پایگاه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل»، در گزارشی از تظاهرات روز جهانی قدس در تهران نوشت: « با وجود هوای بسیار گرم تهران، جمعیت کثیری برای این مراسم که سالانه برگزار می‌شود به خیابان‌ها آمدند و درحالی‌که ایران و ۶ قدرت جهانی در وین مشغول مذاکرات هسته‌ای هستند، میلیون‌ها نفر در سراسر ایران در روز قدس راهپیمایی کردند، مرگ بر آمریکا سر دادند و پرچم اسرائیل و آمریکا را سوزاندند. »

روز قدس

770 شهر ايران و برخي كشورهاي حامي فلسطين، شاهد حضور گسترده مردم روزه‌داري بود كه براي قدس و مردم مظلوم فلسطين سنگ تمام گذاشتند.از ويژگي‌هاي روز قدس امسال همزماني با بيست و سومين روز ‌ماه رمضان بوده است. مردم خداجوي ميهن اسلامي‌مان شب جمعه را تا سحر احياي قدر داشتند و به مناجات الهي مشغول بودند و روز جمعه نيز با حضور در راهپيمايي روز قدس به حمايت از مردم مظلوم فلسطين پرداختند. اينان كلام مولاي متقيان امام علي(ع) را تحقق بخشيدند كه در وصف اصحاب ويژه حضرت مهدي (عج) فرمودند:«رادمرداني از ايشان شب هنگام نخوابند و... از شب تا صبح در حال قيام و ركوع و سجودند و بامدادان بر مركب‌هايشان سوارند، آنان پارسايان و راهبان شب و شيران روزند.»

  • رهبري راه مذاكره را هرگز نبستند

علي لاريجاني رئيس مجلس در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه روز گذشته تهران با بيان اينكه وضع رژيم صهيونيستي و حاميان او در منطقه به شرايط استيصال رسيده كه با به نتيجه رسيدن انقلاب اسلامي اين تحول و بيداري به‌وجود آمد گفت: موشه دايان وزيرخارجه اسبق رژيم صهيونيستي همزمان با پيروزي انقلاب اعلام كرد انقلاب ايران زلزله خاورميانه است كه اثرات آن بعدها به دولت يهود وارد خواهد شد. وي در ادامه به مذاكرات هسته‌اي نيز اشاره كرد و گفت كه سياست نظام و رهبري هميشه براي كم هزينه كردن مقابله با دشمنان بوده است و راه گفت‌وگو را هرگز نبستند. در زمان عراق نيز در موضوع خود اجازه دادند كه مذاكراتي انجام شود اما آنچه موجب شد رهبري معظم با دقت موضوع مذاكرات را مراقبت كند، مخالفت با اصل گفت‌وگو نبود بلكه نيرنگ‌بازي آمريكا بود كه البته برخي در گذشته اين امر را به درستي فهم نمي‌كردند.

لاريجاني خطاب به گروه 1+5گفت: مگر خودتان تقاضاي مذاكره نداشتيد؟ اينجا ميدان آزمون شماست اگر مذاكرات را به بن بست بكشانيد اين شما هستيد كه در مقابل انعطاف ايران دچار اشتباه استراتژيك مي‌شويد و نتيجه آن هم به نفع شما نخواهد بود چون همه نيروهاي فعال در بخش هسته‌اي آمادگي كامل دارند كه با سرعت بيشتري فناوري هسته‌اي را شتاب ببخشند.

  • سلفي با فرماندهان

در مسير خيابان انقلاب حدفاصل چهارراه وليعصر تا خيابان فلسطين تهران غرفه‌اي برپا شده بود كه در آن تصاوير فرماندهان نظامي و فرمانده كل قوا به بازديد عموم گذاشته شده بود. در انتهاي غرفه نيز جمله «ما عاشق مبارزه با صهيونيست‌ها هستيم» به 3زبان فارسي، عربي و انگليسي نوشته شده بود و اغلب حاضران در غرفه با فرماندهان نظامي عكس سلفي مي‌گرفتند.

  • هيچگاه يك ايراني را تهديد نكنيد

برخي از راهپيمايان با استفاده ازجمله محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در مذاكرات هسته‌اي مبني براينكه «هيچگاه يك ايراني را تهديد نكنيد» آن را نشان‌دهنده ايستادگي و مقاومت مردم ايران عنوان كرده و به دست‌نوشته‌اي آن را حمل مي‌كردند. همچنين در دست‌نوشته‌هاي ديگري كه از سوي راهپيمايان تهراني در مورد مذاكرات هسته‌اي حمل مي‌شود جمله «تحريم را تا ابد مي‌پذيريم اما تحقير را نه» نقش بسته بود. راهپيمايان روز جهاني قدس در تهران در پلاكاردهاي ديگري پادشاه جديد سعودي را هم‌پيمان آمريكا و رژيم صهيونيستي در كشتار مردم فلسطين و يمن خواندند.

  • بازتاب جهاني حمايت از قدس

خبرگزاري رويترز در گزارشي ضمن اشاره به برگزاري مراسم روز قدس در تهران در جمعه آخر‌ماه رمضان، نوشت: اين راهپيمايي يادآور عمق بيش از 3دهه دشمني و بيزاري بين ايران و غرب است. ايراني‌ها با راهپيمايي سراسري در اين كشور در آخرين جمعه‌ماه رمضان كه با عنوان «روز قدس» و شعار «مرگ بر اسرائيل» مشخص است، حمايت خود را از فلسطيني‌ها ابراز داشته و عليه اسرائيل تظاهرات كرده و نيز شعارهايي عليه «شيطان بزرگ»، ايالات متحده سر دادند.

خبرگزاري فرانسه نيز در خبري نوشت: در اين تظاهرات مردم حملات عربستان به يمن را نيز محكوم كرده و خواستار پايان يافتن كشتار كودكان در فلسطين و يمن شدند. مردم همچنين با به آتش كشيدن پرچم گروه داعش آن را دست‌نشانده سعودي‌ها اعلام كردند. شبكه المنار در گزارشي نوشت: شهروندان ايراني در همه رده‌هاي سني براي بيان خشم و نارضايتي خود از قدرت‌هاي استكبار جهاني و رژيم اسرائيل در تظاهرات ميليوني شركت كردند.شركت‌كنندگان تأكيد كردند كه تجاوزگري صهيونيست‌ها عليه ملت فلسطين بيانگر ناتواني و ترس اشغالگران در برابر مقاومت اسلامي است.

  • راهپيماني جهاني روز قدس

مصادف با آخرين جمعه‌ماه مبارك رمضان ده‌ها تن از مردم غزه پس از نمازجمعه به مناسبت سالگرد جنگ 51روزه (ژوئيه) و روز قدس دست به تظاهرات زدند. محل تجمع و مسير نهايي تظاهرات‌كنندگان خيابان «وحدت» در غزه بود و گروه‌هاي مختلف فلسطيني در اين راهپيمايي تأكيد كردند كه قدس مسئله مركزي امت عرب و اسلام است. اين گروه‌ها بر اهميت توجه هر چه بيشتر به مسجدالاقصي به‌عنوان نخستين قبله مسلمانان و سومين حرم شريف آنها تأكيد كردند. ده‌ها هزار فلسطيني هم در آخرين جمعه‌ماه مبارك رمضان رهسپار مسجدالاقصي شدند و نماز خود را در اين مسجد بجا آوردند.

اما در يمن هم انصارالله براي شركت مردم در روز جهاني قدس در سراسر يمن به طرفداران خود فراخوان داده بود تا در اين روز، پرچم‌ها و پلاكاردهاي ضد‌سعودي، آمريكايي و اسرائيلي برافراشته شود و از پايداري ملت يمن در قبال تجاوز سعودي، صهيونيستي و آمريكايي تقدير شود. اين تظاهرات از عصر ديروز در استان‌ها و شهرهاي مختلف يمن آغاز شده است.

مردم سوريه هم درحالي در مراسم راهپيمايي روز قدس شركت و با ملت مظلوم و آواره فلسطين اعلام همبستگي كردند كه پنجمين سال بحران تحميلي عليه كشورشان را سپري مي‌كنند، بحراني كه توسط گروه‌هاي تكفيري در اين كشور پديد آمده است و يكي از مهم‌ترين دلايل آن حمايت مردم و دولت سوريه از آرمان مردم فلسطين و مقاومت فلسطينيان در برابر متجاوزان صهيونيستي است. شرايط خاص امنيتي و نظامي حاكم بر سوريه مانع از برگزاري اين مراسم در شهرها و استان‌هاي ديگر اين كشور شد.

هزاران تن از آحاد مختلف بحرين هم ظهر ديروز پس از اقامه نمازجمعه تحت شعار «قدس قبله‌گاه آزادگان» در شهرك‌هاي «كرزكان»، «البلاد القديم»و «سند» با برگزاري تظاهرات گسترده‌اي، روز جهاني قدس را گرامي داشتند. شهرهاي مختلف عراق هم ديروز شاهد برگزاري راهپيمايي باشكوه روز جهاني قدس بود و تظاهرات‌كنندگان، اسرائيل و داعش را غده‌هاي سرطاني دانستند كه بايد ريشه‌كن شوند. راهپيمايي روز قدس ديروز همزمان در كشور‌هاي پاكستان، افغانستان، قرقيزستان و برخي كشور‌هاي اروپايي نيز برگزار شد.

  • پيام مهم روز قدس امسال

«اسرائيل روزبه‌روز ناامن‌تر خواهد شد؛ چه توافق هسته‌اي بشود چه نشود اين را بدانيد امنيت اسرائيل تأمين نخواهد شد چه توافق هسته‌اي بشود و چه نشود.» اين بيان راهبردي و صريحي بود كه رهبر معظم انقلاب اسلامي، سال گذشته در جمع اعضاي مجمع عالي بسيج و پس از اظهارات جان كري در حاشيه تمديد توافقنامه ژنو بيان فرمودند. دقيقا همين موضوع است كه روز قدس امسال و پيامي كه از آن صادر مي‌شود را بسيار مهم و راهبردي‌تر از گذشته كرده است. آن پيام مهم مي‌تواند اين باشد كه ممكن است ايران به اقتضاي شرايط خود و سياستي كه تصميم به اجراي آن گرفته است، با آمريكا و 1+5 در موضوع هسته‎اي مذاكره كند، اما ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين و مهم‌ترين حامي و پيگير اين موضوع، تغييري در سياستش در قبال اسرائيل و قضيه فلسطين روي نداده و با جديت هر چه بيشتر، پيگير اجراي آن است.

قطعنامه ملت: محو غده سرطاني اسرائيل اولويت اول جهان اسلام است

در پايان مراسم راهپيمايي و در محل‌هاي برگزاري نمازجمعه در تهران و سراسر كشور قطعنامه اين راهپيمايي قرائت شد. در اين قطعنامه محو غده سرطاني اسرائيل به‌عنوان اولويت اول جهان اسلام اعلام و بر ضرورت پايبندي تيم مذاكره‌كننده به خطوط قرمز تأكيد شده و آمده است:

ملت روزه‌دار و انقلابي ايران اسلامي، آزادي بيت‌المقدس ـ قبله نخستين مسلمين ـ و رهايي ملت مظلوم و بي‌دفاع فلسطين از سلطه اشغالگران صهيونيست را آرمان بلند انقلاب اسلامي و راهبرد سرنوشت‌ساز حضرت امام راحل(ره) و خَلف صالح و حكيم ايشان مقام عظماي ولايت و رهبري(مدظله العالي) براي جهان اسلام و رمز دستيابي به وحدت آحاد مسلمين دانسته و تمامي ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي مادي و معنوي خود را مشتاقانه و فداكارانه در حمايت و پشتيباني از انتفاضه فلسطين و مقاومت اسلامي به‌كار خواهد گرفت.

ملت مسلمان ايران اسلامي، مسئله فلسطين و آزادي قدس شريف و تلاش براي محو غده سرطاني اسرائيل را همچنان اولويت اول جهان اسلام دانسته و با محكوم‌كردن هرگونه اقدامي كه بخواهد تمركز امت اسلامي را از موضوع فلسطين منحرف سازد، به جهانيان اعلام مي‌دارد كه تنها راه‌حل مسئله فلسطين بازگشت آوارگان فلسطيني از اقصي نقاط دنيا و برگزاري همه‌پرسي فراگير و آزاد براي تعيين آينده اين كشور با اراده آنان بوده و هرگونه راه‌حل ديگر را محكوم به شكست و فرصت‌سازي‌ براي ادامه حيات رژيم جعلي و جلاد صهيونيستي و تضييع حقوق مسلم مردم فلسطين مي‌داند.

  • نقل قول‌ها از راهپيمايي

حسن روحاني، رئيس‌جمهور: روز قدس و اين مراسم به‌معناي وفاداري به آرمان فلسطين و قدس عزيز و اعلام اميد به آينده‌اي بسيار روشن است. قطعا با وحدت و انسجام مسلمان‌ها، مقاومت، ايستادگي، جهاد و فداكاري، مسلمانان به اهداف بلندشان و ازجمله ملت فلسطين به هدف بزرگش خواهد رسيد.

آيت‌الله آملي لاريجاني، رئيس دستگاه قضا: پيام روشن اين راهپيمايي ايستادگي امت اسلامي است و نشان مي‌دهد كه امت اسلامي يكصدا و واحد براي استيفاي حقوق ملت مظلوم فلسطين ايستاده‌اند. كشورهاي غربي بايد بدانند كه با كشور و ملتي كه يكصدا و واحد شعار حق را دنبال مي‌كنند، هيچگاه نمي‌توان مقابله كرد.

علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي: تكفيري‌ها نمي‌توانند موضوع فلسطين را به موضوع ثانويه جهان اسلام تبديل كنند، غربي‌ها نيز نمي‌توانند مبتني بر توان تكفيري‌ها امنيت رژيمي را كه ناپايدار و اشغالگر است، فراهم كنند.

سيدحسن فيروزآبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح: رژيم صهيونيستي براي تأمين امنيت خيابان‌هاي خود نيز ناتوان است، همانطور كه قبلاً نيز گفته‌ايم اگر اسرائيل تجاوزي عليه كشورمان انجام دهد كل اسرائيل را شخم خواهيم زد.

غلامحسين محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه: دشمن مسائل جديدي را در منطقه ايجاد كرد تا ذهنيت‌ها از مردم فلسطين و رژيم اسرائيل متوجه مسئله جديدي شود. از اين‌رو داعش تقويت شد و از اهداف اصلي آنها دور كردن ذهنيت جهانيان از رژيم اسرائيل است و داعش در حقيقت اسرائيل دوم است كه دين و انسانيت ندارد و به هيچ عنصر اخلاقي و اسلامي پايبند نيست.

کد خبر 300671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha