همشهری آنلاین: معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال ۱۳۹۱، ۲۲۷هزار سقط جنین انجام شده که ۲۲۰ هزار مورد آن بدون مجوز و ۷۰۰۰ مورد با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است.

ایسنا نوشت: محمد اسلامی در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک با بیان اینکه مقوله جمعیت یک مقوله مهم است و وزارت بهداشت باید با حفظ سیاست‌ها در جهت ارتقای سلامت جامعه حرکت کند، اظهار کرد: بند اول سیاست‌های ابلاغی جمعیت، ارتقای پویایی جمعیت است چراکه نرخ باروری کلی کمتر از حد جایگزینی 2.1 است.

وی با بیان اینکه هر 10 زن باید 21 فرزند داشته باشند، درحالی که 18 فرزند دارند، افزود: نرخ باروری کلی کمتر از حد جایگزینی 2.1 برای تمام دنیا یک خطر محسوب می‌شود و نرخ باروری کلی استان اصفهان 25 صدم کمتر از متوسط کشوری است که باید به حد جایگزینی برسد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته مطابق بررسی‌های انجام شده 2.22 درصد زوجین در آستانه ازدواج تمایل به فرزندآوری داشتند، گفت: با ادامه روند کنونی پیش‌بینی می‌شود در سال 1425 رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه سیر افزایش ازدواج از سال 1379 تا 1393 قابل قبول بوده اما افزایش باروری نداشته‌ایم، اضافه کرد: ایجاد بسترهای مناسب برای باروری سالم و فرزندآوری نیازمند ارائه آموزش‌ها و خدمات است و باید فرهنگ باروری سالم در جامعه اجرا شود.

وی با بیان اینکه 20 درصد زوجین در کشور نازا هستند، افزود: 73 درصد مرگ مادران در سال 1391 به علت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای پیش از بارداری است و سقط جنین‌ها در کشور به دو صورت القایی (عمدی) و غیرالقایی (ناخواسته) انجام می‌شود.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: سالانه 150 تا 350 هزار سقط جنین به صورت القایی در کشور صورت می‌گیرد. در سال 1391، 227 هزار سقط جنین انجام شد که 220 هزار مورد آن بدون مجوز پزشکی قانونی به صورت غیرقانونی و 7000 مورد با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیامدهای سقط جنین افسردگی، گوشه گیری، عذاب وجدان، عفونت و ناباروری است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مانع سقط جنین عمدی، اعتقادات مذهبی است. 36 درصد زوجین علت سقط جنین را مضیقه‌های مالی و اقتصادی و پنج درصد دلیل آن را تداخل با تحصیل عنوان کرده‌اند.

کد خبر 302977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha