همشهری آنلاین: سمانه زندی نژاد با اشاره به حضور نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدی» در جشنواره تئاتر بوسنی و هرزگوین از کارگردانی بخشی از یک پروژه چند ملیتی زیر نظر گژگوژ ژوکوفسکی در لهستان خبر داد.

نمایش

سمانه زندی‌نژاد کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: قرار است نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدی» را که سال ۹۱ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه بردم در جشنواره تئاتر بوسنی و هرزگوین به صحنه ببرم. این جشنواره به صورت رقابتی برگزار می شود و ما ۵ آگوست مصادف با ۱۴ مردادماه در این جشنواره اجرا خواهیم داشت.

وی درباره تغییراتی که در اجرای این نمایش رخ داده است، بیان کرد: نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدی» نسبت به اجرای گذشته تغییر زیادی نداشته است اما به جای آذر خوارزمی، شیما میرحمیدی در نمایش بازی خواهد داشت. حسین امیدی، محمدرضا علی اکبری، فرزانه سهیلی، غزاله رشیدی و محمد جواد ذوالقدر دیگر بازیگران این نمایش هستند.

زندی نژاد درباره آماده سازی نمایشی در کشور لهستان نیز توضیح داد: بعد از اجرا در بوسنی و هرزگوین من و محمدرضا علی اکبری زودتر از گروه جدا می شویم و برای تمرین و آماده سازی یک اثر نمایشی به لهستان سفر خواهیم کرد. این نمایش پروژه مشترکی است که با حضور چند بازیگر بین المللی از کشورهای مختلف اجرا خواهد شد. هر بخش از این نمایش که با حضور یک بازیگر بین المللی اجرا می شود توسط کارگردانی از همان کشور کارگردانی خواهد شد که البته دژگوژ ژوکوفسکی نظارت نهایی و کارگردانی کل مجموعه را بر عهده دارد.

کارگردان نمایش «عروسک های سکوت» ادامه داد: در بخش مربوط به ایران این نمایش محمدرضا علی اکبری به عنوان بازیگر و من به عنوان کارگردان حضور خواهیم داشت. این نمایش در موسسه گروتفسکی آماده می شود و شامل دو پارت است. پارت اول به این شکل است که هر کارگردان بخش مربوط به کشور خودش را کارگردانی می کند و در پارت دوم خودِ ژوکوفسکی کل کار را برای اجرا آماده خواهد کرد.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش بیان کرد: البته این نمایش فعلا تمرین و آماده سازی می شود اما قرار است سال ۲۰۱۶ اجرای عمومی شود. فعلا مشخص نیست قرار است چطور کار کنیم چون آقای ژوکوفسکی از ما خواسته است که به عنوان متریال اجرا تعداد زیادی موزیک و کتاب های اسطوره ای ایرانی با خودمان بیاوریم. تمرین و آماده سازی این نمایش تا نیمه مهرماه به طول می انجامد بعد از آن ما به ایران باز می گردیم تا در سال ۲۰۱۶ برای تمرین مجدد و اجرای این اثر نمایشی دوباره به لهستان بازگردیم. این اثر نمایشی که البته هنوز نامش مشخص نیست قرار است در لهستان و یک تور اروپایی اجرا شود.

گژگوژ ژوکوفسکی در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی کارگاه فشرده تکنیک‌های بازیگری ATIS را با همکاری ماریا بودژیه­ویچ و ماسیِی ژاکژِوسکی در ایران برگزار کرده بود.

گژگوژ ژوکوفسکی استاد دانشگاه، کارگردان، ویراستار، مترجم و مؤلف کتاب‌هایی درباره پیتر بروک و یرژی گروتفسکی و استاد دپارتمان تئا‌تر و پرفورمنس دانشگاه آدام می‌تکیه­ویچ در پُزنان کشور لهستان است.

کد خبر 302146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha