جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

در آستانه نخستین نمایش جهانی تازه‌ترین تجربه کارگردانی مجید مجیدی در افتتاحیه سی‌و‌نهمین جشنواره جهانی فیلم مونترال، ۴چهره فرهنگی رسانه‌ای ترکیه همراه فیلمساز نامزد اسکار به تماشای «محمد(ص)» نشستند و در پایان لب به تمجید و تحسین آن گشودند.

فیلم

به‌گزارش همشهري، كمتر از 2هفته ديگر به آغاز جشنواره فيلم مونترال در كانادا و رونمايي رسمي از فيلم تاريخي مجيدي در آمريكاي شمالي و همزمان در ايران باقي مانده است. در اين ميان، نمايش خصوصي محمد(ص) در تركيه فرصتي در اختيار چهره‌هاي اثرگذار فرهنگ و هنر تركيه قرار داد تا پس از تماشاي فيلم، نظر خود را درباره آن بيان كنند. احسان قابيل نويسنده سرشناس، حقي اويگور خبرنگار الجزيره ترك و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، مراد‌پاي فيلمساز برجسته و خيرالدين كارامان استاد دانشگاه در رشته حقوق اسلام 4فردي بودند كه در كنار مجيدي حضور داشتند.

قابيل در گفت‌وگو با روزنامه ديلي صباح تركيه درباره تجربه تماشاي محمد(ص) گفت: مجيدي فيلمي ساخته كه ما مي‌توانيم آن را ادامه «محمد رسول‌الله» مصطفي عقاد بدانيم. فيلم او مايه‌هايي در خود دارد كه احتمالا مي‌تواند توجه مخاطبان غربي را هم به‌خود جلب كند. مجيدي فيلمسازي شجاع است و اين شجاعت در بخش‌هاي مختلف پروژه نمود دارد. او اساس فيلم را بر آيه‌هاي قرآن بنا نهاده و راه را براي ساخته شدن فيلم‌هاي بيشتر درباره پيامبر اسلام باز كرده است.

به‌گفته اين نويسنده ترك، اي. آر. رحمان آهنگساز سرشناس هندي پيش از آغاز درگيري با موسيقي متن محمد(ص) به دين اسلام گرويده و همراهي آواهاي دل‌انگيز او به‌ويژه در صحنه‌هاي غروب و به تصوير كشيدن كعبه بسيار زيبا و تأثيرگذار از آب درآمده است. همزمان، خيرالدين كارامان استاد حقوق اسلامي با نوشتن مقاله‌اي در يكي از روزنامه‌هاي تركيه، ضمن ستايش فيلم گفته بود: به اين نكته مهم بايد اشاره كنم كه مجيدي پيش از آغاز نمايش فيلم وضو گرفت و به پيشنهاد او، نماز را همانجا خوانديم.

سايت اينترنتي راديو بين‌المللي كانادا هم پنجشنبه گذشته با انتشار گزارشي به پخش نسخه 171دقيقه‌اي محمد(ص) در افتتاحيه جشنواره مونترال اشاره و به اين نكته تأكيد كرد كه يك گروه ويژه از قطر براي تماشاي فيلم مجيدي به مونترال مي‌آيد. اين گروه قصد دارد روايت خود را از زندگي حضرت محمد(ص) در قالب يك پروژه سينمايي به تصوير بكشد.

نمايش اين فيلم (كه رسانه‌هاي كانادايي به آن لقب «بلاك‌باستر» داده‌اند) در افتتاحيه يك جشنواره مهم آمريكاي شمالي مي‌تواند راه مجيدي و محمد(ص) را براي درخشش در فصل جوايز سينمايي هموار و شايد دومين نامزدي اسكار را پس از «بچه‌هاي آسمان» براي او به ارمغان بياورد.

کد خبر 303874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha