همشهری آنلاین: سخنگوی دولت گفت: بعد از توافق هسته‌ای انجام شده، منابعی در اختیار نظام قرار می‌گیرد که همچنان با آزادشدن این منابع، صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری را ادامه خواهیم داد.

نوبخت سخنگوی دولت

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به رفع تحریم‌ها منابع قابل توجهی در اختیار اقتصاد ایران قرار می‌گیرد که بخشی از این منابع مربوط به بانک مرکزی، بخشی ناشی از فروش نفت و بخشی نیز مربوط به فرصت‌های سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: تحریم، فضای کسب و کار را نا امن کرده بود که با رفع تحریم‌ها این فرصت ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کشور سرمایه‌گذاری داشته باشند.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که قرار است همچنان صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: در دسترس قرار گرفتن این منابع مانع صرفه‌جویی هزینه‌های جاری نیست و مصمم هستیم این منابع را در جهت تولید به کار ببریم؛ بنابراین همه سرمایه گذاری‌ها در حوزه تولید خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه هیات دولت امروز جزییاتی از مذاکرات به ویژه در روزهای آخر مذاکرات را ارایه کردند.

نوبخت ادامه داد: ما این رخداد بزرگ ملی را تبریک می‌گوییم. اکنون همه ایرانیان چه در داخل کشور و چه خارج از کشور به این موفقیت مباهات می‌کنند و پس از این که جزییات این مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده بیان شود، مردم اطلاعات بیشتری را در مورد مذاکرات به دست می‌آورند.

وی شایستگی دانشمندان ایرانی، حمایت مردم، هدایت‌های رهبری، توانایی تیم مذاکره کننده و مدیریت شخص رئیس جمهوری را مولفه‌هایی عنوان کرد که در به موفقیت رسیدن مذاکرات تاثیر گذار بودند و گفت: نخست شایستگی‌های دانشمندان هسته‌ای ایران است که با شایستگی‌های خود توانستند چرخه سوخت هسته‌ای را به طور کامل در کشور ایجاد کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: همچنین اگر حمایت‌های مردم از روند مذاکرات نبود، این موفقیت به دست نمی‌آمد؛ علاوه بر این، هدایت‌های رهبری هم با جهت‌گیری‌های کلی راه را به ما نشان دادند که شجاعت و درایت ایشان قابل ستودن است و ما از حمایت‌های ایشان تقدیر می کنیم.

نوبخت توانایی تیم مذاکره کننده هسته‌ای را مولفه‌ای دیگر در این مذاکرات عنوان کرد و گفت: اگر انتخاب درست رئیس جمهوری در خصوص انتخاب آقای ظریف و آقای صالحی نبود، شاید با همه حقانیتی که داشتیم موفقیتی به دست نمی‌آوردیم.

وی افزود: رئیس جمهوری نیز به درستی مشکل کشور را متوجه شد و آن را در زمان انتخابات ریاست جمهوری با مردم در میان گذاشت و مردم هم راه مذاکرات را تعیین کردند؛ رئیس جمهوری با مدیریت لحظه‌ای مذاکرات، موجب موفقیت مذاکرات شد.

سخنگوی دولت با اشاره به این که رفع تحریم‌ها فرصت زیادی برای کشور ایجاد می‌کند، گفت: برای استفاده از این فرصت‌ها به برنامه‌ریزی نیاز داریم که در این زمینه دولت پیش از این سه برنامه بدبینانه، خوشبینانه و روال جاری را تهیه کرده بود و اکنون می‌توانیم برنامه خوشبینانه را اجرا کنیم.

نوبخت در ادامه این گفت‌و‌گو از انتخاب استانداران فارس و قم هم خبر داد و اظهار داشت: در جلسه هیات دولت امروز، محمد علی افشانی به عنوان استاندار فارس و سید مهدی صادقی به عنوان استاندار قم منصوب شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی تاثیر توافق در شرایط اقتصادی مردم، گفت: مردم می‌دانند که طی ماه‌هایی ما فرایندی را باید طی کنیم تا تحریم‌ها کاملا برطرف شود و این منابع در اختیار قرار گیرد و برای این که این منابع منجر به رفاه شود نیاز به برنامه‌ریزی صحیح است که آن برنامه‌ها هم یک شبه اجرا نخواهد شد

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: قطعا دوره معقولی لازم است که به صورت نهادینه آثارش را در زندگی مردم بگذارد؛ البته برخی رخدادها می‌تواند به صورت انتظارات ایجاد شود و تاثیری روی قیمت‌ها بگذارد، اما تلاش دولت این است که بجای نوسان کوتاه مدت برخی قیمت‌ها، به ثبات آرامش بخش و اثر‌بخش برای توسعه و رفاه مردم دست پیدا کند.

نوبخت در مورد کاهش قیمت ارز نیز گفت: مساله نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت می‌تواند ناشی از انتظاراتی باشد که موجب افزایش عرضه یا تقاضا شود؛ شاید کسانی که متقاضی در بازار ارز هستند تحلیل و پیش‌بینی‌شان این باشد که قیمت ارز ممکن است در آینده کاهش پیدا کند و پیرو این انتظار به بازار مراجعه می‌کنند و به جای تقاضا، عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت در حال تلاش است که همواره با سیاست‌هایی که حتی در شرایط تحریم بود، ثباتی به قیمت ارز بدهد که این ثبات بیش از هر چیز می‌تواند رشد و رفاه مردم را به همراه داشته باشد ؛ قطعا در نرخ مناسبی، ارز تثبیت خواهد شد.

این مقام دولت یازدهم در مورد اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: دولت آمریکا در شرایطی این توافق را انجام داد که سخت تحت فشار رقبای سیاسی خود بود و از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم از هیچ کاری برای به نتیجه نرسیدن این توافق فروگذار نکرد؛ در چنین شرایطی اگر عمده توضیحات دولت آمریکا برای قانع کردن رژیم صهیونیستی و رقبای سیاسی خود باشد، باید درک کنیم اما در عین حال اصل توافق هم مکتوب شده و به زودی منتشر می‌شود.

کد خبر 301180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha