چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

دیدار چند روز قبل رئیس‌جمهور با ورزشکاران بار دیگر محلی برای عنوان کردن مشکلات مالی فدراسیون‌های ورزشی بود.

 بحران بودجه در فدراسیون‌های المپیکی

جالب اينكه اين‌بار فدراسيون‌هاي المپيكي با بيان مشكلات خودشان خواستار كمك دولت به رشته‌هاي المپيكي در سال كسب سهميه المپيك شدند. رئيس‌جمهور البته در اين ديدار اشاره مستقيمي به درخواست ورزشي‌ها نكرد اما گفت كه اين دولت از ابتدا حامي ورزش بوده است.

در اين ديدار تأكيد شد كه بازي‌هاي المپيك به‌عنوان بزرگ‌ترين و معتبرترين رويداد ورزشي جهان، همواره از اهميت خاصي نزد دولتمردان كشورهاي مختلف برخوردار بوده است. درواقع ميزان رشد يا تنزل مقوله ورزش در هر كشور، امروزه به‌عنوان معياري براي سنجش ميزان شادابي و البته پويايي آن ملت تلقي شده و بار رواني اين مسئله در ترقي و تعالي كشورها تأثيرگذار نشان داده است.

در المپيك 2012لندن كه يكي از بهترين دوره هاي بازي‌هاي المپيك براي ايران به‌حساب مي‌آمد، ورزشكاران ايراني با كسب 4مدال طلا، 5مدال نقره و 3مدال برنز صاحب رتبه ارزشمند هفدهم در رده‌بندي كلي مدال‌ها شدند و اين در حالي بود كه با بهره‌مندي از اقبال بيشتر، حتي امكان دستيابي به سكوي دوازدهم جدول توزيع مدال‌ها هم ميسر بود.

امروز پس از گذشت 3سال از آن روزها، قطعاً سطح توقعات و انتظارات جامعه از ورزشكاران ايراني بالاتر رفته و شايد تكرار افتخارات مشابه المپيك لندن نيز چندان مردم مان را سر ذوق نياورد؛ گرچه كسب همان تعداد مدال با همان مرغوبيت هم كار آساني نيست اما در بحث حمايت مالي از فدراسيون‌هاي مدال آور، اخبار ناخوشايندي به گوش مي‌رسد كه در فاصله يك سال مانده به بازي‌هاي المپيك ريو نگران‌كننده است. در رقابت براي كسب مدال‌هاي بيشتر، آن هم نزديك به 11هزار ورزشكار از سراسر جهان، عمده شانس كشور ما در 4رشته كشتي، وزنه‌برداري، تكواندو و دو و ميداني (احسان حدادي) خلاصه مي شود. ‌در المپيك گذشته كشتي گيران فرنگي كار 3مدال طلا و وزنه برداران يك مدال طلا، 2مدال نقره و يك مدال برنز به‌دست آوردند و در دو و ميداني و تكواندو هم هر يك صاحب يك مدال نقره شدند. در اين ميان نگراني‌هاي بسياري در موردتوجه به مشكلات مالي وجود دارد چه آنكه سال آينده در مسابقات المپيك ريودوژانيرو اگر همين نتايج تكرار شود بايد حداقل 20درصد بيشتر از المپيك پيشين سرمايه‌گذاري زماني و ريالي كرده باشيم.

گفته مي‌شود در زمينه تخصيص بودجه، اعتبارات خوبي براي حمايت مالي از فدراسيون‌هاي مدال آور درنظر گرفته شده است كه درصورت پرداخت بموقع آن، تاحدود زيادي دغدغه متوليان امر در فدراسيون‌هاي مربوطه برطرف مي‌شود. اما برخي اخبار حاكي است كه مبلغ واريز‌شده به‌حساب اين فدراسيون‌ها براي آماده‌سازي‌ ورزشكاران در راه المپيك ريو به كمتر از 4درصد كل بودجه مصوب در سال 1394مي‌رسد و اين در حالي است كه حدود يك سوم از روزهاي سال‌جاري و زمان موجود براي برپايي اردوها را پشت سر گذاشته‌ايم. با اين اوصاف اگر فدراسيوني اسپانسر و حامي مالي نداشته باشد، احتمالاً از پرداخت حقوق ماهانه ملي‌پوشان خود نيز عاجز خواهد ماند و در چنين شرايطي، نمي‌توان انتظار خاصي از ورزشكاران ايراني در المپيك ريو 2016داشت.

در كنار اين مشكلات اخيراً وزير ورزش در نشست با مديران ورزش و كميته ملي المپيك بر حمايت مالي بموقع از فدراسيون‌هاي رشته‌هاي مدال آور تأكيد كرده است. اين پرسش پيش مي‌آيد كه اگر قرار باشد بخش عمده بودجه تخصيص يافته مثلا در ماه‌هاي پاياني امسال يا ابتداي سال آينده به‌حساب فدراسيون‌هاي مربوطه واريز شود، آيا اين حمايت مالي همان ميزان تأثيرگذاري را خواهد داشت كه امروز مي‌تواند داشته باشد؟

در اين شرايط كميته‌ملي المپيك با توجه به مشكلات مالي كه دارد هنوز نتوانسته منابع مالي فدراسيون‌هاي مدال آور را تأمين كند. در اين رابطه شجاعي خزانه‌دار كميته المپيك مي‌گويد: «بودجه اختصاص يافته به كميته‌ملي المپيك در حال‌ حاضر به حدي پايين است كه كفاف نيازهاي فدراسيون‌ها را نمي‌دهد و واقعا نمي‌دانيم كه اين بودجه را چگونه بين فدراسيون‌ها توزيع كنيم تا طبق برنامه‌هاي پيش‌بيني شده، نيازشان مرتفع شود.» از وي پرسيده شد كه چرا پول فدراسيون‌هاي مدال‌آور المپيكي را پرداخت نمي‌كند؟ او در پاسخ گفت:«مشكل اعتباري فدراسيون‌ها تنها خاص يك يا چند فدراسيون نيست بلكه تمام فدراسيون‌ها ازجمله تير‌و‌كمان كه هم‌اكنون رياست اين فدراسيون را بر عهده دارم، از نبود اعتبارات رنج مي‌برند و واقعا در اجراي برنامه‌هاي خود دچار مشكل هستند. اميدوارم دولت هر‌ چه‌ سريع‌تر بودجه پيشنهاد شده را در اختيار كميته ملي المپيك قرار دهد تا زودتر به مشكلات اعتباري فدراسيون‌ها خاتمه دهيم.»

کد خبر 301686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha