جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

سازمان‌دهندگان جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان در آستانه برگزاری بیستمین دوره این رویداد معتبر قاره کهن، فهرست بهترین فیلم‌ها و فیلمسازان تاریخ سینمای آسیا را منتشر کردند که در میان آنها نام عباس کیارستمی و یکی از فیلم‌های قدیمی او به چشم می‌خورد.

به گزارش همشهري، بيستمين جشنواره فيلم بوسان از يك تا 10اكتبر (9تا 18مهرماه) در كره‌جنوبي برپاست و امسال به همين مناسبت 73چهره برگزيده ازجمله جاناتان رزنبام منتقد بريتانيايي، مديران جشنواره‌هاي معتبر سينمايي و فيلمسازان نامدار 10فيلم برتر سينماي آسيا را انتخاب كرده‌اند. جشنواره بوسان هر 5سال يك‌بار فهرست بهترين‌هاي سينماي آسيا را به‌روز و اعلام مي‌كند و حاصل كار اين گروه براي سال 2015، بيش از 100فيلم و 100فيلمساز است.

در فهرست نهايي برترين‌هاي سينماي آسيا نام «داستان توكيو» محصول 1953ياسوجيرو اوزو فيلمساز شهير ژاپني در صدر قرار گرفته است. آكي‌را كوروساوا ديگر فيلمساز نامدار ژاپني با 2فيلم «راشومون» (رده دوم) و «هفت سامورايي»(رده ششم) در ميان 10اثر برتر است و «در حال و هواي عشق» وونگ كار‌واي در رده سوم ايستاده است.

سه‌گانه «آپو» ساتيا‌جيت راي، «شهر غم» هو سيائو‌سين، «يك روز تابستاني روشن‌تر» ادوارد يانگ، «بهار در يك شهر كوچك» في مو و «زندگي بي‌جان» جيا ژانگ‌كه هم در رده‌هاي هفتم تا نهم قرار دارند. سهم سينماي ايران از اين انتخاب سينمايي «كلوزآپ» است كه همراه با «خدمتكار» كيم كي‌يونگ رده دهم را به‌خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه كيارستمي در فهرست 10كارگردان برتر پس از اوزو و سيائو‌سين در رده سوم ايستاده است. كوروساوا، راي، كار‌واي، آپيچاتپونگ ويراستاكول، ژانگ‌كه، كنجي ميزوگوشي و يانگ هم ديگر كارگردانان برتر سينماي آسيا هستند. قرار است در جشنواره امسال 10فيلم برتر به نمايش درآيند و يك كتاب ويژه آثار و فيلمسازان برگزيده منتشر شود.

کد خبر 303875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha