همشهری آنلاین: روش ساخت "دوهتو لوک" به معنای دخترک، نام بومی عروسک‌های بومی جزیره قشم از استان هرمزگان در فهرست میراث ناملموس ثبت می‌شود.

دوهتو لوک

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری لیلا کفاش زاده مسئول دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه با اعلام این خبر افزود: "دهتو لوک" دومین عروسکی است که در این فهرست ثبت می‌شود.

این پژوهشگر در رابطه با ساخت عروسک "دهتو لوک " گفت: زنان و دختران روستاهای "شیب دراز" و "برکه خلف" قشم سالهاست که عروسک‌هایی با پارچه و مواد ساده برای بازی کودکان درست می‌کنند.

وی افزود: با توجه به ثبت نشدن ساخت عروسک‌ها و انتقال آن به صورت شفایی و سینه به سینه و همچنین کاهش اقبال عمومی از عروسک‌های بومی به دلیل وجود عروسک‌های کارخانه‌ای احتمال زوال و فراموشی آنها وجود دارد.

به گفته وی نهاد غیردولتی موسسه آوای طبیعت پایدار با همکاری بخش کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی سازمان ملل متحد(SGP)، اداره محیط زیست منطقه آزاد قشم و با مشارکت مستقیم مردم روستای شیب دراز موفق به احیای روش ساخت عروسک‌های بومی این منطقه شدند.

وی با اشاره به ساختار ساده عروسک های قشم گفت: بدن این عروسک ها از مقداری پارچه و پنبه ساخته شده و لباس ها و زیورآلات آنها کاملا با فرهنگ روستائیان و اعتقاداتشان منطبق است. در برخی موارد برای عروسکشان صورت نمی‌گذارند چون معتقدند که آفرینش کار خداوند است و پیکره ساخت بشر حتما باید نقض داشته باشد.

نخستین عروسک بومی به نام " دوتوک " از روستاهای تاج میر و کسراب در خراسان جنوبی مهر ماه سال 1393 با شماره 1063 ثبت ملی شد.

گفتنی است در نشست "درجستجوی آینده عروسک" که در موزه عروسک‌های ملل برگزار شد ضمن هشدار نسبت به از بین رفتن هنر ساخت عروسک بومی در بین روستائیان بر ضرورت حمایت نهادهای سیاست گذار فرهنگی از این هنر بومی، معرفی هرچه بیشتر این عروسک‌ها و جلوگیری از ورود بی‌رویه عروسک‌های بی‌هویت و بی‌کیفیت خارجی تاکید شد.

کد خبر 302833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha