همشهری آنلاین: مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک پیروزی جهانی محسوب می‌شود گفت: اروپا یکی از ذینفع‌های بزرگ توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ است.

Mogherini

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موگرینی در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» خاطرنشان کرد: یقین دارم اتحادیه اروپا به خصوص به آنچه پس از این توافق اتفاق خواهد افتاد علاقه زیادی دارد.

وی تاکید کرد: ما به ایران از نظر جغرافیایی و تاریخی نزدیک‌تر هستیم و ریشه‌های فرهنگی هزاران ساله‌ای را با این کشور داریم. همچنین ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران بود و فکر می‌کنم اروپا یکی از ذینفع‌های بزرگ توافق هسته‌ای، که برای تمام جهان مثبت است، باشد.

موگرینی با بیان اینکه مخالفان توافق هسته‌ای نیز نباید نگران باشند،افزود: مخالفان توافق هسته‌ای که امروز نگران هستند باید بر روی پیامدهایی که در صورت نتیجه برعکس، می‌توانست به وجود آید تامل کنند، چرا که در صورت دست نیافتن به توافق می‌توانستیم شاهد یک تنش نظامی غیرقابل کنترل در منطقه با تاثیرات ناگوار برای مردم منطقه و تاثیرات منفی برای اروپا باشیم.

مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از رژیم صهیونیستی که مخالف اصلی توافق هسته ای است خواست به «آن قسمت بزرگ از جهان که به مدت طولانی برای رسیدن به توافق کار کرد» اعتماد کند.

وی ادامه داد:‌ این توافق یک پیروزی جهانی در سه مرحله است، نخست عدم اشاعه هسته‌ای که به معنی ثبات و امنیت برای منطقه است، دوم سرمایه‌گذاری بر روی نسل جوان ایران که امروز با شادی از این خبر استقبال کردند و سوم ابعاد منطقه‌ای و بین المللی آن.

موگرینی تصریح کرد: اگر تهران از فردا سرمایه‌گذاری در روابط جدید با کشورهای همسایه را بر پایه اعتماد و حمایت جامعه بین المللی آغاز کند خاورمیانه و جهان می‌تواند از اکنون تا 10 سال آینده راه متفاوتی را طی کند.

وی همچنین در مصاحبه دیگری با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا گفت: این یک توافق برای عدم اشاعه هسته‌ای است که به امنیت و ثبات در منطقه‌ای مانند خاورمیانه که نیاز به صلح دارد کمک می کند و این به خودی خود یک اقدام تاریخی است.

موگرینی افزود: اهمیت سیاسی توافق با ایران سناریوهای کاملا جدیدی عرضه می‌کند و درها را به روی روابط بر پایه اعتماد می‌گشاید.

وی تاکید کرد: ایران می‌تواند نقشی سیاسی برای حل یک سری از منازعات در خاورمیانه ،از سوریه گرفته تا عراق، داشته باشد. همچنین ایران از دولت وحدت ملی در عراق که متشکل از شیعیان، اهل تسنن و کردها بود حمایت کرده است و امروز می‌تواند بیش از پیش به حمایت خود ادامه دهد.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه کار با توافق هسته‌ای پایان نیافته است، گفت: این تفاهم باید به اجرا گذاشته شود و هنوز باید به شورای امنیت برای لغو تحریم‌ها منتقل شود حتی شورای اروپا نیز باید برای لغو تحریم‌ها دست به کار شود.

موگرینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری بسیاری در ایران پیش رو دارد افزود: اروپا فرصت های زیادی پیش رو دارد اما برای استفاده از آن باید یک رابطه توام با اعتماد با ایران برقرار کند و به آنچه در این مذاکرات انجام داد، ادامه دهد و تنها در این صورت است که می تواند اختلاف ها را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: ایران در طول 23 ماه مذاکره اعتماد قدرت های بزرگ جهان را به دست آورده است. اکنون وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کننده است. ایران با آژانس انرژی اتمی یک توافق جداگانه امضا کرده است و این نقشی که از آژانس گرفته شده بود را به این نهاد بازمی‌گرداند؛ اما راستی‌آزمایی از طریق یک مکانیزم سیاسی‌تر عبور می‌کند و در صورت نقض احتمالی این توافق کمیسیون مشترک پس از بررسی، آن را به شورای امنیت برای صدور قطعنامه ارجاع می دهد.

به گزارش ایسنا، بونینو وزیر خارجه اسبق ایتالیا نیز در گفت‌وگو با روزنامه ایل مساجرو با اشاره به توافق ایران و 1+5 گفت: این توافقی مهم، عالی و بهترین در میان سایر گزینه‌های روی میز است. وقتی تحریم ها آغاز شدند ایران 200 سانتریفیوژ داشت اما امروز 20 هزار سانتریفیوژ دارد.

وی ادامه داد:‌ تحریم و انزوا منجر به کاهش مسابقه هسته‌ای نشد.

بونینو در رابطه با اینکه برخی این توافق را، توافق صلح نامیده‌اند گفت: من کمی محتاط‌تر هستم، در تمام این سال‌ها یک کانال گفت‌وگو ایجاد شد که می‌تواند برای سایر پرونده‌ها نیز مفید باشد ، اما باید منتظر بود و دید جناح‌های محافظه‌کار در کنگره آمریکا و در ایران چه می‌کنند. آن‌ها ممکن است از تاثیرات توافق بکاهند.

کد خبر 301261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha