دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

تالاب حله با ۲۰هزار هکتار وسعت در سال ۱۳۴۲براثر طغیان رودخانه حله و در محل تلاقی ۲ رودخانه دالکی و شاپور شکل گرفت و از آن سال به بعد به‌عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت محیط‌زیست استان بوشهرقرار گرفت.

تالاب حله

اين تالاب كه بخشي از منطقه حفاظت شده حله است در ۱۰كيلومتري شمال شرق بوشهر قرار دارد و يكي از گنجينه‌هاي ارزشمند حيات وحش وپرندگان بومي و مهاجر كشور محسوب مي‌شود. تنوع گياهي، وجود رودخانه حله و نزديك بودن به سواحل اين تالاب را به زيستگاه و چراگاه بسيار غني براي حيات وحش تبديل كرده‌است. آب اين تالاب از سرريز جريان رودخانه دالكي و شاپور، بارندگي زمستانه و تا حدودي جزر و مد خليج‌فارس تأمين مي‌شود. اطراف تالاب را نيزاري فرا گرفته و در داخل آن حيات گياهي و جانوري ويژه‌اي به‌وجود آمده است. اين تالاب محل زيست هزاران پرنده آبزي مهاجر است كه از آن جمله مي‌توان به درنا، حواصيل، گاچي رو، پرستو، ترني، حمامي، بط، هفت رنگ، دراج و خردل اشاره كرد. باوجود اين، خشكسالي و كم آبي اين تالاب را با خطر جدي مواجه كرده است.

اكنون اما مديركل حفاظت محيط‌زيست استان بوشهر با اعلام اينكه تالاب حله استان بوشهر يكي از 7 تالاب مهم كشور است، مي‌گويد كه طرح مديريت جامع اين تالاب براي احياي آن در حال اجراست.

حسين دلشب با بيان اينكه تالاب حله استان بوشهر داراي جايگاه مهمي در كشور است به خبرگزاري مانا گفته كه امسال اقدامات زيادي براي احياي منطقه حله صورت گرفته‌است كه از آن جمله مي‌توان به آغاز عمليات تثبيت مرز منطقه با آن اشاره كرد.

وي تعداد مناطق تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان بوشهر را 7منطقه اعلام كرد و افزود: 6منطقه در سواحل خليج‌فارس قرار دارد و با توجه به توسعه استان و با ارزشمند بودن اين اراضي و طمع افراد سود جو و فرصت طلب براي تخريب و تصرف اين اراضي، سازمان حفاظت محيط‌زيست مشخص كردن مرزهاي مناطق تحت مديريت را در برنامه‌هاي خود قرار داده است.دلشب مساحت تالاب حله را 20هزار هكتار عنوان كرد و گفت: با توجه به خشكسالي دهه گذشته محدوده آبي اين تالاب به‌شدت كاهش داشته است.

کد خبر 302192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha