پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیئت دولت تاجیکستان به‌طور رسمی قرارداد همکاری با شرکت روسال روسیه برای ساخت نیروگاه راغون و بازسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان لغو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی تاجیکستان، همزمان با لغو این قرارداد دولت تاجیکستان برای اجرای طرح نیمه تمام نیروگاه راغون تاجیکستان یک شرکت سهامی با عنوان "شرکت سهامی راغون" که به شکل سهامی عام اداره خواهد شد، تأسیس کرد.

قرارداد شرکت روسال روسیه سه سال پیش هنگام سفر "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور این کشور با تاجیکستان بسته شده بود.

برپایه این توافق شرکت روسال متعهد شده بود که همزمان با اجرای طرح نیروگاه راغون کارخانه آلومینیوم تاجیکستان را بازسازی کند ولی با گذشت سه سال این شرکت روسی نتوانست تعهدات خود را اجرا کند.

در پی بالا گرفتن اختلاف شرکت روسال و تاجیکستان، درسال گذشته امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد: راغون را با سرمایه تاجیک‌ها خواهیم ساخت.

بااین حال برخی از مقامات شرکت روسال روسیه با عدم ارائه توضیح اعلام اعلام کردند: قرارداد آنان با تاجیکستان نمی‌تواند یکطرفه لغو شود.

برخی از کارشناسان نیز درخواست سهام بیشتر شرکت روسال را از تاجیکستان برای نیروگاه راغون از علل تصمیم دولت تاجیکستان می‌دانند.

با این حال کارشناسان دیگری چندی پیش گفته بودند، اختلاف نظر کارشناسان روسیه با مسئولین انرژی تاجیکستان برسر ارتفاع سد نیروگاه دردست ساخت راغون درشمال شرق تاجیکستان، باعث شده‌است تا عملیات ساخت این سد به تأخیر بیفتد.

شرکت روسال، ارتفاع سد این نیروگاه را ‪ ۲۸۰‬متر در نظر گرفته‌است در صورتی‌که طرف تاجیکستان تلاش می‌کند که ارتفاع این سد را براساس نقشه ‪ ۲۶‬سال پیش در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق در ‪ ۳۳۵‬متر حفظ کند.

عملیات ساخت نیروگاه "راغون" دردهه ‪ ۸۰‬میلادی ‪ ۲۶‬سال پیش آغاز شد ولی با فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی سابق عملیات ساخت این سد متوقف شد.

"رمضان عبداللطیف " سفیر روسیه در تاجیکستان پیش از این گفته بود که کابینه دولت روسیه برای حل اختلاف برسر نیروگاه راغون وارد میدان شده‌است و به‌زودی طرح قرارداد جدید ساخت نیروگاه "راغون" در شمال شرق تاجیکستان را تهیه و برای بررسی به طرف تاجیکی ارائه خواهد کرد.

کارشناسان تاجیکستان می‌گویند حدود ‪ ۴۰‬درصد عملیات مربوط به طرح نیروگاه راغون انجام شده و برای تکمیل آن تاجیکستان به تنهایی توان انجام آن را ندارد.

برای ادامه عملیات ساخت نیروگاه راغون که در‪ ۱۱۰‬کیلومتری شمال شرق دوشنبه پایتخت تاجیکستان و بر روی رودخانه وخش قراردارد ‪ ۶۰۰‬میلیون دلار لازم است.

ظرفیت این نیروگاه در صورت بهره برداری ، تولید ‪ ۳۶۰۰‬مگاوات نیروی برق درسال خواهد بود.

براساس قرارداد بین تاجیکستان و روسیه این نیروگاه باید طی چهار سال به بهره‌برداری برسد.

روسیه همچنین عملیات ساخت نیروگاه سنگتوده ‪ ۱‬را در جنوب تاجیکستان نیز آغاز کرده است.

ایران نیز طرح ساخت نیروگاه سنگتوده ‪ ۲‬را در نزدیکی سنگتوده ‪ ۱‬نیز آغاز کرده‌است.

کد خبر 30169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز