دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

بیش از یک سال و نیم است که آریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل در کما به‌سر می‌برد، اما پسران او هنوز ناامید نشده‌اند و امیدوارند او به هوش بیاید.

احزاب و طرف‌های سیاسی در اسرائیل هم همچنان از نام او برای پیشبرد برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند.

بیمارستان شبعا در حومه تل‌آویو به شهری کوچک و محصور شبیه است. 850 پزشک و بیش از 2 هزار پرستار در این بیمارستان که به اندازه 80 زمین فوتبال وسعت دارد مشغول به کار هستند. بخش مربوط به بیهوشی در شرق بیمارستان واقع است.

در این بخش قسمتی مخصوص بیماران بیهوش شده یا در کما فرو رفته قرار دارد که هرکدام در اتاقی بستری هستند. اتاق آخر انتهای راهرو اما با بقیه اتاق‌ها متفاوت است. در این اتاق همیشه بسته است و بر روی آن نه اسمی وجود دارد و نه شماره‌ای دیده می‌شود.

بیرون این اتاق دو مرد قوی‌هیکل با لباس غیرنظامی ایستاده‌اند و یک لحظه هم اتاق را ترک نمی‌کنند. هر کس که به چهار متری این اتاق می‌رسد این نگهبانان به حالت آماده‌باش درمی‌آیند.

این مردان قوی‌هیکل ماموران شین بث سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل هستند و از معروف‌ترین بیمار این بیمارستان مراقبت می‌کنند. این بیمار کسی نیست به غیر از آریل شارون 78 ساله که یک سال و نیم پیش سکته مغزی کرد و از آن زمان به بعد در کما در همین بیمارستان به‌سر می‌برد.

آخرین تصویری که عکاسان از او گرفته‌اند مربوط به روزی است که دچار سکته شده  و با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌شد. از آن زمان به بعد هیچ تصویری از او منتشر نشده و این‌که هیچ دوربینی به اتاق شارون راه نیافته بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

این موضوع از این نظر عجیب است که مردم اسرائیل به  فریبکاری بسیار  معروف هستند و عرصه سیاست آنها بسیار پر حرف و حدیث. به همین دلیل عجیب است که هنوز تصویری از اتاق شارون که او را در حالت کما نشان دهد منتشر نشده است. تهیه عکس از شارون کار آسانی نیست.

تعداد کمی اجازه رفت و آمد به اتاق او و دیدن شارون را دارند. آنهایی هم که چنین اجازه‌ای پیدا می‌کنند باید همه تجهیزات و وسایل همراهشان را بیرون از در تحویل دهند. در میان این وسایل موبایل بسیار با اهمیت است و جست‌وجو برای پیدا کردن در لباس و وسایل همراه بازدیدکنندگان مدت طولانی بیرون در طول می‌کشد.

عمری و جیلاد دو پسر شارون به غیر از چند نفر از دوستان و آشنایان بسیار نزدیک به هیچ‌کس دیگر اجازه دسترسی به تخت شارون را نمی‌دهند. این دو پسر هر روز پدرشان را می‌بینند و برای او موسیقی می‌گذارند.

شارون به  کنسرت فیلارمونیک بسیار علاقه‌مند بود و به همین دلیل اکنون بیشتر از دیگر موسیقی‌ها برای او همین کنسرت‌ها را می‌گذارند. اما همه این کارها هیچ تغییری در شرایط شارون ایجاد نکرده است. به شارون هنوز از طریق یک لوله غذا می‌دهند و تنها تنفس اوست که به صورت طبیعی و بدون کمک دستگاه خاصی صورت می‌گیرد.

شارون همچنین به چند حرکت شدید واکنش بسیار محدود و ملایمی نشان می‌دهد. مثلاً وقتی دست او را تکان دهند اندکی واکنش دارد. این حالت را در زبان عبری حالت گیاهی می‌خوانند. در این حالت تنها مغز بیمار کار می‌کند. در چنین حالتی بر اساس قوانین اسرائیل پزشکان اجازه دارند دستگاه‌های کمکی برای ادامه حیات را قطع کنند.

کما در کما

یکی از دوستان خانوادگی شارون می‌‌گوید: اخیراً پسران شارون تصمیم گرفتند لوله تغذیه او را قطع کنند. البته پسر او در گفت‌وگویی این موضوع را تکذیب کرد و آن را یک شایعه خواند.

این پسر شارون گفت که شرایط پدرش روز به روز تغییر کرده و بهتر می‌شود و همه  امیدوارند که او بهبود یابد. اما پزشکان شارون معتقدند که از کما بیرون نخواهد آمد.

اشپیگل/ 7 اوت

کد خبر 30012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز