یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی‌که زمان زیادی تا برگزاری یازدهمین جشن خانه سینما باقی‌نمانده، پرویز پرستویی دبیر جشن، امیدوار است که این رویداد مهم سینمایی پرشکوه‌تر از همیشه برگزار ‌شود.

جشنی که امسال با تحریم تعدادی از اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان، به جنجال کشیده شد. ولی پرستویی همچنان از تمام اهالی سینما می‌خواهد در جشن سینما حضور داشته باشند.

پرستویی می‌گوید: در جشن امسال بحث وحدت سینماگران را مطرح کردیم. یعنی می‌خواهیم همه دوستانمان، همه اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان در جشن حضور داشته باشند. شعار ما: سینما، وحدت و مهربانی است. دست‌های ما برای رفاقت همیشه گشوده است.

محفل‌گرایی و رفیق‌بازی در تعیین نامزدها و برنده‌ها، ازجمله مواردی است که بسیاری آن‌را آفت جشن سینمای ایران می‌دانسته‌اند، اما امسال داوری‌ها با نظم خاصی صورت گرفته است.

پرستویی در این‌باره می‌گوید: از ابتدا اعلام کردیم که 110 داور داریم و مشخص کردیم که غیر از این داوران هیچ‌کس حق ورود به سالن نمایش فیلم‌ها را ندارد. اشکالی که در سال‌های گذشته پیش می‌آمد این بود که افراد زیادی غیر از داوران، به تماشای فیلم می‌نشستند و البته واکنش نشان می‌دادند و رضایت یا نارضایتی از هر فیلمی را ابراز می‌کردند. این مسأله قطعا روی تصمیم داوران تأثیرگذار بود. ولی امسال خوشبختانه نظم خوبی داشتیم. نظمی که امیدواریم به حضور فعالانه کلیه صنوف خانه سینما در فعالیت‌های صنفی، دامنه وسیع‌تری ببخشد.تحریم‌ها، جشن امسال را به دولتی بودن متهم کرده‌اند.

دبیر جشن یازدهم در این‌باره می‌گوید: من نه سیاستگذار و نه مدیر دولتی بوده‌ام اما به‌عنوان یک عضو کوچک از جامعه فرهنگی کشور دلم می‌گیرد که به بهانه دفاع از بخش خصوصی، سینمای کشور وجه‌المصالحه واقع شود و تنها جشن بزرگ سینماگران که اتفاقا غیردولتی‌ترین جشنواره کشور است مورد بی‌مهری قرار گیرد. شما تصور کنید بیش از دهها جشنواره دولتی غیر از جشنواره فجر و کودک در کشور برگزار می‌شود که آقایان هم فیلم می‌دهند و هم داور می‌شوند. چطور آن جشنواره‌های دولتی نیستند ولی جشن سینما دولتی است؟ جشنی که سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و اجرا و داوری و خلاصه همه چیز آن توسط خود اهالی سینما صورت می‌گیرد.

جشن یازدهم سینمای ایران با تمام جنجال‌ها و حاشیه‌هایش شب 21 شهریور به ایستگاه پایانی خود می‌رسد، جشنی که دبیرش از حضور سینماگرانی با گرایش‌ها و سلیقه‌های متفاوت در آن خبر می‌دهد.

متن کامل گفت‌وگو با پرویز پرستویی را در روزهای آینده همشهری بخوانید.

کد خبر 30417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز