دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

نویسنده ۸۹ ساله آمریکایی که بیش از ۵ دهه پیش با انتشار نخستین و تنها رمان خود «کشتن مرغ مقلد» به یکی از مشهورترین چهره‌های ادبیات معاصر آمریکا تبدیل و منبع الهام فیلم برنده اسکار شد، امروز دومین رمان خود را در قالب کتاب ۳۰۴ صفحه‌ای «برو و دیده‌بانی بگمار» روانه کتابفروشی‌های سراسر جهان می‌کند.

گریگوری پک در  فیلم « کشتن مرغ مقلد» به نقش وکیل مدافع یک سیاهپوست ظاهر شد و جایزه اسکار را برد.

به گزارش همشهري، هارپر لي كه در آستانه 90سالگي در خانه سالمندان زندگي مي‌كند و تقريبا نابينا و ناشنوا شده، كتاب تازه خود را پيش از انتشار كشتن مرغ مقلد نوشته بود اما رونمايي از آن حدود 55سال به تأخير افتاد و از زمان رسانه‌اي شدن خبر، ميليون‌ها نفر در سراسر جهان مشتاقانه كتاب را پيش‌خريد كرده‌اند. نام كتاب هم از يكي از آيه‌هاي كتاب اشعيا از عهد عتيق مي‌آيد؛ آنجا كه مي‌گويد: «برو و ديده‌باني بگمار تا آنچه‌ مي‌بيند، اعلام كند.»

لي، برو و ديده‌باني بگمار« Go Set A Watchman » را ميانه‌هاي دهه 50نوشت اما به دلايلي آن را منتشر نكردتا اينكه در سال‌هاي اخير نسخه دست‌نوشته كتاب با تلاش‌هاي تونيا كارتر دوست و وكيل لي پيدا شد. نويسنده متن را به چند نفر از كارشناسان، دوستان و آشنايانش نشان داد و وقتي با استقبال آنها مواجه شد، تصميم گرفت برخلاف قول و قرار قبلي، پس از حدود 5دهه دومين كتاب خود را در دسترس علاقه‌مندان خود و كشتن يك مرغ مقلد قرار دهد.

داستان برو و ديده‌باني بگمار مثل كتاب اول در شهر خيالي ميكوم در ايالت آلاباما مي‌گذرد؛ جايي كه اسكات براي ديدن پدرش اتيكاس فينچ وكيل زبردست از نيويورك به آنجا مي‌رود. اين كتاب 11ژوييه 1960منتشر و خيلي زود برنده جايزه پوليتزر ادبيات شد. ضمن اينكه شركت‌كنندگان درنظرسنجي سال 1999، آن را بهترين رمان قرن بيستم برگزيدند. حالا دقيقا 55سال و 3روز پس از آن تاريخ، برو و ديده‌باني بگمار به بازار مي‌آيد.

يكي از مهم‌ترين نكات كشتن مرغ مقلد كه در تمام اين 5دهه آن را در صدر بهترين‌ها نگه داشته، نگاه ضد‌نژادپرستانه كتاب به‌ويژه به سياهان است. آن هم در زمانه‌اي كه ايالات متحده آمريكا در اوج نژادپرستي بود و رنگين‌پوستان از بديهي‌ترين حقوق انساني محروم بودند. نكته جالب اما اينجاست كه در برو و ديده‌باني بگمار مخاطبان درمي‌يابند آتيكاس فينچ در واقع يك وكيل نژادپرست است و همين بر پيچيدگي‌هاي روايت مي‌افزايد.

  • منبع الهام يك فيلم بسيار موفق

2 سال پس از انتشار «كشتن مرغ مقلد» و موفقيت خيره‌كننده هارپرلي نويسنده اين كتاب، هاليوود دست به‌كار شد و فيلمي براساس ماجراي كتاب با بازيگري گريگوري پك روانه سينماها كرد. رابرت ماليگان روي صندلي كارگرداني اين فيلم نشست كه نامزد دريافت 8جايزه اسكار ازجمله بهترين فيلم شد و در نهايت 3 اسكار ازجمله بهترين بازيگر مرد را برد. بعدها گريگوري پك و هارپرلي هرگاه كنار يكديگر قرار مي‌گرفتند، سوژه عكاسان مي‌شدند.كشتن مرغ مقلد كه با بودجه 2ميليون دلاري توليد شده بود، در آمريكاي شمالي بيش از 13ميليون دلار فروخت و همچنان پس از 5دهه يكي از بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينماست.

پك هم كه از تحسين‌شده‌ترين بازيگران آن سال‌ها بود، تنها اسكار خود را براي بازي در همين فيلم گرفت. ضمن اينكه براساس فهرست 100فيلم برتر انستيتو فيلم آمريكا، كشتن مرغ مقلد در رده 34ايستاده و شخصيت آتيكاس فينچ هم در رده اول برترين قهرمانان تاريخ سينما قرار دارد.

کد خبر 300963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha