سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

با پیشروی نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی در اطراف فلوجه و کامل‌شدن محاصره آن، این شهر پس از ۱۸‌ماه در آستانه آزادی قرار گرفته است.

نیروهای شیعی عراق در عملیات آزادسازی انبار نقش محوری دارند.

عمليات گسترده بازپس‌گيري استان انبار در غرب عراق با حضور نيروهاي ارتش، نيروهاي پليس، نيروهاي مردمي شيعي و نيروهاي داوطلب قبايل سني كه از سحرگاه دوشنبه آغاز شده بود، با پيشروي نيروهاي عراقي در اطراف فلوجه و شرق رمادي همچنان ادامه دارد.

اين عمليات 2‌ماه پس از آن انجام مي‌شود كه نيروهاي گروه تروريستي داعش موفق شدند با حمله به شهر رمادي، مركز استان انبار، تمام مناطق اين استان را تصرف كنند؛ حمله‌اي كه با عقب‌نشيني نيروهاي ارتش عراق از پادگان‌هاي رمادي همراه بود. پيش از عمليات اخير، دولت عراق 2بار ديگر دست به عمليات مشابه زده بود اما اين دو عمليات موفقيت زيادي به‌دنبال نداشت.

پيشروي‌هاي اخير نيروهاي عراقي در اطراف 2شهر فلوجه و رمادي انجام شده اما طبق اعلام منابع نظامي تمركز عمليات ابتدا بر آزادسازي فلوجه، دومين شهر بزرگ استان انبار و سپس رمادي است. 10هزار نيروي عراقي در اين عمليات شركت دارند. در مقابل، تعداد نيروهاي داعش مستقر در فلوجه حدود هزار و 800نفر برآورد شده است. نيروهاي عراقي از حمايت نيروي هوايي عراق و نيروهاي ائتلاف بين‌المللي نيز بهره مي‌برند.

به گفته مقام‌هاي ارتش عراق، مسير پيشروي عراقي‌ها توسط نيروهاي داعش بمبگذاري شده و اين نيروها مجبورند پيش از پيشروي ابتدا اين بمب‌ها را خنثي كنند. سعد معان، سخنگوي وزارت كشور عراق و فرماندهي مشترك عمليات روز گذشته اعلام كرد نيروهاي عراقي موفق شده‌اند مناطقي از شمال فلوجه و شرق رمادي را از دست نيروهاي داعش خارج كنند. يكي از فرماندهان ارشد ارتش نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه از آزادسازي 2روستا در حاشيه رود فرات خبر داد.

كريم النوري، يكي از رهبران نيروهاي مردمي عراق اعلام كرد كه اين نيروها مناطق وسيعي در اطراف شهر فلوجه را آزاد كرده و كنترل پل الكرمه و الصقلاويه در غرب اين شهر را به‌دست گرفته است. به گفته او، پيشروي به سمت فلوجه به‌رغم بمب‌هاي زيادي كه نيروهاي داعش در جاده‌هاي منتهي به اين شهر كار گذاشته‌اند، ادامه دارد.

همزمان با آغاز عمليات آزادسازي استان انبار حيدر العبادي نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي گفت: «ما جنايتكاران داعش را در ميدان نبرد تنبيه مي‌كنيم. قهرمانان ما در ارتش، نيروهاي حشد شعبي و فرزندان ما از قبايل سني پايگاه‌هاي داعش را يكي پس از ديگري فتح مي‌كنند.» العبادي كه ديروز به‌منظور نظارت مستقيم بر عمليات آزادسازي استان انبار به منطقه رفته بود در سخناني اعلام كرد نيروهاي عراقي به‌زودي تمام انبار را از دست نيروهاي داعش خارج خواهند كرد.  كابينه عراق نيز در جلسه هفتگي خود بر عزم دولت براي بازپس‌گيري تمامي مناطقي كه توسط تروريست‌هاي داعش اشغال شده‌اند تأكيد كرد.

  • مردم فلوجه، سپر انساني داعش

4 ماه پيش عمليات آزادسازي شهر تكريت مركز استان صلاح‌الدين با همكاري نيروهاي ارتش عراق و حضور گسترده نيروهاي شيعي ممكن شد. آزادسازي شهر تكريت كه خالي از سكنه بود با كمترين تلفات غيرنظامي انجام شد اما در شهر فلوجه همچنان 8هزار نفر از مردم شهر حضور دارند و گزارش‌ها حاكي از آن است كه نيروهاي داعش اعلام كرده‌اند از مردم اين شهر به‌عنوان سپر انساني استفاده خواهند كرد.

فاضل الغراوي، عضو كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد نيروهاي داعش مانع از خروج غيرنظامياني شده‌اند كه قصد فرار از فلوجه و نجات خود از صحنه درگيري‌ها را داشته‌اند. ارتش عراق مسيري را به‌عنوان مسير امن خروج مردم فلوجه اعلام كرده اما مردم از ترس اينكه توسط نيروهاي داعش مورد هدف قرار بگيرند، به سمت اين مسير نرفته‌اند.

بازپس‌گيري شهر فلوجه كه در 70كيلومتري غرب بغداد قرار دارد، يكي از سخت‌ترين اهداف دولت عراق است؛ چرا كه اين شهر بيش از يك سال و نيم است كه به‌دست نيروهاي داعش افتاده و آنها توانسته‌اند طي اين مدت پايگاه‌هاي خود در اين شهر را به‌طور كامل شكل دهند.

  • فلوجه در آستانه آزادي

ژنرال علي مصلح يكي از فرماندهان ارشد نيروهاي شيعي حشد شعبي ديروز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اينديپندنت انگليس گفت: «فلوجه به‌طور كامل تحت محاصره است و ما كم كم تمام شهر را از دست داعش خارج خواهيم كرد.» به گفته مصلح، حمله نهايي به سمت فلوجه از 3جبهه انجام خواهد شد.

کد خبر 301115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha