قیمت سکه بهار آزادی در بورس کالا به سرعت در حال کاهش است به‌طوری که قیمت سررسید‌های مختلف قرارداد‌های آتی سکه ظرف چند روز گذشته به زیر مرز ۹۰۰ هزار تومان سقوط کرده است.

بورس

به گزارش همشهري، زمان زيادي از روز‌هايي كه قيمت سكه و دلار به‌صورت لحظه‌اي بالا مي‌رفت، نمي‌گذرد. حافظه تاريخي مردم ايران هنوز آن زمان كه التهاب در بازار‌هاي طلا، ارز و مسكن نگراني‌هاي زيادي را دامن زده بود، را فراموش نكرده است. اين طوفان‌ها كه حتي قيمت هر سكه را در بازار قرارداد‌هاي آتي بورس كالا به مرز يك ميليون‌و500هزار تومان هم رسانده بود، هستي و نيستي خيلي‌ها را بر باد داد. اينها اثرات وقوع ركود تورمي در اقتصاد ايران بود كه در سال‌هاي ابتداي دهه90 به‌ويژه سال91 نمايان شد.

اكنون پس از گذشت چند سال خبر‌هاي جالبي به گوش مي‌رسد. همزمان با انجام مذاكرات هسته‌اي شاخص‌هاي بورس در حال رشد و قيمت سكه در بورس كالا در حال كاهش است. اين نشان مي‌دهد كه احساي امنيت سرمايه‌گذاري در اقتصاد در حال افزايش است چرا كه در علم مالي شاخص‌هاي بورس به‌عنوان شاخص‌هاي پرريسك و قيمت طلا به‌عنوان شاخص‌هاي امن معرفي مي‌شوند. در واقع سرمايه‌گذاران در شرايطي كه احساس خطر كنند طلا مي‌خرند و در شرايطي كه چشم‌انداز مثبتي نسبت به آينده داشته باشند، حجم سرمايه‌گذاري‌شان را در بازار‌هاي پرريسك‌تر نظير بورس اوراق بهادار افزايش مي‌دهند. بر همين اساس است كه معاملات آتي سكه در بورس كالا را يك دماسنج سياسي- اقتصادي مي‌نامند كه وقايع مهم را از قبل پيشگويي مي‌كند. معامله‌گران در اين بازار آينده يك محصول را مبادله مي‌كنند.

قرارداد‌هاي آتي سكه طلا، معاملاتي است كه بر اساس آن خريداران قرارداد تحويل يك سكه طلا را به قيمت روز‌هاي آينده مي‌خرند. از اين جهت معامله‌گران اين بازار به پيشگويان بزرگ تعبير مي‌شود؛ چرا كه خريداران اين قرارداد‌ها از اتفاقاتي كه در آينده مي‌افتد خبر دارند. كاهش قيمت سررسيد‌هاي دورتر كه در عين حال پرريسك‌ترين سررسيد‌ها هم هستند، به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران پيش‌بيني مي‌كنند روند قيمت سكه طلا در دوره طولاني‌مدت آينده نزولي باشد.

قيمت سكه طلا در ايران عموما تحت‌تأثير قيمت جهاني هر اونس طلا كاهش يا افزايش مي‌يابد، با توجه به اينكه مؤسسات بزرگ مالي پيش‌بيني از كاهش قيمت اونس جهاني طلا در آينده ندارند، تحليلگران بر اين باورند كه عمده‌ترين دليل كاهش قيمت سكه طلا هم در بازار نقد و هم در قرارداد‌هاي آتي بورس كالا عمدتا تحت‌تأثير مذاكرات هسته‌اي و انجام يك توافق است كه بر اثر آن ارزش ريال در برابر ساير ارز‌ها تقويت خواهد شد.

  • قيمت‌ها به مرز 860 تا 890 هزار تومان رسيد

اطلاعات آماري از قيمت معاملات آتي سكه طلا در بورس كالا نشان مي‌دهد كه در حال حاضر قيمت سررسيد‌هاي مختلف اين اوراق در محدوده 866 تا 890 هزار تومان دادوستد مي‌شود. اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال تاكنون قيمت هر سكه براساس قرارداد‌هاي آتي بورس كالا بين 100 تا 150هزار تومان كاهش يافته و سرعت نزول قيمت‌ها به‌ويژه از 10تير‌ماه تاكنون به‌شدت افزايش يافته است.

اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد كه تعداد فروشنده‌ها بيشتر از تعداد خريداران است و سرمايه‌گذاران با توجه به آنكه پيش‌بيني مي‌كنند قيمت سكه طلا در ماه‌هاي آينده روند رو به رشدي داشته باشد، در تلاش براي فروش قرارداد‌هاي آتي سكه طلا هستند. قيمت هر سكه بهار آزادي تحويل دي‌ماه كه در فروردين‌ماه يك‌ميليون‌و20هزار تومان در بورس كالا خريداري مي‌شد، اكنون به 890هزار تومان رسيده است. قيمت سكه تحويل آبان‌ماه هم از يك ميليون و 17هزار تومان به 877هزار تومان رسيده است. قيمت سررسيد‌هاي كوتاه‌تر يعني شهريور و تير‌ماه هم به‌ترتيب از 996 و 975هزار تومان به 867 و 866هزار تومان رسيده است.

کد خبر 300742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha