بهنام محسنی، رئیس اداره عملیات بازار فرابورس تازه‌ترین جزئیات درباره نحوه ثبت ایده‌ها و اختراعات جدید را در بورس ایده تشریح و اعلام کرد که فرابورس درنظر دارد روش‌هایی را برای تأمین مالی بین‌المللی برای این بورس ایجاد کند.

بورس

 

به گزارش همشهري، نزديك به 1.5سال است كه بورس ايده در بازار فرابورس ايران راه‌اندازي شده است، در نخستين معامله يك اختراع در حوزه صنعت خودرو‌سازي‌ به ارزش 200ميليون تومان فروخته شد و اكنون ايده‌ها و اختراعات در صنايع مختلف در فهرست پذيرش در اين بورس قرار دارند. به‌تازگي فرابورس ايران درنظر گرفته است نسبت به تسريع در روند معاملات اين بورس راهكار‌هاي جديدي را درنظر بگيرد، بر همين اساس قوانين و مقررات جديدي را براي تصويب به سازمان بورس ارسال كرده است.

در همين رابطه، بهنام محسني رئيس اداره عمليات بازار فرابورس در گفت‌وگو با همشهري از مخترعين و مبتكرين براي ثبت ايده‌هايشان در اين بورس دعوت كرد.وي افزود: تاكنون 55ايده در فرايند و فهرست پذيرش بورس ايده پذيرش و درج شده‌اند تا بتوانند در قالب سازوكار‌هاي معاملاتي بورس ايده مورد دادوستد قرار گيرند.

وي درباره سازوكار حضور مخترعين در بورس ايده گفت:گام اول براي انجام معاملات ايده تهيه بيزينس پلان است به همين دليل مخترعين مي‌توانند از طريق مراجعه به شركت‌هاي كارگزاري و تأمين سرمايه در گام اول نسبت به تهيه بيزينس پلان اقدام كنند پس از اين مرحله اين درخواست از طريق شركت‌هاي كارگزاري و تأمين سرمايه به فرابورس ارسال مي‌شود.

او تأكيد كرد: پس از ارسال طرح توجيهي به فرابورس ارزيابي‌هاي فني روي اين طرح با همكاري پارك فناوري پرديس انجام مي‌شود و در عين حال استعلام‌هاي لازم از اداره مالكيت صنعتي دريافت مي‌شود و در نهايت در فهرست عرضه‌‌هاي بازار دارايي‌هاي فكري قرار مي‌گيرد.

محسني تصريح كرد: در عين حال سرمايه‌گذاران مي‌توانند با ثبت نام الكترونيك درخواست‌هايشان در مراسم معارفه اختراع‌ها براي تأمين مالي آن اختراع شركت كنند كه روش تأمين مالي اختراع‌ها در حال حاضر با 3اسلوب انجام مي‌شود.رئيس اداره عمليات بازار فرابورس درباره اينكه چه اختراعات و ايده‌هايي مي‌توانند در فهرست عرضه بورس ايده قرار بگيرند، گفت: در حال حاضر اختراعات و ايده‌هايي در صنايع مختلفي ازجمله صنعت خودرو‌سازي‌، داروسازي، ساختمان‌سازي‌، راه‌سازي‌، صنايع مربوط به فرايند‌هاي مديريت شهري در فهرست عرضه قرار دارند ضمن اينكه صنايع ديگر هم مي‌توانند در فهرست عرضه‌هاي بورس ايده قرار بگيرند به‌عنوان مثال حتي طرح‌هاي صنعتي و مالكيت معنوي علائم تجاري نيز قابليت نقل و انتقال از طريق بورس ايده را دارند.

وي با بيان اينكه بورس ايده با همكاري پارك فناوري پرديس و معاونت علم و فناوري رياست‌جمهوري فعاليت مي‌كند، تأكيد كرد: بورس ايده يك فضاي اطمينان‌بخش و مطمئن براي مخترعين فراهم كرده تا از اين طريق ايده‌ها و اختراعاتشان را معرفي كنند. مخترعين بايد مطمئن باشند كه اطلاعات طرحشان مورد سوءاستفاده قرار نمي‌گيرد، بنابراين مي‌توانند بدون دغدغه در اين بازار حاضر شوند و در عين حال در يك بازار رقابتي اختراعشان را معرفي و عرضه كنند اين باعث مي‌شود كه قدرت چانه‌زني مخترعين افزايش يابد. او در ادامه تصريح كرد:

از دي‌ماه پارسال براي تسريع در فرايند فعاليت بورس ايده آيين‌نامه جديدي به سازمان بورس ارسال شده كه درصورت تصويب آن جهش خوبي در فعاليت اين بورس انجام خواهد شد به‌طور مثال در اين آيين‌نامه حفظ حقوق مالكيت معنوي و حفظ حقوق‌ دانش فني نيز مورد نظر است و در عين حال ازطريق برگزاري مراسم معارفه اختراعات زمينه توسعه تأمين مالي اختراع‌ها فراهم مي‌شود. به گفته وي، درصورت تصويب دستورالعمل جديد اين بازار قابليت بين‌المللي شدن و تأمين مالي از طريق سرمايه‌گذاران خارجي را دارد.

کد خبر 303408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha