گروهی از شاعران و چهره‌های فرهنگی هنری در نودمین سالگرد تولد زنده‌یاد مشفق کاشانی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) گرد هم آمدند و ضمن گرامیداشت یاد شاعر برجسته انقلاب، آغاز به‌کار خانه شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را جشن گرفتند.

صلاحی و مسجدجامعی از فرزند استاد مشفق کاشانی تقدیر کردند.

به گزارش همشهري، احمد مسجدجامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران از سخنرانان اين نشست بود كه با اشاره به روح بلند مرحوم مشفق گفت: بزرگ‌منشي از ويژگي‌هاي شخصيتي ايشان بود كه بخشي از آنها را در شعرشان مي‌بينيم. جلوه شيعي در زندگي و شعر آن بزرگوار متجلي بود. خاطرم هست بعد از پذيرش قطعنامه تصميم گرفتيم مجموعه‌اي از شعر جنگ چاپ كنيم. از افراد زيادي كمك خواستيم كه نشد اما وقتي به آقاي مشفق گفتم، ايشان استقبال كردند و يك مجموعه شعر جنگ در زمان صلح چاپ كرديم. به همت استاد يك مجموعه شعر پايداري ايجاد شد تا شور و عشق حماسه در ايران ما خاموش نشود.

  • واكنش رهبري به آخرين غزل مشفق

محمد گلريز خواننده انقلابي كه تعدادي از شعرهاي استاد مشفق كاشاني ازجمله «خميني‌اي امام» را خوانده، در بخشي از مراسم شامگاه پنجشنبه اول مرداد روي صحنه آمده و با اشاره به ديدار گروهي از هنرمندان با رهبر معظم انقلاب گفت: آن ديدار اواخر دولت دهم اتفاق افتاد و آقاي مشفق يكي از غزل‌هاي خود را خواند با اين مطلع: گوش هوشي است اگر پنجره باز است اينجا/ نغمه مرغ سحر روح‌نواز است اينجا. حضرت آقا پس از پايان شعر به من فرمودند: اين شعر را بخوانيد كه بيت اول آن به ده‌ها مقاله و متن مي‌ارزد.

  • مزين به مكارم اخلاق

سهيل محمودي، ساعد باقري و عبدالجبار كاكايي هم از شاعران حاضر در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) بودند كه هركدام در سخنان خود به ويژگي‌هاي شخصيتي و آثار حرفه‌اي مرحوم عباس كي‌منش ملقب به مشفق كاشاني اشاره كردند. حسين اسرافيلي هم گفت: به‌نظرم مشفق همه مكارم اخلاقي را در وجود خود داشت. ايشان ما را با زبان به نيكويي دعوت نمي‌كرد بلكه از عملكردشان اين دعوت به نيكويي را ياد مي‌گرفتيم. استاد نيازهاي معنوي شاگردان را برطرف مي‌كرد و به‌نظرم بخشندگي، مهرباني و فروتني ريشه در اصالت خانوادگي و بزرگ‌منشي ايشان داشت.

  • بزرگداشت هنرمندان فقيد و فعال

مراسم بزرگداشت زنده‌ياد مشفق كاشاني با سخنراني رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به پايان رسيد. محمود صلاحي كار شاعر را پيونددادن دل‌ها دانست و افزود: امروز خانه شعر همزمان با بزرگداشت استاد افتتاح مي‌شود. به‌نظرم بزرگاني چون استاد مشفق نمرده‌اند چرا كه هركس شعر ايشان را بخواند گويي او دوباره به دنيا آمده است. بايد به مفاخرمان به‌ويژه مفاخر معاصر بيشتر توجه كنيم و قرار است هر‌ماه يك بزرگداشت براي هنرمندان در قيد حيات و درگذشته داشته باشيم. رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در پايان سخنان خود از انتشار منظم آلبوم‌هاي موسيقي خبر داد كه نخستين شماره آن‌ماه محرم به بازار مي‌آيد.

  • ياد استاد در حضور فرزند

افسون كي‌منش فرزند استاد مشفق كاشاني در پايان مراسم سپاسنامه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را دريافت كرد. وي با سپاسگزاري از همه سازمان‌دهندگان اين مراسم گفت: نزديك به 6‌ماه است پدرم از دنيا رفته اما واسطه‌هاي عاطفي ما قوي بوده و بعد از اين مدت تقويت هم شده است. اين نيرويي است كه از متوفي به بازمانده‌ها مي‌رسد. پدر و مادر واسطه‌هاي فيض و نعمات خداوندي هستند كه بايد مورد تكريم واقع شوند و فرزندان بايد قدرشناس باشند.

کد خبر 301879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha