همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره تغییرات در نحوه پذیرش آزمون سراسری، گفت: امسال تغییرات شکلی و اجرایی در پذیرش دانشجویان داشتیم بطوری که انتخاب رشته‌ها بر اساس نوع دانشگاه تجمیع شده است.

به گزارش فارس، دكتر ابراهیم خدایی در نشست خبری با بیان اینکه نتایج نهایی آزمون سراسری ساعت 18 سه‌شنبه 30 تیر ماه از طریق سازمان سنجش آموزش كشور اعلام می‌شود، گفت: ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و زمان انتشار دفترچه راهنما چهارشنبه 31 تیر ماه است.

وی افزود: همچنین دفترچه راهنمای آزمون سراسری در روز پنجشنبه اول مرداد نیز به تعداد محدودی از طریق باجه‌های روزنامه‌فروشی توزیع می‌شود و زمان انتخاب رشته از پنجم تا دهم مرداد ماه است.

خدایی گفت: پاسخنامه 70 هزار نفر اول گروه‌های ریاضی‌، تجربی و انسانی و 10 هزار نفر اول گروه‌های زبان و هنر نیز منتشر می‌شود.

  • تغییرات شکلی و اجرایی در نحوه پذیرش دانشجویان

رئیس سازمان سنجش گفت: امسال انتخاب رشته بر اساس نوع دانشگاه تجمیع شده است در حالیکه قبلاً بر اساس نوع دوره بود. به طور مثال در دانشگاه تهران پذیرش در دوره‌های شبانه‌ پردیس‌ها و ... به صورت جداگانه انجام می‌شد ولی در حال حاضر رشته‌های یک دانشگاه در دفترچه راهنما تجمیع شدند.

وی افزود:‌ دومین تغییر در قانون ایثارگران است که میزان ظرفیت از 20 درصد به 25 درصد افزایش یافته و حد نصاب از 80 به 70 کاهش یافته است.

خدایی گفت: سومین تغییر در سیستم بومی‌گزینی است که به خصوص در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی انجام می‌شود به طوریکه 30 درصد ظرفیت، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به استان‌ها اختصاص یافته و داوطلبانی که در این رشته‌ها پذیرش می‌شوند باید سه برابر زمان تحصیل خود برای خدمت در آن محل تعهد دهند و تغییر رشته نیز نداریم.

وی ادامه داد: همچنین در سیستم پذیرش رشته‌های نیمه متمرکز هنر نیز تغییراتی داشته‌ایم که داوطلبان در دو سری امتحان می‌دهند، یک آزمون هشتم و نهم مرداد ماه برگزار می‌شود و آزمون عملی در روز 16 مرداد ماه دایر است که نتایج آن به صورت متمرکز شهریور ماه اعلام می‌شود. همچنین محدودیت رشته‌های خاص را هم حفظ کرده‌ایم.

وی در رابطه با چگونگی انتخاب رشته داوطلبان گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند 150 کدرشته محل را انتخاب کنند. همچنین امسال به صورت متمرکز مشاوران و همکارانی را در سازمان سنجش آموزش داده‌ایم تا به داوطلبان در انتخاب رشته کمک کنند.

  • 180 هزار نفر ظرفیت مازاد در کنکور سراسری

خدایی گفت: امسال 796 هزار و 194 داوطلب در آزمون سراسری شرکت کردند که 767 هزار و 257 نفر ظرفیت داریم و اگر به تفکیک گروه‌ها حساب کنیم در گروه ریاضی 120 هزار نفر مازاد ظرفیت و گروه انسانی 60 هزار نفر مازاد ظرفیت داریم.

وی افزود: در علوم ریاضی بیشترین ظرفیت را داریم به طوریکه در این گروه 280 هزار و 247 نفر ظرفیت، در گروه تجربی 227 هزار و 220 نفر، در گروه انسانی 219 هزار و 215 نفر در گروه هنر 18 هزار و 196 نفر و در گروه زبان 22 هزار و 379 نفر ظرفیت داریم.

خدایی اضافه کرد: همچنین 420 هزار و 700 نفر ظرفیت در دانشگاه پیام‌نور، 183 هزار و 198 نفر در مؤسسات غیرانتفاعی و 6 هزار و 461 نفر در دانشگاه فرهنگیان ظرفیت در نظر گرفته شده است.

به گفته وی با احتساب دانشگاه آزاد امسال 75 درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی صرفاً از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند که در سه سال آینده این میزان به 85درصد می‌رسد.

  • کنکور سراسری سال آینده بعد از ماه رمضان برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش در رابطه با تقارن زمان کنکور سراسری در سال 95 با ماه رمضان گفت: کنکور تحت هیچ شرایطی در ماه رمضان برگزار نمی‌شود و تلاش ما این است که در سال آینده کنکور سراسری پس از ماه رمضان برگزار شود.

وی افزود: البته با توجه به فشردگی برنامه‌ها ممکن است اعلام نتایج نهایی تا شهریورماه ماه انجام شود.

وی گفت: در 5 یا 6 سال آینده درصد قابل توجهی از رشته‌ محل‌ها در دوره‌های مختلف باید یا تجمیع شود تا تغییر ماهیت دهد.

  • تهرانی‌ها در صدر نفرات برتر کنکور/ تعداد بیشتر پسران در نفرات برتر گروه‌های مختلف

بر اساس اعلام سازمان سنجش از 36 نفر برتر گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری تعداد 10 نفر داوطلبان استان تهران هستند.

سازمان سنجش آموزش کشور اسامی نفرات برتر آزمون سراسری سال 94 را اعلام کرد که بر این اساس از 10 نفر اول گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 9 نفر پسر و یک نفر دختر هستند که 3 نفر از استان تهران و 2 داوطلب از استان فارس در بین نفرات برتر حضور دارند.

همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی 7 پسر و 3 دختر در نفرات برتر هستند و در این گروه استان فارس با دو داوطلب برتر در صدر است.

در نفرات برتر گروه آزمایشی علوم انسانی 5 دختر و 5 پسر هستند که بر اساس استان، استان‌های اصفهان، تهران و یزد هر کدام با 3 داوطلب در صدر این گروه قرار دارند.

در گروه آزمایشی هنر از بین 3 داوطلب برتر هر سه دختر هستند که 2 نفر از استان تهران برگزیده شدند.

همچنین در گروه آزمایشی زبان‌های خارجه از بین 3 داوطلب برتر 2 دختر و یک پسر برگزیده شدند که یک نفر از استان تهران، یک نفر شیراز و یک نفر از کاشان است. بنابراین از میان 36 داوطلب برتر کنکور 10 نفر از استان تهران برگزیده شدند.

کد خبر 301481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha