همشهری آنلاین: فیلم همشهری کین ساخته ماندگار اورسن ولز در جدیدترین نظرسنجی از منتقدین بین‌المللی سینما به عنوان برترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا معرفی شد.

citizen kane

به گزارش  ایسنا، بخش فرهنگی وب‌سایت BBC اعلام کرد، در یک نظرسنجی از 62 مننتقد بین‌المللی و صاحب‌نام از نشریات گوناگون از جمله «جوردن هافمن» از گاردین، «آرموند وایت» از نشریه «نشنال ریویو» و «استفن زاچارک» از نشریه «ویلج وویس» درباره برترین اثر تاریخ سینما، در نهایت فیلم «همشهری کین» اولین ساخته اورسن ولز محصول سال 1941 در مکان نخست قرار گرفت.

«همشهری کین» که خود «ولز» در آن نقش «چارلز فاستر ولز» را ایفا کرد، امروزه به عقیده بسیاری از منتقدین بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان است که ولز در حالی‌که فقط 25 سال داشت آن را مقابل دوربین برد و کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نگارش فیلم‌نامه و نقش‌آفرینی در این فیلم را به‌عهده گرفت.

این فیلم که ساخت آن 10 هفته به طول انجامید، با حضور معروف‌ترین عوامل فیلم هالیوود از جمله «گرگ تولند» ساخته شد که اورسن ولز او را سریع‌ترین فیلم‌بردار هالیوود می‌دانست. «همشهری کین» در 9 بخش نامزد جوایز اسکار بود که فقط در رشته بهترین فیلم‌نامه‌ اصلی موفق به دریافت جایزه شد.

اگرچه آکادمی اسکار توجه لازم را به این فیلم نداشت، اما این فیلم توانست در طول سال‌ها به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته شود.

در جدیدترین فهرست از برترین آثار تاریخ سینمای آمریکا فیلم «2001: اودیسه فضایی» (1986) از «استنلی کوبرک» و «جویندگان» به کارگردانی «جان فورد» اسطوره سینمای وسترن نیز به ترتیب در مکان‌های چهارم و پنجم جای گرفته‌اند.

در این فهرست بلند که حاصل جمع آرای منتقدین سینمایی است و هر یک از آنها 10 فیلم برتر تاریخ سینمای آمریکا را از دیدگاه خود انتخاب کردند، کارگردانانی چون «هیچکاک»، «کوبریک»، «بیلی وایلدر» و «استیون اسپیلبرگ»، هر یک پنج فیلم را در میان 100 فیلم برتر تاریخ سینمای آمریکا دارا هستند.

در میان فیلم‌های صامت، «طلوع» به کارگردانی «فردریش ویلهلم مورنائو»، کارگردان سرشناس آلمانی محصول سال 1927 بالاترین جایگاه را از آن خود کرده و جدیدترین فیلم حاضر در این فهرست نیز فیلم برنده اسکار «دوازده سال بردگی» ساخته «استیو مک‌کوئین» محصول 2014 است.

نتایج این نظرسنجی جدید از بسیاری جهات نزدیک به سایر نظرسنجی هایی است که تاکنون برگزار شده است. به عنوان مثال نظرسنجی مجله معتبر سینمایی «سایت اند ساوند» در سال 2012 در نهایت فیلم «سرگیجه» را به عنوان برترین اثر تاریخ سینما معرفی کرد و «همشهری کین» را در مکان دوم قرار داد و «2001: اودیسه فضایی»، فیلم صامت «طلوع» و «جویندگان» نیز رتبه‌های بالایی را به خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر فیلم «پدرخوانده» که در فهرست جدید BBC در مکان دوم قرار گرفته، اخیرا در هیچ نظرسنجی چنین رتبه بالایی را کسب نکرده بود و جالب اینجاست که «اینک آخرالزمان» از «فرانسیس فورد کاپولا» که ششمین فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مجله «سایت اند ساوند» است در نظرسنجی BBC در رتبه 90 جای گرفته است!

کد خبر 301803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha