یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: کمبود شدید مدرسه در پروژه های مسکن مهر و شهر‌های جدید حاد‌تر شده و حتی روی تراکم مدارس شهرهای اطراف تأثیر گذاشته است.

مدرسه و معلم

با توجه به روند شتابان تحويل واحدهاي مسكوني اين پروژه‌ها به متقاضيان اگر چاره‌انديشي نشود مهر‌ماه امسال «مدرسه» به يكي از مشكلات اساسي ساكنان واحدهاي مسكن مهر و شهرهاي جديد و آموزش و پرورش تبديل خواهد شد. در باره كمبود فضاي آموزشي در كشور و ديگر مشكلات مدارس با دكتر مرتضي رئيسي، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

  • ‌ وضعيت كلي مدارس در پروژه مسكن مهر و شهرك‌هاي اقماري در حال حاضرچگونه است؟

برآورد مشترك وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي و آموزش و پرورش اين است كه براي رسيدن به استاندارد سرانه آموزشي در سايت‌هاي مسكوني، بايد علاوه بر كلاس‌هاي درس و مدارسي كه تاكنون ساخته شده 25هزار كلاس درس جديد نيز ساخته شود كه عمده آنها مربوط به استان‌هاي پر جمعيت به‌ويژه تهران است. همه تلاش ما در چند سال گذشته اين بوده كه هيچ دانش‌آموزي بدون مدرسه در سايت‌هاي مسكن مهر و شهرهاي جديد نماند، هر چند كه بيشترين مدارس 2نوبته و بالاترين تراكم دانش‌آموزي در كلاس درس متعلق به برخي شهرهاي جديد و مدارس واقع در سايت‌هاي مسكن مهر است.

  • مقاوم‌سازي‌ مدارس در چه مرحله‌اي است؟

براساس قانوني كه سال85 به تصويب رسيد و بالاترين اعتبار براي ساخت مدرسه در كشور اختصاص پيدا كرد، ‌براساس برآوردهاي آن زمان 4ميليارد دلار براي اين كار درنظر گرفته شده بود كه بايد متناسب با اجراي اين طرح عظيم، تعديل اين مبلغ نيز پرداخت مي‌شد. طبق قانون 4هزارو900 ميليارد تومان طي سال‌هاي85 تا پايان93 به ما پرداخت شده كه با اين مبلغ 7ميليون‌و500 هزار مترمربع فضاي آموزشي تخريب و بازسازي و تحويل آموزش و پرورش شده‌است. افزون بر آن يك ميليون و500هزار مترمربع كار تكميل مدارس در كشور در دست اجراست و 2ميليون‌و800 هزار مترمربع از فضاي آموزشي كشور نيز مقاوم‌سازي شده است. البته مجلس با پيشنهاد دولت امسال براي تكميل يك و نيم ميليون مترمربع فضاي آموزشي مبلغ 695ميليارد تومان مصوب كرده‌ كه درصورت تخصيص آن اين پروژه‌ها تا تيرماه سال‌ آينده تكميل و تحويل آموزش و پرورش مي‌شود.

  • حذف بخاري‌هاي ناايمن كلاس‌هاي درس و استانداردسازي سامانه گرمايشي مدارس به كجا رسيد؟

براي تأمين سامانه گرمايشي، سرمايشي و تجهيزات مدارس امسال 420ميليارد تومان اعتبار مصوب داريم كه عمده اين مبلغ صرف استاندارد‌سازي سامانه گرمايشي، افزايش ايمني مدارس در برابر آتش‌سوزي و خروج بخاري‌هاي نفتي و گازي از كلاس‌هاي درس خواهدشد. امسال 40هزار كلاس درس در كشور كه داراي بخاري نفتي يا گازي هستند‌به سامانه گرمايشي استاندارد مجهزمي شوند.

  • يكي از مهم‌ترين مسائل در مورد مدارس، تعمير و نگهداري آنهاست كه در شرح وظايف مدير و سرايدار نيست. هر سال از اين طريق خسارات زيادي به مدارس وارد مي‌شود، چه بايد كرد؟

اينكه آموزش و پرورش بيشترين زيربناي ساختماني دولت را در اختيار دارد واقعيتي انكارناپذير است. 53ميليون مترمربع فضاي آموزشي در كشور وجود دارد كه براساس قيمت‌هاي امروز حدود 50 هزار ميليارد تومان هزينه ساخت آن است. تجهيزات بسياري هم در آنها وجود دارد. بنا براين يك سرمايه ملي عظيمي در اختيار آموزش و پرورش است كه نياز به تعمير و نگهداري دارد. بازرسي فني، تعمير و نگهداري از اين فضاها نيازمند يك متولي و ساختار مشخصي است. بايد مشخص شود متولي بخش تعمير و نگهداري از فضاهاي آموزشي، پرورشي و ورزشي در اختيار آموزش و پرورش چه نهادي است. به‌نظرم جاي اين متولي خالي است، هيچ ساختاري در نوسازي مدارس و وزارت آموزش و پرورش كه بهره‌بردار است، وجود ندارد. براي حفظ و نگهداري اين ميزان فضاي آموزشي، پرورشي و ورزشي بايد ساختار تعريف و متولي مشخص شود.

  • براي مهر94 چه برنامه‌اي داريد؟

برنامه‌ريزي شده تا شرايط مهر93 تكرار شود. تلاش مي‌كنيم مدارس بيشتري در سايت‌هاي مسكن مهر و شهرهاي جديد به بهره‌برداري برسد، براي مثال در سايت‌هاي مسكن مهر و شهرهاي جديد استان تهران دست‌كم 13مدرسه جديد تحويل آموزش و پرورش خواهدشد. امروز هزينه ساخت هر كلاس درس استاندارد در كشور150ميليون تومان است. اگر 25هزار كلاس درس برآورد شده مورد نياز ضربدر قيمت واحد هر كلاس (150ميليون تومان) كنيم رقم بسيار بالايي مي‌شود. حل اين مشكل از عهده آموزش و پرورش و در قالب اعتبارات عمراني آموزش و پرورش خارج است. به‌نظرم براي حل اين مشكل بايد مجموعه دولت و مجلس يك تصميم اساسي بگيرند و به اين نگراني كه در آموزش و پرورش وجود دارد و با تكميل و تحويل واحدهاي مسكن مهر به متقاضيان نياز به فضاي آموزشي بيشتر مي‌شود، پايان داده شود.

کد خبر 300082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha