمريكا گام‌هاي اوليه را براي سرمايه‌گذاري در بورس برداشته‌اند.

قاليباف‌اصل همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از او پرسيد آيا پس از پايان مذاكرات هسته‌اي در برخي گروه‌ها با مداخله در بورس زمينه نزول بورس را فراهم كردند، گفت: شايعه مداخله دست‌ها‌ي خارج از بورس در بازار سهام را ما هم شنيديم و به‌صورت جدي مورد بررسي قرار داديم اما جمع‌بندي تخصصي ما اين بود كه نزول بورس ناشي از مداخله دست‌هاي خارج از بورس نبوده است.

  • حضور 20 گروه از سرمايه‌گذاران خارجي

مديرعامل بورس تهران همچنين در مورد حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس تهران گفت:تاكنون 360كد براي سرمايه‌گذاران خارجي صادر شده كه 30كد از اين كد‌ها به سرمايه‌گذاران حقوقي خارجي اختصاص يافته است و بقيه سرمايه‌گذاران حقيقي خارجي هستند.
او افزود: از ابتداي امسال 20گروه از سرمايه‌گذاران حقوقي خارجي از بورس تهران بازديد كردند كه از اين تعداد 130سرمايه‌گذار خارجي هم به‌صورت انفرادي با ما مذاكره كردند.

به گفته او در طول سال‌جاري 50كد معاملاتي جديد براي سرمايه‌گذاران خارجي صادر شده است. قاليباف ‌اصل در ادامه با ذكر يك مثال ادامه داد: يك صندوق بزرگ سرمايه‌گذاري روسي و يك صندوق سرمايه‌گذاري آمريكايي براي سرمايه‌گذاري در بورس تهران با ما مذاكره كرده‌اند اما استنباط كلي ما اين است كه فعلا عمده مراجعه‌ها فقط براي بررسي و مطالعه انجام مي‌شود و سرمايه‌گذاران خارجي در انتظار مشاهده نتايج عملي مذاكرات هسته‌اي هستند.

او تأكيد كرد:در حال حاضر ارزش و حجم معاملات سرمايه‌گذاران خارجي در بورس تهران كمتر از يك درصد است اما با توجه به تجربه بورس‌هاي منطقه مي‌توانيم تا 50درصد سهام شناور بورس تهران را در اختيار سرمايه‌گذاران خارجي قرار دهيم. قاليباف‌اصل محقق شدن اين موضوع را در بورس مستلزم عملي شدن و عده‌ها و توافق‌هاي انجام شده در وين دانست و تأكيد كرد: نكته مهم آزاد شدن نقل و انتقال پول از كشور است.

  • بورس تهران چه پتانسيل‌هايي دارد

او درباره پتانسيل‌هاي بورس تهران براي جذب سرمايه‌هاي جديد گفت:در سال‌هاي اخير بورس‌هاي جهان رشد خوبي را تجربه كردند اما بورس تهران دچار ركود بوده و قيمت‌ها به كف رسيده است. ضمن اينكه بورس تهران نسبت به ساير بورس‌هاي منطقه از تنوع بيشتري در صنايع برخوردار است كه اين دو موضوع مي‌تواند براي سرمايه‌گذاران خارجي جذاب باشد.

مديرعامل بورس تهران در مورد تكميل مقررات حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس گفت:كميته‌اي در سازمان بورس و سازمان سرمايه‌گذاري خارجي براي اصلاح آيين‌نامه سرمايه‌گذاري خارجي در بورس تشكيل شده و آيين‌نامه جديد در حال تدوين است. به گفته او جزئيات تغيير در اين آيين‌نامه را بايد نهاد‌هاي ذيربط اعلام كنند.

  • دلايل نزول بورس

مديرعامل بورس تهران درباره دلايل نزول بورس توضيح داد:ابهام‌هايي كه در حوزه سهام پالايشگاه‌ها، تعيين خوراك پتروشيمي و قيمت‌گذاري گندله سنگ‌آهن وجود دارد بازار سهام را به هم ريخته است. اگر مي‌خواهيم سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي به بورس اعتماد كنند بايد در حوزه قوانين و فضاي كسب و كار شركت‌ها ثبات و شفافيت ايجاد كنيم.

او اضافه كرد: قيمت‌ها را در بازار سهام نيرو‌هاي عرضه و تقاضا تعيين مي‌كنند، مطمئنا وضع فعلي ناشي از تحليل بازار برمبناي فضاي فعلي اقتصاد، روند قيمت نفت و فلزات در بازار جهاني و ساير عوامل اقتصادي و غيراقتصادي است. درست است كه اخبار مثبتي در ماه‌هاي اخيرمنتشر شده و اتفاقات خوبي افتاده است ولي بازار براي تحليل اثر اين رويداد‌ها برصنايع مختلف بورس به زمان بيشتري نياز دارد. او با بيان اينكه درشرايط فعلي بحث بي‌اعتمادي به بازار سرمايه اصلا مطرح نيست، تأكيدكرد: همانطور كه مي‌دانيدوضع فعلي و ركود موجود فقط مربوط به بازار سرمايه نيست و ساير بازار‌ها هم در شرايط فعلي در ركود به‌سرمي‌برند.

قاليباف‌اصل با اشاره به اينكه نزول عمومي بازار‌ها اثر ركود اقتصادي، سياست‌هاي انقباضي و كمبود نقدينگي است، افزود: اثر اين سه‌عامل را در بازار سرمايه هم به‌طور كامل مشاهده مي‌كنيم.با وجود اين در همين شرايط ركودي اگر قيمت‌ها به سطح جذابي برسند يقينا خريدار هم براي سهام پيدا مي‌شود چنان‌كه در همين ماه‌هاي اخيركمتر شاهد تشكيل صف در بازار بوديم و اغلب معامله گران هرگاه خواسته‌اند توانسته‌اند سهامشان را نقد كنند. او افزود: معتقدم اگر محدوديت‌ها و تحريم‌هاي بانكي برطرف شود به سرعت فضاي بازار سرمايه تغيير خواهد كرد.

  • حقوقي‌ها فروختند، حقيقي‌ها خريدند

قاليباف‌اصل در ادامه در مورد نحوه معاملات بورس از ابتداي سال تاكنون گفت:با وجود افت ارزش معاملات دفعات معاملات امسال يك درصد رشد كرده كه نشان مي‌دهد عمده معاملات سال‌جاري به‌صورت خرد انجام شده است. در طول 5‌ماه و 20روز نخست امسال سهامداران حقوقي 42درصد سهام خريدند و 46درصد فروختند كه آمار‌هاي بورس تهران نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران نهادي در اين مدت 500ميليارد تومان اضافه فروش داشتند اما در مقابل حقيقي‌ها در سمت خريد 58درصد و در سمت فروش 54درصد فعال بودند. او تصريح كرد:تعداد ايستگاه‌هاي كاري كارگزاران بورس در سال‌جاري بدون احتساب معاملات آنلاين به 1470ايستگاه كاري رسيده است. نيمي از اين ايستگاه‌ها در تهران و بقيه در ساير شهرستان‌ها مستقر است.

  • 8 شركت متقاضي ورود به بورس

مديرعامل بورس تهران در ادامه در مورد پذيرش شركت‌هاي جديد به بورس گفت: 8شركت در فرايند پذيرش بورس قرار دارند اما اينكه همه اين شركت‌ها به شرايط عرضه برسند يا خير به شرايط بازار و اراده سهامداران عمده بستگي دارد.وي با بيان اينكه براي انجام بهتر عرضه‌هاي اوليه دستورالعمل عرضه‌هاي اوليه سهام در حال تغيير است، گفت: دستورالعمل جديد در حال نهايي شدن است و از اين پس عرضه‌هاي اوليه صرفا با روش ثبت سفارس در بورس تهران انجام خواهد شد. او همچنين درباره مراحل تكميل ساختمان جديد بورس گفت:پروژه ساختمان جديدبورس65درصد پيشرفت فيزيكي داشته و طبق قول پيمانكار ساختمان جديد بورس تا آخر امسال به بورس تحويل داده مي‌شود.

  • آمار معاملات 5ماهه

قاليباف اصل در ادامه به تشريح جزئيات معاملات بورس در 5ماهه امسال پرداخت و گفت:ارزش جاري بازار از ابتداي سال 2درصد رشد كرده و از 280هزار ميليارد تومان به 286هزار ميليارد تومان رسيده است.او افزود: ارزش اسمي بازار هم با 5درصد رشد نسبت به ابتداي امسال از 95هزار ميليارد تومان به 100هزار ميليارد تومان رسيده است كه 3هزار ميليارد تومان از اين مقدار بابت افزايش سرمايه و 2هزار ميليارد تومان هم از محل عرضه‌هاي اوليه اتفاق افتاده است.او تأكيد كرد:شاخص كل هم ازابتداي سال تاكنون 5درصد رشد كرده است كه نشان مي‌دهد بازده بازار در اين مدت 5درصد بوده است اما در مقابل شاخص قيمت 3.5درصد كاهش پيدا كرده است.

به گفته قاليباف اصل متوسط نسبت قيمت به درآمد بازار از 5.4مرتبه به 5.6مرتبه در حال حاضر رسيده است.مديرعامل بورس تهران با بيان اينكه ارزش معاملات خرد و بلوك سهام از ابتداي سال تاكنون به 12هزارو600ميليارد تومان رسيده است، تصريح كرد: ارزش معاملات خرد و بلوك در مدت مشابه پارسال 15هزار ميليارد تومان بود كه نشان مي‌دهد اين معاملات در سال‌جاري 15درصد افت داشته است.

او افزود: معاملات آنلاين هم 16درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افت داشته و از 84هزار ميليارد تومان به 70هزار ميليارد تومان كاهش يافته است اما در مقابل ارزش معاملات بازار اوراق بدهي امسال 171درصد رشد كرده و از 370ميليارد تومان پارسال به 1000ميليارد تومان در سال‌جاري رسيده است. به گفته قاليباف‌اصل آمار‌ها همچنين نشان مي‌هد كه 20درصد سهام شركت‌هاي بورس شناور است.

کد خبر 304226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha