همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده گفت: نخستین دسته از پلیکان‌های سفید طی روزهای اخیر برای تغذیه و استراحت در تالاب سلدوز این شهرستان فرود آمدند.

نخستین دسته از پلیکان‌های سفید در تالاب سلدوز نقده فرود آمدند

به گزارش ايرنا، فرامرز سفری روز یکشنبه گفت: کارشناسان این اداره هنگام گشت‌زنی در تالاب‌های این شهرستان متوجه حضور ده‌ها قطعه پلیکان سفید در تالاب سلدوز این شهرستان شدند.

وی اضافه کرد: مهاجرت پلیکان‌های سفید در این فصل به تالاب‌های این شهرستان به منظور تغذیه صورت می‌گیرد و نشانه وضعیت مطلوب تالاب‌های این شهرستان از جمله تالاب سلدوز است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده پیش‌بینی کرد با توجه به امنیت حاکم در تالاب‌های این منطقه، در روزهای آینده تالاب‌های این شهرستان میزبان تعداد بیش‌تری از پلیکان‌های سفید و سایر گونه‌های پرندگان مهاجر باشد.

وی یادآوری کرد: پلیکان‌های سفید به طور معمول در جزایر 9گانه پارک ملی دریاچه ارومیه جوجه‌آوری می‌کنند و در این فصل برای دستیابی به منابع غذایی بیش‌تر به تالاب‌های جنوبی این دریاچه از جمله تالاب سلدوز و سایر تالاب‌های این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

سفری گفت: تالاب سلدوز یک منطقه حفاظت شده است و هرگونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و سیار حیوانات در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

تالاب سلدوز در فاصله 25 کیلومتری شهرستان نقده واقع شده و در سال 1380 احیا و در حال حاضر وضعیت مطلوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند.

پلیکان سفید پرنده‌ای بزرگ و سفید رنگ با شاهپرهای نخستین سیاه رنگ است که کیسه گلویش آویخته بوده و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.

ماده این گونه در فصل زاد و ولد کاکل کوتاه مجعدی در پشت سر و پر و بال سفید مایل به صورتی دارد و از فاصله نزدیک پرهای زرد قاعده گردن و چشم‌های قرمزش به خوبی دیده می‌شود.

پلیکان‌ها دارای منقار بزرگ هستند که می‌توانند برای انباشتن طعمه آن را متورم کنند.

این پرنده در تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب ساکن بوده و از تاسمانی تا سواحل غرب کانادا دیده می‌شود.

شهرستان نقده با 121 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

کد خبر 300254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha